Ønsket PH i gjæringen?

Torskarr

Norbrygg-medlem
Hva er normal/ønsket PH for vørter når man setter i gang gjæring? Endrer PH seg kraftig etter hvert som gjæring pågår, og på hvilken måte?

Eks hvete?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har et øl gående nå som smaker en del syrligere enn jeg liker. Men det er ikke lett å finne info om temaet "ph under gjæring", og det jeg har funnet, er ikke entydig - snarere tvert i mot. Så jeg tar opp igjen denne tråden.

Ølet har stormgjæret kraftig, og har gått fra 1.064 til 1.025 på rundt 30 timer. Det plopper fremdeles friskt, men krausen har lagt seg. Jeg pitchet relativt mye nyoppdyrket gjær, og ga godt med oksygen og gjærnæring, så betingelsene har vært optimale. Traff ph godt i mesken.
Da jeg målte ph i dag tidlig - tror jeg hadde fått ut all kullsyren - var den nesten nede på 4 blank. Det må da være for lavt? (Ph i ferdig øl bør ligge mellom 4,3 - 4,5 i følge Gordon Strong). Og smaken er altså ganske syrlig. Tror ikke det er snakk om noen infeksjon, heller.

Hva gjør man med sånt? Jeg har slengt oppi en liten teskje kritt - det kan vel ikke skade?
 
Jeg har brukt denne tabellen som utgangspunkt/guide til hvor jeg skal legge pH ved meskingen
Suggested Mashing pH Targets (room-temp measurement)
Character Target Mash pH Range

More fermentable wort with less body 5.3 to 5.4
Less fermentable wort with more body 5.4 to 5.5
More sharpness or tartness in beer 5.1 to 5.2
Lighter-colored beers 5.3 to 5.4
Darker-colored beers 5.4 to 5.6
Hop-focused beers 5.3 to 5.5
Malt-focused beers 5.2 to 5.3

Erfaringen så langt er at pH faller 1,1-1,3 poeng i løpet av gjæringsprosessen (har målt kun de 6 siste bryggene).

Et eksempel er en Mild som jeg synes ble litt for skarp, pH i mesk var 5.3. Litt for lav, og jeg tok ikke med effekten av sen tilsetning av sjokomalten (ved utmesk) som vil senke pH noe. Målte ikke pH ved gjæringgstart, men ferdig øl fikk pH på 4,0. Synes dette ølet ble litt skarpt og kantete i munnen.
 
Takk skal du ha; det der var nyttig info!

Sjokomalten, ja:)! Jeg gjør som deg, og effekten av den hadde jeg glemt. Ph i mesken lå ellers rundt 5,3.

Den teskjea med kritt hjalp litt. Jeg fikk ph'en opp på 4,2, og smaken ble bedre. Men jeg tror ikke jeg skal bruke mye mer, er litt redd for smakseffekten. (Jeg tror krittet løste seg godt opp. Det bruste i alle fall friskt.)
 
Tilbake
Topp