Ølbrygging for en nybegynner!

Jalle skrev:
Hmmm. Sukkerbiter av rørsukker har jeg ikke hørt om. Kan det være det som heter råsukker? ???
Se om du finner "demerarasukker".
Det er ganske annerledes enn brun farin, som er klissete, og har en bismak av lakris og røyk...
 
Bumper denne, i stedet for å starte en ny tråd.

Har kjøpt begynnersett fra Europris, og med det fulgte det en pakke med sånn malt/humle/sirupgaum fra Gordie. Vel, har fulgt oppskrifta, vært så renslig jeg bare har klart, og satt dunken inn i boden. Det er snakk om 22.5 liter. Lurte så på: Hvor lenge kan denne batchen stå og gjære før den må flaskes? Har hatt et kilo sukker oppi... gjør det at ølet ikke kan stå så lenge? Ifølge oppskrifta skal dunken stå i rundt 10 dager, frem til hydrometeret viser 1.005 i et par dager, og da var det visstnok "viktig" at det ble flasket. De brukte vel ordet "må". Lurer bare på hva som skjer om det får stå lenger, sånn... et par uker lenger-ish. Tenke meg en tur hjem mens det sto og gjæret, og når jeg først reiser blir jeg hjemme i et par uker. Går det bra, tror dere? Erfaringer?
 
Det går fint å la det stå. Erstatt sukkeret helt eller delvis med tørr maltekstrakt/spraymalt neste gang. Det blir dyrere, men bedre.
 
Bumper denne, i stedet for å starte en ny tråd.

Har kjøpt begynnersett fra Europris, og med det fulgte det en pakke med sånn malt/humle/sirupgaum fra Gordie. Vel, har fulgt oppskrifta, vært så renslig jeg bare har klart, og satt dunken inn i boden. Det er snakk om 22.5 liter. Lurte så på: Hvor lenge kan denne batchen stå og gjære før den må flaskes? Har hatt et kilo sukker oppi... gjør det at ølet ikke kan stå så lenge? Ifølge oppskrifta skal dunken stå i rundt 10 dager, frem til hydrometeret viser 1.005 i et par dager, og da var det visstnok "viktig" at det ble flasket. De brukte vel ordet "må". Lurer bare på hva som skjer om det får stå lenger, sånn... et par uker lenger-ish. Tenke meg en tur hjem mens det sto og gjæret, og når jeg først reiser blir jeg hjemme i et par uker. Går det bra, tror dere? Erfaringer?

La det gjerne stå 14 dager, det bruker jeg å gjøre som et minimum. Kan fint la brygget stå 3-4 uker også. Det skjer altså ikke noe trøblete greier om dette brygget står 2-3 uker ;)
 
Takker for svar. Har faktisk kjøpt spraymalt, men tenkte at siden dette er første gang jeg prøver meg på ølbrygging, og risikerer å fucke opp, så sparer jeg dem til neste gang. Da er jeg forhåpentligvis bittelitt varmere i trøya ;)
 
Tilbake
Topp