Oxygen eksplosjonsfare ?

Drister meg på å ta opp denne tråden igjen. Jeg har anskaffet unitank hvor jeg har en karboneringsstein som festes utenpå racking porten med tri clamp. Jeg tenkte nå også å oksygenere gjennom denne.
På selve gassposten på karboneringssteinen har jeg tidligere brukt CIP-film på pakningene og på selve gassposten for å beskytte gjengene. CIP-filmen er av typen som bryggselv selger. Er det NO-GO å benytte ren oksygen med dette med CIP-film, eller null problem? Går kanskje greit bare å vaske av gjennom en soak i TSP eller PBW?

https://spikebrewing.com/collections/conical-accessories/products/carb-stone
Det er oksygen med lavt trykk i forbindelse med karboneringssteinen. Det er nok OK.
 
Det er oksygen med lavt trykk i forbindelse med karboneringssteinen. Det er nok OK.

Jeg og tror det er greit, men skulle gjerne vært helt sikker før jeg går i gang, bare sånn i tillefelle :D En god soak vil vel fjerne det som er av keg lube, vil det ikke? Også tenkte jeg bytte pakningene på gassposten.
 
Mix av oksygen og fett/grease. Når det gjelder oksygen så spør jeg heller en gang for mye enn for lite :)
Er man i tvil, er det en meget god regel å spørre :)
Lavt trykk og olje er ikke farlig / selvantennelig. Når det er sagt, finnes mange luftpumper som kan benyttes både under overføring + etter 1, 2 og 3 timer.
Man får ikke like høy O2 konsentrasjon med luft som med O2, men O2 går relativt hurtig ut av løsningen. Jeg vil anta (spekulerer litt nå...) at ved å tilsette luft flere ganger (kontinuerlig) i gjæringstanken vil det gi høyere ppm over tid (eksempelvis 12t). Dersom man har fast tilkobling i de nye koniske tankene vil dette være et interessant exbeeriment.
 
Er man i tvil, er det en meget god regel å spørre :)
Lavt trykk og olje er ikke farlig / selvantennelig. Når det er sagt, finnes mange luftpumper som kan benyttes både under overføring + etter 1, 2 og 3 timer.
Man får ikke like høy O2 konsentrasjon med luft som med O2, men O2 går relativt hurtig ut av løsningen. Jeg vil anta (spekulerer litt nå...) at ved å tilsette luft flere ganger (kontinuerlig) i gjæringstanken vil det gi høyere ppm over tid (eksempelvis 12t). Dersom man har fast tilkobling i de nye koniske tankene vil dette være et interessant exbeeriment.

Supert, var vel i grunn det jo trodde og håpet på. Har vasket stæsjet nå, så da bør vel uansett forhåpentligvis svineriet være borte. Takk for svar!
 
Er man i tvil, er det en meget god regel å spørre :)
Lavt trykk og olje er ikke farlig / selvantennelig. Når det er sagt, finnes mange luftpumper som kan benyttes både under overføring + etter 1, 2 og 3 timer.
Man får ikke like høy O2 konsentrasjon med luft som med O2, men O2 går relativt hurtig ut av løsningen. Jeg vil anta (spekulerer litt nå...) at ved å tilsette luft flere ganger (kontinuerlig) i gjæringstanken vil det gi høyere ppm over tid (eksempelvis 12t). Dersom man har fast tilkobling i de nye koniske tankene vil dette være et interessant exbeeriment.

En liten oppfølging på denne :D Jeg gjorde en test-run med vann i den koniske tanken for å sjekke hvordan det så ut mtp størrelse på bobler etc.

Jeg bruker denne:

https://spikebrewing.com/collections/conical-accessories/products/carb-stone

Jeg koblet brusesteinen til butterflyvalven, åpnet valven og skrudde så på oksygen. Når jeg var "ferdig oksygenert" lukket jeg butterflyventil, skrudde av oksygen og koblet slangen fra brusesteinen. Jeg så da at jeg har fått litt vann i slangen mellom ball lock ventil og regulator, men ikke inn i regulatoren så langt jeg kunne se.

For å unngå tilbakeslag tenker jeg å gjøre det på denne måten. Er det noen HMS-utfordringer mtp bruken av utstyret knyttet til denne metoden, eller er det bare å kjøre på?

1. Feste brusesteinen til butterflyventilen med TC.
2. Koble oksygenflasken til brusesteinen
3. Åpne opp flowen av oksygen til 1 til 2 liter per minutt for å skape ett trykk inne i huset rundt brusesteinen slik at det ikke skal bli tilbakeslag i slangen når jeg åpner butterflyventilen og ølet strømmer til.
4. Åpne butterflyventilen slik at ølet kommer i kontakt med brusesteinen

Når ferdig:

5. Stenge butterflyventilen
6. Fjerne TC og brusesteinen mens oksygenet fortsatt går for å unngå tilbakeslag fra ølet som ligger igjen inne i huset rundt brusesteinen.
7. Slå av oksygenstrømmen og koble fra ball lock.

På den måten vil det alltid være trykk i ølslangen fra regulator og til ball lock via brusesteinen slik at øl ikke siver tilbake og inn i slangen.

Høres det ut som en grei metode?
 
Jeg bruker bare å putte stein og slange i Starsan bøtte etterpå. Tar den opp mens det er flow, og stenger etter noen sekunder i Starsan. Lar den ligge der mens jeg vasker og henger den til tørk. Før jeg skal bruke den, lar jeg den ligge i starsan igjen. Funker fint
 
Using the wrong type of PTFE tape is probably the biggest risk to home brewers using pure O2. Too much is bad for yeast too. The standard PTFE tape can combust upon exposure to O2. O2 is what fuels any fire. Shit, it'll burn all on its own :eek: Also, boiling water is the best thing to clean and sanitise a sinter stone (CO2 or O2), as starsan eats away at the metal. At least rinse the thing in boiling water after soaking it in Starsan.
 
