Overflødige proteiner og humle etter kjøling / cold break

roba

 
Leser i moderne hjemmebrygging om å røre etter vørteren har kjølnet for å samle overflødige proteiner og humle. Hvor mye blir kan det være snakk om på et kok på 30 liter?
Grunnen til spørsmålet er plassering av tappekran, slik at denne ikke tømmer alt men lar der være igjen noen liter i bunn.
 
Jeg personlig ville montet krana helt i bunnen av kjelen.

Personlig så bryr jeg meg IKKE om det, jeg tømmer strort sett alt jeg får over i gjæringsbøtta. Det vil likevell sedimentere i bunnen av dunke. Moter heller tappakrane i dunken noen cm over bunnen. da vil gjær og trub ligge under krana. Når du tapper fra dunk til fat, eller til sekunderfat så vil du uansett bli kvitt det meste.

Noen agrumenterer tilogmed at gjære nyttegjør seg av en del av cold/ hot brake.

Hvor mye trub du får avhenger av mange faktorer som mesking, rsk eller sen kjøling, og hvor krafitg kok du har.

Dont worry have a :godtoel:
 
Jeg bruker pellets humle rett i kjelen (volum etter kok er ca 25 liter). Skal jeg ikke ha noe pellets rester eller thrub over i gjæringskaret lar jeg den kalde vørteren stå i kjelen i en liten time. Da blie det 5-6 liter igjen i kjelen for å unngå å få "gunk" i gjæringskaret(!). Syns det er mye å kaste bort (+ at det tar en ekstra time) så jeg heller bortimot alt fra kjelen over i gjæringskaret. Det bunfaller til slutt alikevel.
 
Selv heller jeg absolutt alt over i gjæringskarret gjennom en silpose for malt (mener jeg kjøpte den hos petit) å presser forsiktig ut det meste av veske.
Er nokk en god del gunk som følger med, men føler ikke jeg har noen problemer med det, blir i allefall mye godt øl av det :godtoel:
 
Jeg heller alt over i gjæringsbøttene uten noe filtrering. 
Bruker humleposer til alt av humle. 
Blir klart øl av dette og.
 
roba skrev:
Leser i moderne hjemmebrygging om å røre etter vørteren har kjølnet for å samle overflødige proteiner og humle. Hvor mye blir kan det være snakk om på et kok på 30 liter?
Grunnen til spørsmålet er plassering av tappekran, slik at denne ikke tømmer alt men lar der være igjen noen liter i bunn.

En del delte meninger om dette altså.. Jeg har kran helt i bunnen av kokekar, men har brukt sil for å få vekk humlegrums ved tapping til gjæringskar. Trub / protein break går nok stort sett tvers gjennom sila. Men det legger seg fint på bunnen av gjæringskaret, hvor jeg har tappekrana 3-4 cm over bunnen. Blir litt svinn der som ikke går i fatet, men meste tapper jeg over på egne flasker som smaksprøver til meg selv.

Det er også mulig å justere høyden på dødrummet i bunnen senere, ved å sette på en rørstuss enten opp eller ned i gryta!
 
Tilbake
Topp