Ølsett

Har starta med å lage ølsett til brygginga i morgon
5df1bbff1a4226c9fa106fe432b1ff86.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tastaturet mitt er mongo på tlf. Prøvde å editere forrige post.

Uansett. Synes sett er helt sjef. Det er de som ikke har mulighet/tid/lyst/whatever til å lage oppskrifter selv. Med fiks ferdige sett så får de iallefall kjøpt et godt utgangspunkt som er laget av de som har brukt tid til å finne ut av dette. Tid er som alle vet penger bortsett fra hvis man jobber som frivillig. Det senker terskelen for å brygge forskjellige ting, og jeg vil tro det gjør at flere tør å prøve seg på AG, og du holder nok på flere som først har prøvd. Alltid artig å være flere om noe.
 
Malt er vel noe av det butikken tjener minst på regner jeg med. De må ha det, det tar sløkket mye plass og det koster omtrent ingenting.
Mersalget derimot...
 
Malt er vel det man får solgt flest ganger, samt humle og gjær til en person som har kjøpt en kjele kun en gang. Så sånn sett så kan man vel si att mersalget er ingrediensene.
 
Har du mølle, er det litt mindre rasjonelt - men også da kan jeg se at det i en travel hverdag er greit å bare kjøre en ferdig blanding gjennom.
Finn hva har om du har mølle eller ikke, med om det er rasjonelt å kjøpe et sett eller ikke?
Det er jo slik ordlegging i tråden som gjør at folk reagerer. Jeg har mølle, og jeg benytter ofte sett. Det er altså ikke rasjonelt. Det er jo bare vissvass.

Regnestykkeeksempelet tidligere i tråden blir også ganske annerledes om man tar utgangpunkt i humlerike øl, kontra pils. Ett Ink & Dagger sett har 6,5 kg malt og 322gram humle fordelt på citra, mosaic, simcoe og litt magum for bitterhet. Du får også med 2 poser tørrgjær eller flytende. Det er jo klart at å kjøpe dette løst ikke er mye å hente økonomisk kontra det og kjøpe settet. (Vet at butikkene tar avanse, men det gjør de på malt, humle og gjær løst også). Så kan det jo tenkes at litt som pilseksempelet er dette et «dårlig eksempel» andre veien.
 
Ølbrygging.no har jo f.eks en diger automatisert maskin til å pakke sett. Denne er jo ikke gratis. De som ikke har det har nok en person som står å pakker, disse jobber for lønn. En designer som lager etiketter er ikke gratis. Sikkert bekker små i den store åen, men det er mer å tenke på enn rene råvarer.

Men at det er greie kroner er det nok. Det er fordi det er så enkelt og greit. «Skulle brygget en belgisk blonde», «vi har et ferdig sett her med alt du trenger i steden for at jeg skal finne opp en oppskrift til deg siden du ikke har med en selv»

Helt ærlig så er noe av det jeg setter minst pris på som en som står i en butikk kunder som kommer innom og vil brygge noe, men ikke har oppskrift. Er alltid behjelpelig men det kan skape kø. Kit er laget for 25ish liter, ferdig snakket, hvis jeg må stå og google oppskrifter og så skalere til et oppsett de ikke aner effektivitet eller noe annet enn «skulle gjerne vært ca seks prosent» på, så lager jeg et kit som er fiks ferdig.

For disse kundene så er det knall å ha kit. Og så er det noen som vil ha kloner uten å gjøre researchen selv, litt sånn hermetikk, men med gode råvarer. Det er uansett ikke ferdigpizza, selv om man følger en oppskrift så kan man variere veldig mye og det står mer på bryggeren enn oppskriften hvis det er en god oppskrift.

Brutal realisme:D.

Vis de folka der formålsparagrafen til Norbrygg, og be dem melde seg inn;).

Neida; men jeg ser at settene er et voldsomt framskritt for betjeningen i bryggeforretningene. Men er det mange sånne kunder? Dem bør man jo kunne fortelle at alternativet er et sett.
 
Brutal realisme:D.

Vis de folka der formålsparagrafen til Norbrygg, og be dem melde seg inn;).

Neida; men jeg ser at settene er et voldsomt framskritt for betjeningen i bryggeforretningene. Men er det mange sånne kunder? Dem bør man jo kunne fortelle at alternativet er et sett.

Føler at den brutale realismen ble mer brutal i det ene innlegget siden jeg måtte stykke opp editen til et eget innlegg lengre ned.
 
Det er en ting som ikke har blitt nevnt: Dersom oppskriften følger med settet, kan man også lære noe om oppskrifter og hvordan man bygger opp et øl (Dersom man er interessert i slikt). Og så kan man eventuelt ta utgangspunkt i et ølsett man ble fornøyd med, og bestille ingredienser ut fra oppskriften fra settet, men da feks øke IBU, gjøre den mørkere eller sterkere, eller hvordan man eventuelt vil forandre på ølet.

Bortsett fra om man kjøper ølsett fra Vestbrygg.... De nekter å oppgi noe som helst, så man kan ikke lære noe om oppskriftsoppbygging. Så da brygger man "i blinde".
 
Brutal realisme:D.

Vis de folka der formålsparagrafen til Norbrygg, og be dem melde seg inn;).

Neida; men jeg ser at settene er et voldsomt framskritt for betjeningen i bryggeforretningene. Men er det mange sånne kunder? Dem bør man jo kunne fortelle at alternativet er et sett.

Nei det er ikke mange, fordi det finnes mange forskjellige sett. Men de som finnes er der fordi man ikke har godt nok utvalg av sett.

Det jeg sa her nå antyder at det bare blir mer sett fremover, og etterhvert mer "hipster"sett, slik jeg ser det. Noe for alle.
 
