Oval silbunn i maltrør?

Vi planlegger oppgradering til et vvb oppsett. Planen er å meske og koke i samme kar, med et hevbart maltrør. Sirkulering med pumpe. Når det gjelder silbunn til maltrøret, står vi mellom to løsninger: a) Flat silbunn av siden på en vvb som er banket ut til å bli rett (har ikke forsøkt å banke denne ut ennå). b) bruke bunn/topp fra en bereder og sveise på maltrøret. Ved alternativ a, vil man da få en plan silbunn, men man vil kanskje få mye deadspace under silbunn. Ved alternativ b vil man få mindre deadspace, men bunnen blir da oval. Hvilke konsekvenser vil en oval bunn gi, i forhold til gjennomstrømning osv? Noen som har tanker eller erfaringer rundt dette?
 
Den blir vel ikkje oval, men eg trur eg sjønnar kva du meinar. Sikkert heilt uproblematisk å bruke den bua delen fra topp eller botn. Tenker du å slisse den opp med vinkelsliper?
 
Buet er vel mer korrekt enn oval, ja. Planen var vel å borre 2mm hull, men er åpen for innspill i forhold til hva som er mest praktisk og gir best resultat ved brygging.
 
Du har brukt opp mange bor er blitt rimelig lei før du har nok hull...
1mm kutteskive og vinkelsliper, dekk plata med maskeringstape og merk opp hvordan du vil ha slissene.
 
Jeg begynte også å borre. Resultatet sees i midten. Så fikk jeg lånt en plasma skjærer.
sa3ehysy.jpg
festet en alu linjal i midterste hull og skar noen slisser. Vinkelsliper gjør samme jobben, men myyye kulere med en plasma skjærer. Havnet på ønskelista!


skrevet på ei eplefjøl.
 
Tilbake
Topp