Overgang fra VVB til brygge-system ?

På toppen av varmtvannsberedere fra OSO er det en sveiset gjennomføring (22mm rør) som er i flukt på innsiden og stikker 7 cm opp. Jeg har kappet av mine beredere nede og har snudd de på hodet. Dette røret fungerer da altså som uttak i bunnen av kjelene. Feks. til uttak av vann fra HLT.

Men hvordan kobler jeg meg på dette røret ?

Pga. rengjøring med kaustisk soda vil jeg helst begrense materialene til rustfritt og silikon.

Det ideelle hadde vært en 90 graders kompresjons kobling for 22mm rør med 3/4" kobling. De finnes i hopetall i messing, men hvor i alle dager får jeg tak i det i rustfritt?

Hadde det ikke vært for rengjøringen så hadde det også vært en mulighet å lodde over til rør i kobber.

Er det noen som har gjort dette før meg og som har noen gode løsninger?
 
Mannesmann har deler i rustfrie og syrefaste deler, men hvorfor så redd for å bruke messing?
 
Takk for tips!

Mannesmann skal sjekks ut, om jeg klarer å komme meg igjennom tysken :)

Hvorfor ikke messing: Litt pga bly, men mest pga rengjøring med kaustisk soda.
 
Har selv brukt messing i alle år, renser med soda, og jeg lever enda, må bare skylle godt.
Lykke til videre.
 
Er det sånn at både 1) Du har overlevd blyet og 2) Messingen har overlevd sodaen helt uten problemer?
Mest interessert i svaret på nr. 2
 
Min bestemor røykte fra hun var 12 til hun passerte 67 - når min bestefar fikk lungekreft (han døde året etter, 68 år) - min bestemor lever fortsatt, 89 år, lavt blodtrykk som får henne til å svimle.. Hun røykte 40 south state uten filter inntil den dagen min bestefar fikk kreft, da sluttet hun på dagen, (1989). Noen er disponert, andre ikke.. noen blir fort solbrent, andre ikke... :) Bestemor blir forøvrig IKKE fort solbrent, og er glad i vafler med masse meierismør :)
 
Som sagt har jeg ikke merket noe til avleiringer fra messingen, du behøver jo ikke lage blandingen kruttsterk, alt med måte.
Kan jo legge til at jeg har jobbet som rørlegger i 40 år, så jeg har sett hva messingen tåler.
 
Takk for info.

Jeg kikket på websiden til Mannesmann, men fant ingen produkter. Vet du noen i Norge som fører produkter fra disse?

Olav
 
Ahlsell, fører Mannesmann, de har utsalg på Hvam, Gardermoen og Alna, forklar hva du skal bruke det til, så får du nok hjelp.
Finner du ikke ut av det, kan du jo kontakte meg.
 
Oddvar Demmo skrev:
Albech skrev:
Har selv brukt messing i alle år, renser med soda, og jeg lever enda, må bare skylle godt.
Lykke til videre.

+1

Men kan noen bekrefte at det er så mye bly i messingen vår ?

John Palmer forklarer det greit:

Cleaning Brass
Some brewers use brass fittings in conjunction with their wort chillers or other brewing equipment and are concerned about the lead that is present in brass alloys. A solution of two parts white vinegar to one part hydrogen peroxide (common 3% solution) will remove tarnish and surface lead from brass parts when they are soaked for 5 minutes or less at room temperature. The brass will turn a buttery yellow color as it is cleaned. If the solution starts to turn green and the brass darkens, then the parts have been soaking too long and the copper in the brass is beginning to dissolve, exposing more lead. The solution has become contaminated and the part should be re-cleaned in a fresh solution.

http://www.howtobrew.com/appendices/appendixB.html
 
Jeg er klar over denne påstanden og prosessen for å fjerne blyet, men er det virkelig bly i messingen vår er det jeg lurter på.
 
Det kan være bly i messingen og det kan være asbest i drikkevannsrørene... hadde det vært helseskadelig så hadde det sikkert vært forbudt  :bank2: :bank2:
 
Dere missforstår litt (eller jeg er utydelig) jeg er ikke hysterisk men lurer på om det er bly i messingen vår, metallurgi, jeg finner grunnen som er oppgitt litt rar, for å smøre under bearbeiding, like rsrt som at bly skulle smøre ventilene i en bil motor.
Bly er et problem, man lar ikke et geværløp blye fordi det smører, kula vil stoppe i et blyet løp, her har jeg egen erfaring (pistol)
 
Er nok litt bly i messingen Oddvar, men ikke nok til å skade deg. For å si det med en gang, jeg mener absolutt ikke at du er hysterisk, tvert i mot.
Hvis folk er usikre, skal man spørre, det er den eneste måten å lære på.
Messing er en legering med kobber og sink som hovedelement. Den inneholder vanligvis 10-40% sink. Messingen kan også ha andre tilsatsmaterialer, som tinn, aluminium, jern og bly. (Wikipedia)
 
Skyter inn et spørsmål her jeg har lurt på lenge, når vi først snakker om metaller og avleiring:

Bruker kobberrørmanifold i mesketanken og disse har en tendens til å bli litt svarte etter å ha ligget i ro en stund. Skrubber de godt blanke før bruk med skuresvamp og vann men får ikke tatt innsiden. Etter endt mesking er rørene blankere enn de noen gang har vært, så mye av denne svarte avleiringen må jo ha blitt med i vørteren. Hva skjer? Noen grunn til uro? Ølet smaker jo rett fortreffelig :)
 
Oxydering, helt ufarlig. Det som er litt betenkelig er at rørene er blanke når du mesker, det tyder på at rørene avgir kobber. Vær litt obs på dette.
Selv har jeg fått så mye rart i meg gjennom et langt rørleggerliv, at jeg ikke er så veldig skremt av småting.
 
Bly blir tilsatt messing for maskinerbarheiten sin del, men det er nok ikkje alle messingdeler som er bly i. Uansett er vel dette strengt regulert i Norge går eg ut ifrå? Eg ville ikkje vore veldig bekymra for bryforgifting, men det er ein grunn til at det no blir brukt bly og kadmiumfrie loddetilsatsar i drikkevatnsamanhengar.

Rustfritt er sjølvsagt å føretrekke, om enn kansje unødvendig.

Men det blir feil å sei at sidan eg ikkje har daua av blyforgifting etter x-antall år med messingdeler i bryggeriet, så er det ikkje farleg. Det er neppe vitenskapeleg basert.
 
Tilbake
Topp