Det er jo i mitt hode aallt for lite humle i en tysk pils. Jeg hadde brukt 40g.Zainasheff bruker 14 gr Mittelfrüh (4%) på 15 min og 14 gr på 1 min til en Bitburger-type pilsner i BCS. (Batchene der er på 19 liter ferdig øl.) Total IBU på 36 med Perle som bitterhumle. 100% pilsnermalt.
Jeg er litt skeptisk til begrepet typeriktig. Hvis du sikter til hva du får på flaske i Tyskland vil jeg tro at det er brukt lite smaks og aromahumle. En typeriktig festbier i dag er vil et nokså intetsigende litt sterkt lyst øl. Pils er i Tyskland et industrielt produkt med som selges med svært små marginer og med stor priselastisitet. Dette hindrer effektivt fordyrende tilsatser som aromahumle etc.Ang humle i pils. Når jeg har brygget både tyske og tsjekkiske har jeg brukt 2g/l på 15 min og 5 min. Ser flere her har helt ned i 1g/l. Hva er egentlig det mest typeriktige?? Kanskje @Bårdd har noe meninger også. Han har jeg fått maasse gode tips å råd av
Prøv med wlp833 og kun aurora som bitterhumle, bittelitt perle på slutten
Ville økt mesketempen med et par grader(denne hadde fort gjæret til 1005),økt IBU til ca 35, halvert/fjernet carapils, satt til 3% havregryn for skummet. Ellers ser det bra ut i mine øyne.Hei igjen,
Da har jeg satt sammen en oppskrift på en tysk pils etter mine beste evner.
Jeg har i oppskriften nesten satt opp så mye smaks / aromahumle som Bårdd anbefaler, men ville gjerne ha med en liten"sikkerhetsventil" med tanke på at jeg er usikker på at det havner 25 liter i gjæringskaret ( hvis det havner 20 liter der så har jeg truffet på Bårds anbefaling, altså 2g humle pr. liter på 15 min og 2 min ) Og hvis jeg skulle treffe med 25 liter så blir det godt med humlesmak allikevel.
Hva ville jeg oppnådd med å hatt en humletilsetning til på 30 min kok ?
Har også tatt med litt Acidulated malt som etter hva jeg kan skjønne skal øke enzymaktiviteten i mesken, samt senke PH i mesken ( drikkevannet i Arendal er bløtt, men har en PH på rundt 8 )
Samt litt Carapils som kanskje bidrar til ørlite maltsødme og at fargen stemmer bedre med typeriktig tysk pilsner.
Har tenkt å bruke 3 pakker rehydrert W34/70 på denne, og la den gjæres på 10 grader i 3 uker ( diacetyl rast på 16 grader i 2 døgn )
Hadde satt veldig pris på om noen med erfaring på brygging av pils kunne gitt meg noen tips på hvorvidt denne oppskriften virker fornuftig eller ikke, og gjerne med kommentar på hva som burde vært endret. Mesketemperatur, bitter, smak og aromahumle eller andre ting som dere kan komme på.
REDIGERT : Har tenkt å bruke Fuglsang Pilsnermalt, Ireks Carapils og Ireks Acidulated malt
Noen som har noen formening om disse kan brukes ? Kom gjerne med kommentarer
På forhånd takk
Vis vedlegget 28788
Takk for innspill. Akkurat sånne små ting som jeg er interessert i å lære mer om.Ville økt mesketempen med et par grader(denne hadde fort gjæret til 1005),økt IBU til ca 35, halvert/fjernet carapils, satt til 3% havregryn for skummet. Ellers ser det bra ut i mine øyne.
Jeg bruker vanlig bjørns havregryn.Takk for innspill. Akkurat sånne små ting som jeg er interessert i å lære mer om.
Tror jeg vil følge alle 3 tipsene.
Noen preferanser på valg av havregryn ?
Takker for fine tips.Og hvis du skal gjøre det heelt sikkelig bruker du tysk malt og bytter ut saaz med mittelfruh
Flott!! Har du lyst til å lage en tsjekker, bruker du saaz og tsjekkisk gjær. Ellers alt likt. Tsjekkisk pilsmalt selvfølgelig. Og noe % mørk muncherTakker for fine tips.
Da benytter jeg heller Hallertau Mittelfruh 4.8% på både 15 min og 2 min koketid.
Nedjusterer litt Magnum bitterhumle og havner på en IBU på rundt 35
Weyermann er supert, har ikke prøvd Fuglesang. Kjøper selv i sekk, og da blir det gjerne Bestmalz. Vil tro at alle disse fungerer bra.Bør jeg bruke danske Fuglsang Pilsnermalt EBC 2 -2.5, eller tyske Weyermann Premium Pilsnermalt EBC 3 - 4.2 ?