Ølproblemer?... (bismak?)

Hallstein

Norbrygg-medlem
Hei !

Prøvde min egen pale ale mot Sierra Nevada Pale Ale her ikveld og sammenlikna de to...
Og jeg tror jeg har funnet en avsmak jeg ikke helt klarer å sette fingeren på...
Min pale ale lukter brød og tørr malt, samt en anelse humle, og den smaker korn, og er relativt tørr, selv om jeg mesket ølen ganske varmt.
Sierra Nevada sin lukter søtere, har en bedre humlearoma og smak og har en mye mer behagelig smak og munnfølelse, som jeg skulle ønske jeg hadde på min.

Jeg har opp til nå brygget BIAB, og jeg mistenker bryggefeil fra min del. Jeg mistenker spesielt at jeg kanskje har brukt for varmt skyllevann (jeg tømmer vanligvis varmt vann som kanskje har vært nært kokende... (Har aldri målt) over maltposen når jeg har løfta den ut av kjelen.), samt at BIAB posen min kan ha vært for finmasket i bunnen, da jeg alltid har hatt ganske bra med korn/mel og proteinrester i vørteren. (dette blir jo også kokt)

Jeg har også en mistanke om gjæringstempen min. Jeg har to gjæringsalternativer, det ene en kjeller, som er 14-15 grader på vinteren og 16-18 grader på sommeren. På vinteren har temperaturen i gjæringskaret vært på mellom 16-18 grader, og på sommeren 18-19 grader. Kan dette rett og slett bli for kaldt for gjæren min?
Bruker stort sett US-05 og US-04, og skal gå over til produksjon av startere på nyåret for å bruke mer ferskgjær.

Jeg vil selfølgelig få ett definitivt svar på dette neste gang jeg brygger, da jeg skal bruke den nye meskebagen min, men er det noen som mistenker en feil fra min side her?
 
Har egentlig merket mye av det samme ved min egen pale ale sammenlignet med diverse kjøpe pale ale. Har spesielt lurt på det jeg mener er en korn-smak. Denne korn-smaken har jeg ikke sett beskrevet som en klassisk usmak noe sted, og har lurt på om det kan være humlen som gir denne korn-smaken(cascade) siden den har gitt seg litt etter hvert. Jeg mener jeg kan utelukke temperatur på skyllevannet, har alltid vært nøye med at den er under 80 grader, har vært nokså nøye 78. Hadde vært meget interessant med synspunkter her.
 
Helt enig, trenger synspunkter. Smaken gjør seg spesielt tydelig i ettersmaken på ølet, om det har noe å si!...
 
Oi! Så det er ikke bare meg!? Jeg kan rapportere om det samme,- alle mine lyse ales som har Cascade som den dominerende humlen har denne kornsmaken da ølet enda er ungt. Det forsvinner helt etter et par uker for min del, men det er jo ganske pussig!  :jaha:
 
Har dere prøvd å tilsette gips i vannet? Det ga en aldri så liten åpenbaring hva gjelder smak på humlerike øl.
 
runarstock skrev:
Har dere prøvd å tilsette gips i vannet? Det ga en aldri så liten åpenbaring hva gjelder smak på humlerike øl.
--
To linjer om hva du bruker og hvordan Runar? Åpenbaring på sen eller tidlig humle?

--
 
Jeg tilsetter x gram (f.eks 0.3g/L) i meskevannet. En så enkel ting gjorde enorme (ja, enorme) forskjeller på humleølene mine. Jeg syns også forskjellene mellom humletypene kommer mye bedre frem, samtidig som humlesmaken blir mye friskere. Har et par kompiser som brygger uten gips, og forskjellen er etter min mening stor. Det er i allefall en billig ting å prøve, gipsen koster ikke mange kronene og holder til mange 20L brygg. Prøvde det første gang på en NØ IPAklone, og ble himmelfallen over hvor bra den ble. Fant en flaske for 3 dager siden som hadde gjemt seg, og overraskelsen var fortsatt like stor :) Gips/Gypsum/CaSO4
 
runarstock skrev:
Jeg tilsetter x gram (f.eks 0.3g/L) i meskevannet. En så enkel ting gjorde enorme (ja, enorme) forskjeller på humleølene mine. Jeg syns også forskjellene mellom humletypene kommer mye bedre frem, samtidig som humlesmaken blir mye friskere. Har et par kompiser som brygger uten gips, og forskjellen er etter min mening stor. Det er i allefall en billig ting å prøve, gipsen koster ikke mange kronene og holder til mange 20L brygg. Prøvde det første gang på en NØ IPAklone, og ble himmelfallen over hvor bra den ble. Fant en flaske for 3 dager siden som hadde gjemt seg, og overraskelsen var fortsatt like stor :) Gips/Gypsum/CaSO4

Det skal jeg så absolutt prøve selv neste gang! Det vil nok ikke gjøre noe med den nevnte kornsmaken, men en mer tydelig humlesmak som holder seg lenger er ikke å forakte!  :)
 
Jeg skal endre såpass mye med bryggeoppsettet mitt forover, at jeg tror nok kanskje jeg skal klare å få vekk denne smaken selv!
Endringene består av ny meskemetode og begynne å lage gjærstartere, samt å bruke fersk gjær noe jeg har tro på at vil øke kvaliteten på produktet.

Men jeg var bare nysgjerrig på om noen av dere andre har plages med astringens.
 
Jeg ville sett på skyllerutinene ved kornsmak. Skylle mindre og kaldere? Mener jeg har lest den beskrivelsen på for mye skylling.
 
Vil ta å meske med 2,5L vann pr kg malt når jeg brygger bitter i helga, også batchskyller jeg EN gang, så får vi se hvordan resultatet blir.
 
Jeg har slitt med astringens på en del brygg i det siste. Jeg har nok vært for uvøre når det gjelder skylling. Jeg har nå gått tilbake til partiskylling, og holder meg til maks 78 graders vann. Min siste IPA hadde ikke noe astringent smak, så vidt jeg kan smake. Den smakte dog litt GRESS! GREEEEESSS!
http://www.youtube.com/watch?v=cGgs86SHw-s

Foreløpig mistenkt synder er Cascade.
 
Min erfaring er at man kan få ganske mye gress fra tørrhumling spesielt ved for lang kontakttid. Og dersom man bruker veldig mye humle i siste halvdel av kokingen. Litt smak og behag. Noen elsker gress, andre ikke :)
 
Jørn Hammerud skrev:
Ok, takk for info.
Da er jeg nok av dem som ikke liker gress. :)
Da er vi flere :)
Jeg brygger mest stout, eller andre engelske/irske, og bruker aldri aromahumle, en sjelden gang smakshumle, men da moderat. Tørrhumling er et ukjent fenomen :)
 
Tilbake
Topp