Oppskrift på tysk pils?

Ang humle i pils. Når jeg har brygget både tyske og tsjekkiske har jeg brukt 2g/l på 15 min og 5 min. Ser flere her har helt ned i 1g/l. Hva er egentlig det mest typeriktige?? Kanskje @Bårdd har noe meninger også. Han har jeg fått maasse gode tips å råd av
 
Zainasheff bruker 14 gr Mittelfrüh (4%) på 15 min og 14 gr på 1 min til en Bitburger-type pilsner i BCS. (Batchene der er på 19 liter ferdig øl.) Total IBU på 36 med Perle som bitterhumle. 100% pilsnermalt.
 
Zainasheff bruker 14 gr Mittelfrüh (4%) på 15 min og 14 gr på 1 min til en Bitburger-type pilsner i BCS. (Batchene der er på 19 liter ferdig øl.) Total IBU på 36 med Perle som bitterhumle. 100% pilsnermalt.
Det er jo i mitt hode aallt for lite humle i en tysk pils. Jeg hadde brukt 40g.
 
25 g på 15 min og 25 g ved 2 min gir et ganske bra humlepreg på denne. Forutsatt at pH er korrekt på 5,2, selvsagt. Skal være litt hard og kantete.
 
Ang humle i pils. Når jeg har brygget både tyske og tsjekkiske har jeg brukt 2g/l på 15 min og 5 min. Ser flere her har helt ned i 1g/l. Hva er egentlig det mest typeriktige?? Kanskje @Bårdd har noe meninger også. Han har jeg fått maasse gode tips å råd av
Jeg er litt skeptisk til begrepet typeriktig. Hvis du sikter til hva du får på flaske i Tyskland vil jeg tro at det er brukt lite smaks og aromahumle. En typeriktig festbier i dag er vil et nokså intetsigende litt sterkt lyst øl. Pils er i Tyskland et industrielt produkt med som selges med svært små marginer og med stor priselastisitet. Dette hindrer effektivt fordyrende tilsatser som aromahumle etc.

Jeg brygger ølet slik jeg liker det. Det er grunnen til at jeg brygger. Og da skal det være noe karakter fra aromahumle. Pils er et øl vi lagrer lenge før vi drikker det og skal humlekarakteren overleve må det være mer enn minimalt med aromahumle. Jeg bruker derfor to gram pr. liter ved 15 og 0 minutter.

med vennlig hilsen

Bårdd
 
Da står 25 liter sommerpils og fryser på 9 grader i kjelleren. Det ble liksom litt ekstra stas å brygge den med denne tråden i ryggen, og jeg må nok sette en til. Da skal jeg trå til litt mer med smaks-/aromahumla. Denne hadde "bare" 35 gr på 15 og 15 på 0.
 
Hei igjen,

Da har jeg satt sammen en oppskrift på en tysk pils etter mine beste evner.
Jeg har i oppskriften nesten satt opp så mye smaks / aromahumle som Bårdd anbefaler, men ville gjerne ha med en liten"sikkerhetsventil" med tanke på at jeg er usikker på at det havner 25 liter i gjæringskaret ( hvis det havner 20 liter der så har jeg truffet på Bårds anbefaling, altså 2g humle pr. liter på 15 min og 2 min ) Og hvis jeg skulle treffe med 25 liter så blir det godt med humlesmak allikevel.

Hva ville jeg oppnådd med å hatt en humletilsetning til på 30 min kok ?

Har også tatt med litt Acidulated malt som etter hva jeg kan skjønne skal øke enzymaktiviteten i mesken, samt senke PH i mesken ( drikkevannet i Arendal er bløtt, men har en PH på rundt 8 )

Samt litt Carapils som kanskje bidrar til ørlite maltsødme og at fargen stemmer bedre med typeriktig tysk pilsner.

Har tenkt å bruke 3 pakker rehydrert W34/70 på denne, og la den gjæres på 10 grader i 3 uker ( diacetyl rast på 16 grader i 2 døgn )

Hadde satt veldig pris på om noen med erfaring på brygging av pils kunne gitt meg noen tips på hvorvidt denne oppskriften virker fornuftig eller ikke, og gjerne med kommentar på hva som burde vært endret. Mesketemperatur, bitter, smak og aromahumle eller andre ting som dere kan komme på.

REDIGERT : Har tenkt å bruke Fuglsang Pilsnermalt, Ireks Carapils og Ireks Acidulated malt
Noen som har noen formening om disse kan brukes ? Kom gjerne med kommentarer

På forhånd takk

Pilsner.jpg
 
Sist redigert:
Prøv med wlp833 og kun aurora som bitterhumle, bittelitt perle på slutten

Jeg tenker jeg lager to nesten identiske nå, i alle fall, der bare mengden smaks- og aromahumle varierer. (Altså den jeg har satt nå, og en ny en.) Men det er litt fristende å lage en dobbel ladning neste gang, og la bare gjæren variere - altså en med 34/70 og en med 833. Men det forutsetter at jeg får tak i gjæren, da - det er smått med bryggesjapper her ute på landet.

