Oxygen eksplosjonsfare ?

Hei Marius,
Her var det lite med svar,
Jeg er overbevist om at den er trygg å bruke, men kan du ikke kutte av 2 cm. av slangen og rengjøre nippelen, kanskje du da kan finne ut hva som har lagt seg i rillen som en brun /sort ring?

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Yes, begrenset med svar, så takk for tilbakemelding :) Jeg bestilte meg like godt en ny regulator. Ikke all verdens kostnad. Mulig jeg var for kjapp på avtrekkeren.

Flowmeteret mitt er godt brukt og henger så vidt sammen og må erstattes. Jeg fant dette på ebay:

http://www.ebay.com/itm/LZQ-2-0-3LP...484319?hash=item3f4cdce3df:g:yNsAAOSwv0tVV7Wn

Det bør være greit det? Jeg ser dette har metallnipler i motsetning til det jeg hadde tidligere som hadde plastnipler. Dette virker sånn sett mer solid. Eller er det noen som har erfaring med noen andre flowmeter på ebay som er bedre?
 
Sist redigert:
Yes, begrenset med svar, så takk for tilbakemelding :) Jeg bestilte meg like godt en ny regulator. Ikke all verdens kostnad. Mulig jeg var for kjapp på avtrekkeren.

Flowmeteret mitt er godt brukt og henger så vidt sammen og må erstattes. Jeg fant dette på ebay:

http://www.ebay.com/itm/LZQ-2-0-3LP...484319?hash=item3f4cdce3df:g:yNsAAOSwv0tVV7Wn

Det bør være greit det? Jeg ser dette har metallnipler i motsetning til det jeg hadde tidligere som hadde plastnipler. Dette virker sånn sett mer solid. Eller er det noen som har erfaring med noen andre flowmeter på ebay som er bedre?
Jeg har en slik. Funker helt fint.
 
Oksygen kan selvantenne av kroppstemperatur :confused: her var det mye rart nå. Skal det selvantenne nede i lungene da?

Jeg jobber daglig med oksygen, og gir til tider 100% på en endotracheal tube rett ned i lungene, til og med til pasienter med høy feber. Ingen har foreløpig selvantent , så jeg foreslår nå at folk roer ned før dem uttaler seg. Selvsagt skal oksygen behandles med en viss fornuft og respekt, men om disse små kolbene lekker, så tviler jeg på at det skjer noe mer dramatisk enn at kolben går tom.

RDWHAHB!
Nei, oksygen selvantenner ikke, men det gjør at brennbare ting rundt kan selvantenne.
 
Nytt flowmeter er på vei. På min forrige løsning hadde jeg ganske stive slanger, noe jeg synes var upraktisk. Når jeg nå skal se etter nye slanger, er det noen type jeg må unngå å benytte i kombinasjon med oksygen? Antar alt de har av slanger til øl/co2 i bryggesjappene er safe til oksygen? Hva med slangenipler/overganger?
 
Kan ikke anbefale andre slanger enn de vanlige som brukes i industrien og som er godkjennt til dette.
Selv vil jeg ikke ha slike og uten å sjekke noe som helst så har jeg brukt silikon.
Dette fordi den er grei å koke/desinfisere.
Men anbefale, nei det får de som har peilig gjøre.

-Du kan kanskje spørre hva folk bruker. Det er det lettere å svare på:)
 
Jeg gikk for noen slanger av typen jeg hadde fra før av, så får jeg heller leve med at de er litt stive, men de fungerer i hvert fall.

Jeg har noen spørsmål om ren oksygen:

1. Er det behov for noe "vedlikehold" av regulatoren/utstyret over tid?
2. Er det noen forskjell på om man oppbevarer flasken liggende eller stående. Jeg har min liggende per i dag.
3. Bør man unngå å tømme flasken helt før man bytter den ut?
4. Oksygenutstyret mitt har blitt oppbevart i et rom hvor jeg har drivet og malt, uten noe spesiell utluftning. Det har sikkert vært litt avgasser/fordamping fra innendørsmalingen. Uproblematisk?
 
Tar opp denne igjen, vil heller spørre en gang for mye enn en gang for lite når det kommer til oksygen.

Når jeg styrer med vørteren på kaldsiden av bryggingen pleier jeg å bruke vinylhansker, også når jeg skrur sammen oksygenutstyret og skal tilsetter oksygen til vørteren. Jeg ser nå at vinylhanskene er laget av pvc som er et oljebasert mareriale. Er denne type hansker fy fy sammen med bruk av slikt utstyr?
 
Tar opp denne igjen, vil heller spørre en gang for mye enn en gang for lite når det kommer til oksygen.

Når jeg styrer med vørteren på kaldsiden av bryggingen pleier jeg å bruke vinylhansker, også når jeg skrur sammen oksygenutstyret og skal tilsetter oksygen til vørteren. Jeg ser nå at vinylhanskene er laget av pvc som er et oljebasert mareriale. Er denne type hansker fy fy sammen med bruk av slikt utstyr?

Det er vel slangene også?
 
Oksygenslanger kan være i PVC.
Problemet med PVC er ikke at det antenner lett selv med oksygen men at det under en brann utvikler blåsyregass/cyanid som er giftig, men skitt heller, brenner huset kan det være det samme.
 
Hva kan du si? heerregud, ta dekning og bli der. Oksygen er ufarlig i en flaske som inholder mindre en ett kilo oksygen. Uroe deg om klimautslipp, Nordkorea eller Syria... men pust med magen mann..det går bra, tro meg
 
Nå var den ikke mot deg da, mer mot han med silkehanskene eller hva det var, men la gå, pust du og ta en øl,det har du fortjent.. liker jeg å tro
 
Man må skille mellom O2 før regulator (høyt trykk) og etter (lavt trykk).
Når du styrer med vørter og O2, er det lavt trykk som er i kontakt med PVC. Går helt fint
 
Man må skille mellom O2 før regulator (høyt trykk) og etter (lavt trykk).
Når du styrer med vørter og O2, er det lavt trykk som er i kontakt med PVC. Går helt fint

Drister meg på å ta opp denne tråden igjen. Jeg har anskaffet unitank hvor jeg har en karboneringsstein som festes utenpå racking porten med tri clamp. Jeg tenkte nå også å oksygenere gjennom denne.
På selve gassposten på karboneringssteinen har jeg tidligere brukt CIP-film på pakningene og på selve gassposten for å beskytte gjengene. CIP-filmen er av typen som bryggselv selger. Er det NO-GO å benytte ren oksygen med dette med CIP-film, eller null problem? Går kanskje greit bare å vaske av gjennom en soak i TSP eller PBW?

https://spikebrewing.com/collections/conical-accessories/products/carb-stone
 
Tilbake
Topp