Oooops

Hei! Har flasket et ølsett, Dansk pilsner hadde i 10 gr sukker pr liter til karbonering, åpnet en nettopp for å prøvesmake, og korken spratt rett i taket(har bare stått siden lørdag, altså 2 døgn :help:). Vil disse eksplodere i skapet ? kan jeg gjør noe for å unngå dette. Har brygget et par oppsett som ble litt " døde " det siste så jeg tenkte jeg skulle trå til litt, men dette var kanskje i overkant ?
 
Jeg har også laget "flaskebomber" en gang (selvsagt etter å ha underkarbonert noen ganger, slik som deg  ;D)
Redningen for mitt øl var å åpne alle korkene, la de dekke åpningen på flaskene og la det stå å lufte seg ca 1/2 time i romtemp.
Sett så på ny (sterile) korker. Dette fungerte iallefall for meg.
 
ok, takker ( ble nesten litt redd her ) skal prøve dette, satser på at det går bra :biersmile: :biersmile: må vel være litt mer forsiktig heretter, hva slags mengde sukker skal man legge seg på. Liker forøvrig øl med mye kullsyre.
:skitbra:
 
Jan Arne skrev:
hva slags mengde sukker skal man legge seg på.

Spørsmål ?
Har akkurat tatt en pils med 6 gr/liter, skulle kanskje vert 7 gr./liter
ellers se her http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1449.0.html
 
Er du sikkerpå at øllen var ferdig gjæret før du flasket ?

Hadde det Stått lenge til gjæring?
 
Den hadde stått i 15 dager på  før flasking, tilsynelatende var der ingen aktivitet, men det er mulig den burde ha stått lengre. OG var 1048, og  FG var på 15.
 
Den høye Sg-en ved tappinger nok synderen. Lagerøl trenger som regel lang gjæringstid før det er helt utgjæret.
 
Dette var nok ikke en ekte lager ! det stemmer, den har gjæret på ca 18 c. Øl settet kalles dansk pilsner, var vel noe upresis i beskrivelsen. takker ellers for mange gode tips og innspill.Har ikke tilgang på rom med riktig temp for lager.men smaken liknet pils
 
du får kjøpt sånne vippekork greier hos vinogbar.no da har du jo samme sikkerheten som med norgesglass, trykket vil aldri bli farlig høyt men siver bare ut...

har hatt diverse resultater selv med karbonering, har lagt oss på ca 7gram eller 3 sukkerbiter om du vil. Med unntak av ett øl som er helt saft har dette fungert bra.
 
Takker igjen, detter er et kjempeforum, har allerede begynt å prøvesmake på malt ølet som jag har laget ved god hjelp av dette forumet. Og det smaker langt bedre enn disse øl settene,( som jag synes var helt ok). Selv om det langt fra er ferdig. har brukt 8 gr. sukker/ liter nå, og det virker som en fornuftig mengde, da jeg er glad i mye kullsyre, altså øl med en god skumtopp. :biersmile:
 
Tilbake
Topp