Øl som blir relativt fort klart

Hei,
Viser seg at jeg må sette et brygg eller to til helga til en happening 6 februar... noe som vil si at jeg ikke akkurat har tiden på min side.

Noen som har noen forslag til hva man bør sette for å få et relativt greit drikkeklart øl på 4 uker?

Best å kjøre på med IPA? eller er det annet som egner seg bedre?
 
Hvis du bruker en gjær med høy flokkulasjonsevne (f.eks wlp002/wlp007) vil gjæren klumpe seg sammen og falle til bunns raskere enn andre gjærstammer. Hurtig nedkjøling etter kok gir også klarere øl. Du kan også evt filtrere med filter, eller bruke gelatin og evt andre klarningsmidler, whirlfloc, brewers clarex etc.
Jeg har brygget en IPA som har vært krystallklar etter meget kort tid. Det kommer i stor grad på de ovenfornevnte grunnene :)
 
En god bitter / ESB. Flokkulerer godt med britisk gjær, og lite humle som må bunnfalle. Og smaker prima.
 
Ville gått for en Black ipa. Da slipper du å tenke på at det skal være så klart og det er prima å drikke fersk.
 
Såvidt jeg skjønner så mener ikke TS "klar" men drikkeklar?

Du har jo ipa som du nevnte, og kanskje en hefe?
 
høy flokkulasjonsevne er ikke bare positivt da gjæren ikke klarer å rydde opp skikkelig etter seg. Det som blir igjen da er mer ester.
 
Følger. Skal omtrent gjøre noe tilsvarende. Har allerede satt en stout som skal være klar til tidlig februar. Bruker us-05 og prøver å lese meg opp på hvor tidlig jeg kan flaske og om jeg kan karbonere på baderomsgulvet for så å lagre i 14 dager i kjelleren.

Blir da 10d gjæring på en 5,5% stout, 1uke karbonering og 14 dager "bottle conditioning". Skal også sette en Pale Ale på lørdag som skal gjennom samme behandling. Forskjellen blir at den er svakere (4,7%) og får fersk topphøstet gjær som jeg håper kan gjøre at gjæringen går litt raskere. Blir gjæret på 17C opp til 20C etter/mot slutten av stormgjæring.

Noen andre tips? Fating er utelukket om ikke noen i Trondheimsområdet er fryktelig hjelpsomme.
 
Hei, litt dårlig overskrift av meg ja, ikke klar, men drikke klar jeg tenkte på ja, som i at den ikke trenger noe spesielt med modning :)

Sent fra min E6653 via Tapatalk
 
Hei, litt dårlig overskrift av meg ja, ikke klar, men drikke klar jeg tenkte på ja, som i at den ikke trenger noe spesielt med modning :)

Sent fra min E6653 via Tapatalk
Kva slags klientell er det du skal brygge til.? Oss brygga 100 liter til ein firma fest I haust der me brygge ein steambeer og ein ipa. Hadde ca 5 veka på oss då . Steambeer vart drokke heilt opp og ipa var det igjen eit 9 liter fat

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Tilbake
Topp