Her er et referat fra vår venn brulosofen av et sånt sammenligningseksperiment: https://www.reddit.com/r/Homebrewin...ther_yeast_comparison_german_lager_vs_german/ Han går for 833 - uten på noen måte å si noe stygt om 34/70 (830). 833 er visst Gordon Strongs allround favoritt, også: "For lagers, I like the WLP833 bock yeast in almost any style" (Brewing Better Beer, s.136)

Gjæringa er for øvrig kommet fint i gang, på under 12 timer. Håper det ikke er for raskt? Jeg brukte nesten halvannen dl starterslurry som hadde stått noen dager og komprimert seg i kjøleskap, dvs. nesten alt fra en 3-liters starter med to poser 34/70. Siden jeg skulle gjære på 9 grader tenkte jeg det var greit å ta i litt.

Gjæren var spenstig nok, i alle fall. Jeg sparte litt vørteer, og har akkurat satt i gang en kvikkfermenteringstest på magnetrøreren. Den tok av direkte.

Jeg spør litt, for dette er det første ordentlige forsøket jeg har gjort på å lage undergjæret øl. Her er jeg nybegynner:).
 
Hei igjen,

Da har jeg satt sammen en oppskrift på en tysk pils etter mine beste evner.
Jeg har i oppskriften nesten satt opp så mye smaks / aromahumle som Bårdd anbefaler, men ville gjerne ha med en liten"sikkerhetsventil" med tanke på at jeg er usikker på at det havner 25 liter i gjæringskaret ( hvis det havner 20 liter der så har jeg truffet på Bårds anbefaling, altså 2g humle pr. liter på 15 min og 2 min ) Og hvis jeg skulle treffe med 25 liter så blir det godt med humlesmak allikevel.

Hva ville jeg oppnådd med å hatt en humletilsetning til på 30 min kok ?

Har også tatt med litt Acidulated malt som etter hva jeg kan skjønne skal øke enzymaktiviteten i mesken, samt senke PH i mesken ( drikkevannet i Arendal er bløtt, men har en PH på rundt 8 )

Samt litt Carapils som kanskje bidrar til ørlite maltsødme og at fargen stemmer bedre med typeriktig tysk pilsner.

Har tenkt å bruke 3 pakker rehydrert W34/70 på denne, og la den gjæres på 10 grader i 3 uker ( diacetyl rast på 16 grader i 2 døgn )

Hadde satt veldig pris på om noen med erfaring på brygging av pils kunne gitt meg noen tips på hvorvidt denne oppskriften virker fornuftig eller ikke, og gjerne med kommentar på hva som burde vært endret. Mesketemperatur, bitter, smak og aromahumle eller andre ting som dere kan komme på.

REDIGERT : Har tenkt å bruke Fuglsang Pilsnermalt, Ireks Carapils og Ireks Acidulated malt
Noen som har noen formening om disse kan brukes ? Kom gjerne med kommentarer

På forhånd takk

Vis vedlegget 28788
Ville økt mesketempen med et par grader(denne hadde fort gjæret til 1005),økt IBU til ca 35, halvert/fjernet carapils, satt til 3% havregryn for skummet. Ellers ser det bra ut i mine øyne.
 
Ville økt mesketempen med et par grader(denne hadde fort gjæret til 1005),økt IBU til ca 35, halvert/fjernet carapils, satt til 3% havregryn for skummet. Ellers ser det bra ut i mine øyne.
Takk for innspill. Akkurat sånne små ting som jeg er interessert i å lære mer om.
Tror jeg vil følge alle 3 tipsene.
Noen preferanser på valg av havregryn ?
 
Takker for fine tips.
Da benytter jeg heller Hallertau Mittelfruh 4.8% på både 15 min og 2 min koketid.
Nedjusterer litt Magnum bitterhumle og havner på en IBU på rundt 35
Flott!! Har du lyst til å lage en tsjekker, bruker du saaz og tsjekkisk gjær. Ellers alt likt. Tsjekkisk pilsmalt selvfølgelig. Og noe % mørk muncher
 
Veldig mye gode innspill. Enig i alt det Morten skriver til Knut. Personlig synes jeg 40 + 40 g smak- og aromahumle er for mye, men dette er selvsagt noe den enkelte må gjøre seg opp en mening om.
Ellers vil jeg anbefale WLP940 som en perfekt allrounder. Nøytral og ikke redd for å ta i et tak. Har gjort en kjempejobb i lagerne min denne vinteren.
 
Nå har jeg gjæret stabilt på 9 grader i 3 dager, og er nede på 1.036 (fra 1.050). FFT ga 1.010, og jeg tenker å la den stå på 9 fram til den kryper såvidt under 1.020. Så opp på 12 (eller høyere?), og la den gjære helt ut der. Men så?

Lengre tids lagering på plastbøtte er visst ikke så bra, da plasten ikke er noen perfekt oksygenbarriere - skjønt jeg aner ikke hvor viktig det der er. Hva med å stikke om, la den stå et par uker i kjøleskap/iskald kjeller, og så flaske, slik at resten av lageringen foregår på flaske. Er det en farbar vei?

Grønnølet på 1.036 var forøvrig himmelsk. Den maltsmaken der! - om den kunne bevares i det ferdige ølet ... men det kan den jo ikke:(.
 
Tilbake
Topp