Ønsker høyere FG....

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Mine øl havner så og si alltid på 1.010 - 1.012, (nesten) uavhengig av gjærtype og OG.
Mesker som regel litt høyt (ca. 68 flatt).

Skal i gang med Janets Brown Ale,og ser at "målet" er en FG på 1.016,med wlp001/US-05. Det tenker jeg at jeg aldri kommer til å greie.

Tips?
 
Du kan legge inn et 72C steg. Effektiviteten vil nok få et lite bump, men også FG'en, Hard kok vil også gi deg en liten bump i FG. Kortere førstesteg og en liten stund på 72 bør nok justere FG litt opp,
 
Leste akkurat en artikkel om at sukkeret trekkes ut på ca 15 minutter, så dersom man er på "lav" temp mesteparten av tiden, så er det ikke noe igjen til de ugjærbare sukkerartene, samme hva du gjør på slutten.
 
Ville støttet meg til teorien om at alle bryggeri med sine temperaturavlesningsmetoder er forskjellige, og at en skal bruke erfaringsbaserte temperaturer. Så om du får konsekvent for høy utgjæring så øker du tempen i systemet ditt med en til to grader i forhold til oppskrift, og se om de gir resultater i utgjæringen.
 
Leste akkurat en artikkel om at sukkeret trekkes ut på ca 15 minutter, så dersom man er på "lav" temp mesteparten av tiden, så er det ikke noe igjen til de ugjærbare sukkerartene, samme hva du gjør på slutten.

Ikke all stivelse er tilgjeng på lavere temperaturene, siden den ikke blir løst i vørteren. Det er noe stivelse (husker ikke hvis det var de store, eller små "klumpene", mener det er de store) som trenger høyere temperatur for å løse seg i vørteren. Hvis du får denne løslig, ved å skru opp temperaturen, får du ut mer sukker, og på den temperaturen er det store andeler ugjærbare sukkerarter som blir dannet.

Så ja. Det er riktig av konverteringen av tilgjengelig stivelse ofte er fort unnagjort. Men det er mer stivelse igjen enn det man får ut ved 65-ish C.
 
Sist redigert:
Her er forresten den artikkelen. Må innrømme at jeg nok ikke forstår alt den innebærer. Det var nok mest det med 15 minutter og at stivelsen brukes opp jeg festet meg ved. Godt mulig at forfatteren ikke kan alt heller.

http://www.behindbarsbrewery.net/2017/04/19/mesketemperaturens-pavirkning-pa-det-ferdige-olet/

Joda, det stemmer vel greit det der. Men litt mangelfullt på akkurat det området jeg nevnte at ikke all stivelse er tilgjengelig før den blir løst i vørteren ved høyere temperatur.
 
Du kan jo meske på 70C. Ellers er vel den største elefanten i rommet at du bruker US-05. Den spiser jo mye. Jeg kan anbefale WLP028 istedet, den er veldig clean, men har en lavere attenuation :). Funker veldig bra som husgjær om du er lei av US05.

Ellers er det jo bare og substituere basemalt med carapils?
 
Du kan jo meske på 70C. Ellers er vel den største elefanten i rommet at du bruker US-05. Den spiser jo mye. Jeg kan anbefale WLP028 istedet, den er veldig clean, men har en lavere attenuation :). Funker veldig bra som husgjær om du er lei av US05.

Ellers er det jo bare og substituere basemalt med carapils?
028 er vårt favorittgjær. :) Gir veldig fine malttoner.
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Du kan jo meske på 70C. Ellers er vel den største elefanten i rommet at du bruker US-05. Den spiser jo mye. Jeg kan anbefale WLP028 istedet, den er veldig clean, men har en lavere attenuation :). Funker veldig bra som husgjær om du er lei av US05.

Ellers er det jo bare og substituere basemalt med carapils?

Støtter det med 70 grader. Da begynner det å hjelpe. Du får en utgjæringsprosent godt ned på 60-tallet, antakelig.
 
Joda, det stemmer vel greit det der. Men litt mangelfullt på akkurat det området jeg nevnte at ikke all stivelse er tilgjengelig før den blir løst i vørteren ved høyere temperatur.
Ja stemmer. Det er jeg som har skrevet den artikkelen Sarge nevnte. Burde lagt til kildene ser jeg. Artikkelen er absolutt ikke fullstendig innenfor området. Har skrevet den for egenlæring for meg og bryggerkompisene. Gelatinisering heter prosessen du tenker på? Der stivelsen blir skylt ut av kornet. I følge braukaiser så krever de minste granulene noe høyere temperatur. http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Starch_Conversion
 
En tjukk mesk kan også flytte balansen over mot det søte, maltpregede, om jeg ikke husker feil fra "How to brew" i farten. Har aldri prøvd det.

Hvis en kombinerer alle virkemidlene, og dessuten bytter til en mindre attenuerende gjær - Wyeast 1318 er fin! - så skulle det begynne å hjelpe.
 
Carapils er faktisk ganske gjærbart. Kanskje det er noe med Weyermann sin (selve carapils) som er litt spesielt. Men vet om pils som er
Ja stemmer. Det er jeg som har skrevet den artikkelen Sarge nevnte. Burde lagt til kildene ser jeg. Artikkelen er absolutt ikke fullstendig innenfor området. Har skrevet den for egenlæring for meg og bryggerkompisene. Gelatinisering heter prosessen du tenker på? Der stivelsen blir skylt ut av kornet. I følge braukaiser så krever de minste granulene noe høyere temperatur. http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Starch_Conversion


Gelatinisering ja.
 
Tilbake
Topp