Ombygging til RIMS-system

Jeg bor ikke i bryggeriet mitt så det tar noen uker før jeg kan ta bilder, men jeg har tegnet og tror det er nok, første bilde er med termostaten intakt som sannsynligvis er best for deg, med røde flatstifter som er 1,5 mm2, dette må du få noen elektrofolk til å presse på, jording skrues bare på.
Det andre bildet er med termostaten kuttet ut og "sukkerbit" på elementterminalen (koblingspunkt) og flatstift (hunn) på den andre og jording skrudd fast.
Biltema har skikkelig tang for dette hvis du vil spandere det på deg men er redd du bruker den lite, og de har seff flatstifter/kabelsko.

Fyr løs hvis det er mere du lurer på, som elektromann tar man lett på tingene og tenker ikke på at alle andre også IKKE kan gjøre det :)
 

Vedlegg

  • Burcoorgmed.png
    Burcoorgmed.png
    743,2 KB · Sett: 239
  • Burcouten.png
    Burcouten.png
    724 KB · Sett: 240
Nitter er absolutt å anbefale hvis du skal koble mye, men slett ikke nødvendig. Men da trenger man enda ei tang. Hadde aldri hørt om det før en kompis kom med en pose. Aldri vært så lett å koble før.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Nitter/ niter/endehylser er en hylse som trees over ledere med flere kordeller for å samle dem og presses så sammen med en dertil egnet tang, (Guds gave til elektrikeren)
Lignende fåes også som "kabelsko" og presses på med kabelskotang, i dette tildellet like bra, også påbudt i enkelte tilfeller (skip)
 
Hvorfor trenger jeg hjelp av elektrofolk for å presse en flatstift på en ledning? Jeg har en tang fra Clas O. som stripper ledninger og klemmer kabelsko. Holder ikke det?
 
Synes ikke de tengene er noe å bruke til slikt arbeid, ledningene kan draes lett ut av kabelskoene.
Men greier du å lage deksel med god strekkavlastning så holder det sikkert.

Hvis du ore dette nede i bygden så har kanskje noen har en tang som er bra.    Knut Hamsun
 
Tore B. skrev:
Hvorfor trenger jeg hjelp av elektrofolk for å presse en flatstift på en ledning? Jeg har en tang fra Clas O. som stripper ledninger og klemmer kabelsko. Holder ikke det?

Er det en kabelsko-tang? Det er faktisk det eneste som duger.
 
Min tang er nok av den billige varianten øverst på bildet. Men jeg får satse på å få satt på en bra strekkavlastning på ledningen, så holder det vel.
 
Et annet spørsmål - bør selve stålkaret jordes med en tilkobling til jordingsledningen? Her er jeg fullstendig amatør...
 
Oddvar Demmo skrev:
Neida, få skikkelig jording på elementet så holder det.

Det er krav til direkte jording av både tanken og elementet. Elementet skrues inn i tanken med gjengetape/hamp og da risikerer
du at forbindelsen mellom elementet og tanken blir dårlig.

Se på alle varmtvannsberedere med våt-element så er det jordingspunkt både på elementet og på tanken.
 
Kalle74 skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Neida, få skikkelig jording på elementet så holder det.

Det er krav til direkte jording av både tanken og elementet. Elementet skrues inn i tanken med gjengetape/hamp og da risikerer
du at forbindelsen mellom elementet og tanken blir dårlig.

Se på alle varmtvannsberedere med våt-element så er det jordingspunkt både på elementet og på tanken.

Burco elementet får god forbindelse med tanken men koble gjerne jord i tanken også, serlig hvis det er enkelt med orginal bolten tilgjengelig.
 
Skal koble opp en Herms tank - og får 2 el pinner ut av tanken.
Noen tips til hvordan beskytte de, så jeg ikke får strøm under bryggingen ?

Trenger også tips til en liten vanntank - trenger bare plass til varmeelementet og vannutttak

Da fikk jeg endelig med bildet også :)
 

Vedlegg

  • Henrms3.jpeg
    Henrms3.jpeg
    259,3 KB · Sett: 216
Tilbake
Topp