Optimalisering av meskeprosess

Kjell G

Norbrygg-medlem
Som noen kanskje vet, består en Brattberg Kompaktbrygger av et indre silkar som henger nede i en kokekjele med elektrisk varmeelement og tappekran like over bunnen. Silkaret har silbunn (selvfølgelig). Jeg har en sirkulasjonspumpe som suger fra tappekranen og pumper ut over silkaret. Den kan benyttes opp til 70C, og alt fungerer helt fint.
Jeg vil tro problemstillingen nedenfor er like aktuelt for en BB30.

For å oppnå den optimale fuktigheten, altså forholdet mellom malt og vann i mesken, trenger jeg vite hvilket volum denne ferdige blandingen har fått etter at jeg har tilsatt f.eks 3 liter vann pr kg malt.
Jeg har en tanke om at for et bryggeri som dette, er det ikke mengden vann i bryggeriet som avgjør fuktigheten, men derimot mengen vann i silkaret.
En annen inngang til problemløsningen ville vært å vite hvor mye vann maltet absorberer uten å endre volum.

Jeg har søkt både dette forumet og andre uten å finne noen gode svar. Håper likevel at vårt forums skarpe hjerner kan hjelpe meg.

Takk Tarjei77, den var fin.
Forstår jeg den rett så absorberer 1 kg malt 0,67 kg vann, uten å endre volum.
Forøvrig har jeg funnet ut at jeg skal regne med hele vannmengden jeg tilsetter ved meskingen. Det vil altså si at også det som er utenfor silkaret skal regnes med i beregningen siden jeg sirkulerer under meskingen.
Jeg forstår det slik at enzymene i hele væskemengden er aktive, ikke bare det som ligger i silkaret. Dermed blir problemstillingen min egentlig ikke så relevant.
Jeg fryktet først at jeg hadde for tørr mesk, men slik er det nok ikke likevel.
Bryggingen har forøvrig gitt veldig gode resultater (vel, det har vel vært et par mindre gode også, men jeg er fortsatt nybegynner...) så jeg har nok ikke bommet så mye.

Har kalibrert sprittermometeret mitt ved å ta temperaturen på henholdsvis issørpe og kokende vann. Forutsetter at feilavlesningen er lineær og legger til 4% på termometermålingene fra termometeret. Det er til å leve med  :)

Tilbake
Topp