Er man i tvil, er det en meget god regel å spørre
Lavt trykk og olje er ikke farlig / selvantennelig. Når det er sagt, finnes mange luftpumper som kan benyttes både under overføring + etter 1, 2 og 3 timer.
Man får ikke like høy O2 konsentrasjon med luft som med O2, men O2 går relativt hurtig ut av løsningen. Jeg vil anta (spekulerer litt nå...) at ved å tilsette luft flere ganger (kontinuerlig) i gjæringstanken vil det gi høyere ppm over tid (eksempelvis 12t). Dersom man har fast tilkobling i de nye koniske tankene vil dette være et interessant exbeeriment.
En liten oppfølging på denne
Jeg gjorde en test-run med vann i den koniske tanken for å sjekke hvordan det så ut mtp størrelse på bobler etc.
Jeg bruker denne:
https://spikebrewing.com/collections/conical-accessories/products/carb-stone
Jeg koblet brusesteinen til butterflyvalven, åpnet valven og skrudde så på oksygen. Når jeg var "ferdig oksygenert" lukket jeg butterflyventil, skrudde av oksygen og koblet slangen fra brusesteinen. Jeg så da at jeg har fått litt vann i slangen mellom ball lock ventil og regulator, men ikke inn i regulatoren så langt jeg kunne se.
For å unngå tilbakeslag tenker jeg å gjøre det på denne måten. Er det noen HMS-utfordringer mtp bruken av utstyret knyttet til denne metoden, eller er det bare å kjøre på?
1. Feste brusesteinen til butterflyventilen med TC.
2. Koble oksygenflasken til brusesteinen
3. Åpne opp flowen av oksygen til 1 til 2 liter per minutt for å skape ett trykk inne i huset rundt brusesteinen slik at det ikke skal bli tilbakeslag i slangen når jeg åpner butterflyventilen og ølet strømmer til.
4. Åpne butterflyventilen slik at ølet kommer i kontakt med brusesteinen
Når ferdig:
5. Stenge butterflyventilen
6. Fjerne TC og brusesteinen
mens oksygenet fortsatt går for å unngå tilbakeslag fra ølet som ligger igjen inne i huset rundt brusesteinen.
7. Slå av oksygenstrømmen og koble fra ball lock.
På den måten vil det alltid være trykk i ølslangen fra regulator og til ball lock via brusesteinen slik at øl ikke siver tilbake og inn i slangen.
Høres det ut som en grei metode?