Øl med mye bringebær

Hei.

Jeg skal lage en Bringebær-øl og har noen spørsmål til det, men først litt info om oppskriften:

Satser på 21 liter i gjæringskar. Maltbasen består i hovedsak av pilsner malt, med litt maris otter og flaked wheat. Jeg kjører på med Northen Brewer som bitter og smaks humle, dog i små mengder for å gi rom til bringebæret. Med 5kg(!) bringebær som tilsettes etter stormgjæringen, og lagres over tid, regner jeg med at det blir et øl med tydelig preg av bringebær.

Utstyr:
Tanken er å lagre ølet i 8 uker etter at bringebret er tilsatt under gjæringsprosessen, for å hente mest mulig smak ut av bærene. Med tanke på denne lange lagringstida, bør jeg da ha rustfritt gjæringskar? Bør jeg i tillegg stikke om ved tilsetting av bærene?

Gjær:
Noen som har erfaringer med WLP 568 og WLP 011? Slik jeg tolker beskrivelsene av disse gjærtypene så skal de være passende til fruktøl. Andre anbefalinger til valg av gjær? Heller mest mot den førstnevnte, men nsker ikke at ølet skal bli for tørt heller.
 
Jeg lagde en Blonde med bringebær tidligere i år, 23L i bøtta.
Vi tilsatte 1kg frosne bringebær etter 5 dager og lot stå i 9 dager.
Brukte US-05 som gjær.

Denne syntes jeg ble "en øl med ganske god bringebærsmak", tror vi kanskje øker til 1,5-2kg neste gang for litt mere bringebærsmak.
Men å bruke 5kg syntes jeg umiddelbart høres litt mye ut, det kan fort bli bringebær-juice?
Når du også skal lagre den i 8 uker så blir det nesten ikke ølsmak igjen?
(Jeg er ingen ekspert, men har altså den ene erfaringen med 1kg bær i 9 dager).
 
Selv lagte jeg et bringebærøl for 2 år siden. Da hadde jeg 2,3kg til 25 liter og kunne hatt mer, men da gjæret jeg kun i 3 uker.

Er litt litt usikker med omstikking og rustfritt kar er nødvendig. WLP 565 er også en spennende gjær som gir redtsødme.
 
Skal du ha mye bringebær bør du ha tilstrekkelig IBU og en tydelig maltbase. Det skal jo smake øl med bringebær og ikke bringebærsaft vannet ut med øl.
 
Tilbake
Topp