Using the wrong type of PTFE tape is probably the biggest risk to home brewers using pure O2. Too much is bad for yeast too. The standard PTFE tape can combust upon exposure to O2. O2 is what fuels any fire. Shit, it'll burn all on its own :eek: Also, boiling water is the best thing to clean and sanitise a sinter stone (CO2 or O2), as starsan eats away at the metal. At least rinse the thing in boiling water after soaking it in Starsan.
Teflon på gjenger i en gasskobling er totalt ufarlig. PTFE er regnet som næringsmiddel godkjent i Norge
 
[QUOTE = "Frode Krogstad, mail: 464835, member: 14728"] Teflon to threads in a gas connection is totally harmless. PTFE is considered food grade in Norway [/ QUOTE]

O2 isn't just a 'gas'. Standard PTFE tape is for 'standard gas'. O2 is not a standard gas. Professional pipe fitters don't use standard PTFE tape where O2 is used. It has nothing to do with 'food grade' regs.
 
[QUOTE = "Frode Krogstad, mail: 464835, member: 14728"] Teflon to threads in a gas connection is totally harmless. PTFE is considered food grade in Norway [/ QUOTE]

O2 isn't just a 'gas'. Standard PTFE tape is for 'standard gas'. O2 is not a standard gas. Professional pipe fitters don't use standard PTFE tape where O2 is used. It has nothing to do with 'food grade' regs.
Da får vi bare bli enig om å være uenig. Har prosjektert flere forskningsrigger sammen med Sintef. Eneste begrensninger på bruk av teflon tape var der ammoniakk kunne komme i kontakt med teflon da det lager tyggis som sprer seg. Teflon på gjenger på utsiden av O2 med trykket hjemmebryggere opererer med er ufarlig
 
[QUOTE = "Frode Krogstad, mail: 464840, member: 14728"] Then we'll just agree to disagree. Has designed several research rigs together with Sintef. Only limitations on the use of Teflon tape was there ammonia could get in touch with Teflon when the stock gum spreading. Teflon in a thread at the outside of O2 with pressure hjemmebryggere operates with harmless [/ QUOTE]

Sintef know best do they? Your choice, of course.

Edit: https://the-gas-safety.co/PTFE-Tape---Oxygen-grade-to-EN751-GRp.aspx

I get mine from the UK. It's made in Denmark, but costs an arm and a leg here.
 
[QUOTE = "Frode Krogstad, mail: 464840, member: 14728"] Then we'll just agree to disagree. Has designed several research rigs together with Sintef. Only limitations on the use of Teflon tape was there ammonia could get in touch with Teflon when the stock gum spreading. Teflon in a thread at the outside of O2 with pressure hjemmebryggere operates with harmless [/ QUOTE]

Sintef know best do they? Your choice, of course.

Edit: https://the-gas-safety.co/PTFE-Tape---Oxygen-grade-to-EN751-GRp.aspx

I get mine from the UK. It's made in Denmark, but costs an arm and a leg here.

Du kan få det papiret du vil hvis du betaler nok, uten at det påvirker resultatet. NASA bruker teflon på romfergen. Det burde være fasit nok

Forskjellen på din tape og "andre" teflon taper er at de garanterer at den er 100% fri for olje fra produksjonen. Olje kan du ha på fingrene når du har på tape så er du like langt. Har til dags dato ikke åpnet en teflonrull som er tilsølet med noe olje. Men vi legger ballen død nå. Det har ikke noe med tråden å gjøre å diskutere dette
 
Teflon er hverken en ‘Alien-technology’ eller en månelanding.
SINTEF er dyktige på sine fagfelt
Trådstarter snakker om O2 på lav-trykk siden, ikke på høyttrykk.
RDWHAHB
 
Teflon er hverken en ‘Alien-technology’ eller en månelanding.
SINTEF er dyktige på sine fagfelt
Trådstarter snakker om O2 på lav-trykk siden, ikke på høyttrykk.
RDWHAHB
Teflon eller ikke har jeg ingen formening om, men oksygen er selvantennelig ved lavt trykk også.
Kopiert fra brannmann.no

oksygen må ikke komme i kontakt med fett, asfalt el.lign., noe som kan føre til eksplosjonsartet selvantennelse. Det er også kjent at pasienter som har fått oksygen, har følt seg tørre på leppene og for å motvirke dette har smurt seg med vaselin. Dette har så ført til antennelse og dette må også selvfølgelig unngås.

Vet ikke hvor mye belegg de har for denne påstanden. Hvis noen har bevis for at det ikke stemmer så kom gjerne med det.
På denne siden påstår de det motsatte...
https://relis.no/sporsmal_og_svar/6-8810?source=relisdb
 
Sist redigert:
Teflon eller ikke har jeg ingen formening om, men oksygen er selvantennelig ved lavt trykk også.
Kopiert fra brannmann.no

oksygen må ikke komme i kontakt med fett, asfalt el.lign., noe som kan føre til eksplosjonsartet selvantennelse. Det er også kjent at pasienter som har fått oksygen, har følt seg tørre på leppene og for å motvirke dette har smurt seg med vaselin. Dette har så ført til antennelse og dette må også selvfølgelig unngås.

Vet ikke hvor mye belegg de har for denne påstanden. Hvis noen har bevis for at det ikke stemmer så kom gjerne med det.

Rent oksygen brenner ikke. :)
 
Tilbake
Topp