Ølkrise på en fredagskveld

Er litt krise her  :help:
Har 18 liter herlig IPA som ble tappet på fat for et par dager siden. Har hatt det stående på ca 7 grader med 1 bar. Ristet litt før vi satt det vekk. Er ikke noe kullsyre nå, så vi har satt opp trykket til 2,5 bar og ristet/rullet fatet som noen helter.. Blir masse skum, men ikke kullsyre..... Hva gjør vi galt??

Hjelp oss å redde fredagskvelden!! Please  :)

Tror ikke ølet vil ha mye kullsyre i etter 2 dager på 1 bar. Jeg pleier å ha 2 bar i 3 dager før eg syns det e bra

trenger fortsatt tid for å ´´sette´´seg i ølet. noe kullsyre skal det være, så hvis du prøver å tappe forsiktig med lavt trykk, kan det være brukbart

Lars Ølhund skrev:
aholgersen skrev:
Tror ikke ølet vil ha mye kullsyre i etter 2 dager på 1 bar. Jeg pleier å ha 2 bar i 3 dager før eg syns det e bra

Men skal ikke risting gjøre at kullsyren kommer med en gang?

Risting gjør at kullsyren kommer med en gang ja, men du må ha tappeopplegg som ikke gjør at det skummer, et helt klårt øl kan du smake på imellom ristingen, men jo mere uklart det er så verre blir det å få det ut uten skum før det har fått roet seg ned.

T Jacobsen skrev:
http://m.youtube.com/watch?v=S1dwBC-gKc8

Grei metode som funker for meg ihvertfall

Det var en fin video! Vi var nok ikke tolmodige nok med risting og rulling..

Nå har vi rullet og rullet, med 2,5 bar på regulatoren.. Ihht filmen skulle vi spise middag samtidig, men det ble bare potetgull... Tok så trykket ned til null og forsøkte en tapping. Nå koser vi oss med herlig øl med litt kullsyre og mye mindre skum :) :)

For en liten uke siden hadde jeg en slåsskamp med en belger. Fyrte regulatoren rett opp på 5bar. Han var ganske sterk (ca 10%), men jeg tror at temperaturen var på min side (-2) for etter å ha rullet han rundt på gulvet i et par minutter var han godt karbonert.  Han frådet en god del, men jeg kunne nyte seieren nesten umiddelbart siden fråden la seg svært fort.

Det skal gå greit å tvangskarbonere kjapt hvis du har lav temperatur og høyt nok trykk, men regn med en del skum. For noen øltyper går dette greit. Slurpe litt skum og fylle glasset på nytt er bare kos :sikle

Tilbake
Topp