Oversikt temp gjæring/lagring av ulike typer

Hei

Kom over en artikkel for ikke så lenge siden, som jeg ikke finner tilbake til.
Det var en oversikt over temperatur ved gjæring, og spesielt interessant for meg, lagring av ulike typer øl.
Jeg mener det sto at eks. pils skal lagres rundt 4 grader fra uke 2. etter flasking?

Har satt Pale Ale på gjæringskaret i helgen.
Planen videre er hveteøl, pils/cerveza og cider, men dette avhenger selvsagt at jeg kan levere de temperaturer som kreves for lagring. Har ikke kjeller i huset, slik at temperaturene i husstanden er fra 16 gr. på bod til 24 gr. i gang
 
Hei

Kom over en artikkel for ikke så lenge siden, som jeg ikke finner tilbake til.
Det var en oversikt over temperatur ved gjæring, og spesielt interessant for meg, lagring av ulike typer øl.
Jeg mener det sto at eks. pils skal lagres rundt 4 grader fra uke 2. etter flasking?

Har satt Pale Ale på gjæringskaret i helgen.
Planen videre er hveteøl, pils/cerveza og cider, men dette avhenger selvsagt at jeg kan levere de temperaturer som kreves for lagring. Har ikke kjeller i huset, slik at temperaturene i husstanden er fra 16 gr. på bod til 24 gr. i gang

Generelt gjelder det vel at holdbarheten blir bedre jo lavere du kan lagre ølet ditt. Sånn sett burde alt øl stå i kjøleskap. Men jeg mener å ha sett 14 grader som maksgrense, og det gjelder for sterke, mørke øl, dvs. øl som kan forventes å gjennomgå en modningsprosess. Vanlige øl tror jeg har lite å tjene på "modning" utover et par uker, og de bør nok rett og slett stå så kaldt som mulig, og i alle fall under 10 grader.

Det er jo ikke noen absolutter her. Men stort sett er øl ferskvare, og de prosessene som etter hvert endrer ølet og gjør det dårligere, går fortere jo høyere temperatur ølet lagres ved. Lagrer du i romtemperatur, får ølet dramatisk kortere levetid.
 
Lagret alt jeg brygget i romtemperatur de første 4-5 månedene siden oppstart av brygging, Har ennå et par flasker med hveteøl, cider og ingefærøl (maltbasert), som har stått lagret i 3-5 måneder i 22 grader, samt ytterlige 6 måneder kaldt. Faktisk ikke noe merkbar forskjell.
 
Tilbake
Topp