Oppskrift på Steamer

ErikSøl

Norbrygg-medlem
Hei

Jeg er helt fersk som brygger. Har lyst å lage Steamer. Det er et godt øl. Kan noen bistå med en egnet oppskrift til 25 liter? Skal brygge i min nyinnkjøpte Beer Brew 30 v3.
Gleiar meg
 
Takk glennrlie. Jeg visste ikke at Steamer hadde et annet navn, egentlig. Har alltid vært svak for Steamerøllet fra Oslo microbryggeri og tenkte at det kunne være gøy å prøve som førstebrygg.
 
Bare hyggelig!  :skitbra:

Typen er (i BJCP) klassifisert som California Common, populært kalt "Steam beer". Antar ølet du nevner hører til denne typen (uten at jeg har prøvd dette ølet). Et typisk eksempel på stilarten er Anchor Steam Beer som lages av Anchor Brewery i San Fransisco. Oppskriften jeg har linket til er vel en tilnærming til denne. :)

(oppskriften er for øvrig skalert til 19-20 liter, så du må vel justere opp noe)
 
Vel, det er jo en såkalt hybridøl, der man gjærer på aletemp med lagergjær. Så, for mine smaksløker, heller den mer mot en lysere lager i smaken, enn en ale (i leia til cream ale, blond ale og kölsch). Northern Brewer-humlen, som vel er avgjørende for å treffe på denne stilarten, er ganske framtredende.
 
Tar meg friheten å svare :)

Anchor Steam beer, som er originalen, fås på hovedpolet i Bergen og i Vika Oslo. Kan bestilles også til andre pol om jeg ikke husker feil.

Er en hybrid, d.v.s. et øl med lagerpreg brygget på en temperatur på 14-15 grader. Det er gjærstammen som gjør susen her. WLP810 er fra Anchor. Humlen har også lang historie.. Steam beer er registrert varemerke for Anchor, så derfor California Common.

Falt for ølet i en pub i Frisco, og brygger det jevnlig. Ikke nødvendig med diacetylrast. 4-6 uker lagring.
 
Hvis jeg ikke tar helt feil (Noe som godt kan være mulig), så står vel oppskriften på Steamer fra Oslo Mikrobryggeri i Ølbrygging fra hånd til munn?
 
Eriki skrev:
Hvis jeg ikke tar helt feil (Noe som godt kan være mulig), så står vel oppskriften på Steamer fra Oslo Mikrobryggeri i Ølbrygging fra hånd til munn?

Den boka har jeg, jo. :biersmile: Og jammen stod den oppskriften der. Den er enkel nok for en nybegynner, skulle jeg tro.
 
"Vel, det er jo en såkalt hybridøl, der man gjærer på aletemp med lagergjær. "
Dette forumet er vel så lærerikt som å gå et kurs. Har aldri tenkt på at man bytte gjær til respektive ale og lager på den måten. Interessant. Er det det man gjør når man lager kölsch?
 
Bare husk på at WLP810 er en lagergjær, og bør pitches som det. Dvs ca 2x gjærmengden av hva du hadde brukt om det var en ale som skulle gjæres på 18-20 grader.
Snakker av erfaring. Min blei underpitcha og stoppa opp på 1.022sg.
 
Jeg har tenkt å bruke tørrgær W34/70 til min Steamer. Dobbelt dose gjær, 16 grader, tre uker. Lagres som en lager- kjølig?
 
Brygget steamer i går ,noe spent på denne. Brukt hummletyper som Galena,Goldings,Tettnang. OG 1050.Så kommer det som blir spennende om saflager -05 funker.
 
Bare hyggelig! :skitbra:

Typen er (i BJCP) klassifisert som California Common, populært kalt "Steam beer". Antar ølet du nevner hører til denne typen (uten at jeg har prøvd dette ølet). Et typisk eksempel på stilarten er Anchor Steam Beer som lages av Anchor Brewery i San Fransisco. Oppskriften jeg har linket til er vel en tilnærming til denne. :)

(oppskriften er for øvrig skalert til 19-20 liter, så du må vel justere opp noe)

Hei Glenn

Hva slags mesketemperatur brukte dere på denne?

Anders
 
Spørsmålet var sikkert ikke til meg, men svarer for å gi min info :)

Humle i Anchor er Northern Brewer.

På 20l bruker jeg 20g på 60
20g på 20
15g på 5

Mesking:
Innmesk på 52.
10 på 57
10 på 62
40 på 66 (kan sikkert økes til 60 min. for å få ut en anelse mer gjærbart sukker)
10 på 72
5 på 78

Gjær er wlp 810, som er dyrket frem fra Anchor. En gjær som produserer godt ved "mellomtemperatur" og gir de rette smakene!

Kjøler til 14 og starter gjæring der. øker til 16 i løpet av perioden som etter min mening bør være tre uker.

PS Håper jeg ikke "Intervenerer" tråden ;-)
 
Tilbake
Topp