Hverken Ginger Joe eller Crabbies er noe jeg tror du greier å lage hjemme, og ingen av disse to produktene er noe annet enn en rusbrus i forkledning. Det har sikkert vært et snev av fermentering inni bildet men brorparten av alkoholen her vil jeg omtrent garantere er tilsatt sprit/vin. Legg merke til at malt glimrer med sitt fravær.
Jeg klandrer overhodet ikke industrien for å ta et par snarveier, spesielt når det kommer til å tilsette ekstrakter av f.eks ingefær. Det er utrolig lite kostnadseffektivt å tilsette ekte vare, men igjen så er ofte disse ekstraktene kunstig smakstilsetning med en liten dæsj ekte ingefær oppi. Det er misvisende ovenfor kunden med tanke på hvordan brandingen presenterer produktet.
En kjapp titt på crabbies sin innholdsfortegnelse gir følgende:
Carbonated water, ginger wine (
water, glucose syrup, sugar water, grape concentrate, spirit alcohol, ginger extract and yeast), fortified glucose wine (
water, glucose syrup, spirit alcohol, yeast), sugar, food acid (330(sitronsyre)), flavourings, colour (150d(sukkerkulør)), preservatives (202(Kaliumsorbat)) (223(Sodium disulphite)) and antioxidant (300(Askorbinsyre))
Sjekk ut bloggen til Anders Christensen for interessant lesning om hvordan ingefærøl tradisjonelt har blitt produsert.
http://anders.geekhouse.no/blog/beer/Ingefaeroel2.html
Noen klone kan jeg dessverre ikke gi deg, men en enkel maltbill av pils og muligens litt lys krystall, mesket lavt, lite humle og med en anonym gjær på lav temp pluss ingefær tilsatt på slutten av koketiden og på sekundær vil iallefall gi deg et maltbrygg med ingefærpunch.