En hundrelapp i prisforskjell er selvfølgelig viktig for selger, men for oss nybegynnere med en batch eller to i måneden har det ikke all verdens betydning, så jeg er nok enig med LarsUlv her at det mest er i butikkenes interesse å drive disse produktene videre.
Jeg bruker selv kun sett foreløpig, men ser jo at dette ikke gir meg særlig innsikt hverken om malt, gjær eller humle. Imidlertid er jeg fortsatt der at jeg må få kontroll på meske- gjærings- og tappe-prosessene først, kun når disse er under en viss grad av kontroll kan jeg si at smaken av øllet er et resultat av valgte råvarer og ikke blundere i prosessen. Håper jo at innen overskuelig fremtid vil jeg være der at jeg kan gå på butikken med en oppskrift i hånda, velge humler og malt etter smak, deretter hjem og brygge i trygghet om at det er råvare og ikke metode som gir sluttresultatet. Kan godt innrømme at å klippe opp en vacuumert pose humle og drysse i kjelen når timeren sier jeg skal gjøre det er på grensen til kjedsommelig lite lærerikt ;). Det er vel selveste Palmer som anbefaler progresjon fra ekstrakt til ekstrakt-med-spesialmalt og tilslutt all-grain, så sånn sett gir jo settene på mange måter en jump-start, men jeg håper jo at jeg kan utvikle ferdighetene noe videre enn bare å klippe poser etterhvert.
Forøvrig er jeg ikke i det hele tatt krenket eller støtt av trådens opprinnelige tema :)
 
Finn hva har om du har mølle eller ikke, med om det er rasjonelt å kjøpe et sett eller ikke?
Det er jo slik ordlegging i tråden som gjør at folk reagerer. Jeg har mølle, og jeg benytter ofte sett. Det er altså ikke rasjonelt. Det er jo bare vissvass.

Regnestykkeeksempelet tidligere i tråden blir også ganske annerledes om man tar utgangpunkt i humlerike øl, kontra pils. Ett Ink & Dagger sett har 6,5 kg malt og 322gram humle fordelt på citra, mosaic, simcoe og litt magum for bitterhet. Du får også med 2 poser tørrgjær eller flytende. Det er jo klart at å kjøpe dette løst ikke er mye å hente økonomisk kontra det og kjøpe settet. (Vet at butikkene tar avanse, men det gjør de på malt, humle og gjær løst også). Så kan det jo tenkes at litt som pilseksempelet er dette et «dårlig eksempel» andre veien.

Økonomi. Jeg fortsetter at du har et maltlager om du skaffer deg mølle. Og om du har den malten som trengs for å brygge en oppskrift, ser jeg ikke vitsen ved å betale for et sett som inneholder det du har liggende hjemme, og som koster deg en hundrelapp eller så mer. Det må jeg da få lov til å kalle "litt mindre rasjonelt"? Og jeg sier dessuten at jeg kan forstå det likevel i en travel hverdag.

Men premisset er jo at en hundrelapp fremdeles er penger. Det er det tross alt for meg.

edit: "Vissvass" er ganske sterk ordbruk:(.
 
Mottatt, skal unngå slik ordbruk fremover.
Men jeg har mølle for å ha kontroll på kverningen, ikke nødvendigvis for å ha et maltlager. Man velger jo kvernet ukvernet når man kjøper sett også.
 
Mottatt, skal unngå slik ordbruk fremover.
Men jeg har mølle for å ha kontroll på kverningen, ikke nødvendigvis for å ha et maltlager. Man velger jo kvernet ukvernet når man kjøper sett også.

Ser at "litt mindre rasjonelt" kanskje kan oppfattes som sterkere enn det var ment. Meningen var i alle fall bare å si at hvis man hadde mølle, så var det faktisk "økonomisk mindre fornuftig" å kjøpe et sett. Og det er vel et slags objektivt faktum, vel?

Forutsetningen min var var jo, som sagt, også at om du hadde mølle, så hadde du maltlager. Men det stemmer altså ikke i ditt tilfelle - og da blir det å kjøpe sett "mer rasjonelt", igjen:). (Men jeg tror vel at de aller fleste som har mølle, også hr en del malt?)
 
Nei det er ikke mange, fordi det finnes mange forskjellige sett. Men de som finnes er der fordi man ikke har godt nok utvalg av sett.

Det jeg sa her nå antyder at det bare blir mer sett fremover, og etterhvert mer "hipster"sett, slik jeg ser det. Noe for alle.

Kan jeg få bidra med ideen om "hipstertilsetningssett"? F.eks. "kokos + kakaonibs + romfatchips" ?
 
Det er en ting som ikke har blitt nevnt: Dersom oppskriften følger med settet, kan man også lære noe om oppskrifter og hvordan man bygger opp et øl (Dersom man er interessert i slikt). Og så kan man eventuelt ta utgangspunkt i et ølsett man ble fornøyd med, og bestille ingredienser ut fra oppskriften fra settet, men da feks øke IBU, gjøre den mørkere eller sterkere, eller hvordan man eventuelt vil forandre på ølet.

Bortsett fra om man kjøper ølsett fra Vestbrygg.... De nekter å oppgi noe som helst, så man kan ikke lære noe om oppskriftsoppbygging. Så da brygger man "i blinde".

Ja, her bør faktisk Vestbrygg ta seg sammen og strekke seg etter konkurrentene. Brygget et sett fra de en gang som ble vellykket (jepp, jeg begynte med sett) og ikke kul om det bar mulig å lirke ut noe info.
Pluss at de alltid er utsolgt for både det ene og det andre gjør at jeg faktisk har begynt å bestille mer fra bryggselv på nett.
 
Tilbake
Topp