Oxygen eksplosjonsfare ?

Ja det ble kanskje litt for mange, men gode er de.
Mulig jeg misforsto deg, men det er veldig viktig at vi er tydelig på at oksygen selvantenner og trenger ingen tennkilde for at det går fryktelig galt.
Forbrenningen i en diesel motor (som du nevnte tidligere) har ingen sammenligning med oksygen og selvantenning.
Skål

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Det er også viktig å ikke male fanden på veggen. Det er en haug med mennesker som bruker oksygen daglig i hjemmene sine, over flere år, døgnkontinuerlig. Det rapporteres om lite selvantenning, har faktisk ikke hørt om en eneste.

Godt nyttår, med eller uten oksygen :)
 
Det er også viktig å ikke male fanden på veggen. Det er en haug med mennesker som bruker oksygen daglig i hjemmene sine, over flere år, døgnkontinuerlig. Det rapporteres om lite selvantenning, har faktisk ikke hørt om en eneste.

Godt nyttår, med eller uten oksygen :)
Nå bruker vel disse menneskene godkjent utstyr levert av helsevesenet og ikke noe de har satt sammen av ymse deler. Hovedsaklig er dette til pustemasker. Men at det brenner godt med litt økning av oksygenkonsentrasjonen er dette et bevis på. Røyka i senga med pustemaska rundt halsen.
http://www.dt.no/nyheter/omkom-i-brann/s/2-2.1748-1.3386111
 
Ja Tom det er riktig,
sykehus bruker også mye oksygen, uten at vi hører om at sykehusene selvantenner.
Sveising /skjærebrenning mm.

Kan det skyldes at de følger enkle men gode regler om bruk av ren oksygen?

Jeg skal ikke male en viss mann på veggen, jeg er opptatt av det motsatte, vi skal brygge godt ØL
skål


Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Nå bruker vel disse menneskene godkjent utstyr levert av helsevesenet og ikke noe de har satt sammen av ymse deler. Hovedsaklig er dette til pustemasker. Men at det brenner godt med litt økning av oksygenkonsentrasjonen er dette et bevis på. Røyka i senga med pustemaska rundt halsen.
http://www.dt.no/nyheter/omkom-i-brann/s/2-2.1748-1.3386111
Jo, men det er ikke selvantenning hvis du fyrer opp en sig. Vi er ikke uenig om at det brenner bra, hvis du mater med oksygen.
 
Jeg håper forsatt vi også kan være enige i at fett/olje i kontakt med ren oksygen er livsfarlig.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Sist redigert:
Acetylen er det eneste jeg ikke liker, den brenne i et vidt forhold til luft, 5-85 % tror jeg det var, (har og sett folk svi seg ved lekasjer) men med optimal blanding med oksygen så selvantenner det ikke, nesten vanskelig og få fyr på uten rett tennkilde, som røyker brukte jeg sigaretten, men det var et knep du måtte kunne for og få fyr.

Jeg er bare ikke interesert i og spre angst, angst er et stort problem i dagens samfunn.

Som elektriker (pensjonert) som aldri har sett noe dramatisk, selv etter utenlandsarbeid der det ikke er lover er det nesten daglig at jeg må avdramatisere hendelser og forhold, nesten bortkastet fordi angsten sitter så dypt, har da mest lyst til og si: kvitt deg med strømmen, den er livsfarlig.

Så bryggere, kvitt dere med oksygen og Co2, den er jo livsfarlig.

Godt Nyttår, med eller uten OX og Co2
 
Acetylen er det eneste jeg ikke liker, den brenne i et vidt forhold til luft, 5-85 % tror jeg det var, (har og sett folk svi seg ved lekasjer) men med optimal blanding med oksygen så selvantenner det ikke, nesten vanskelig og få fyr på uten rett tennkilde, som røyker brukte jeg sigaretten, men det var et knep du måtte kunne for og få fyr.

Jeg er bare ikke interesert i og spre angst, angst er et stort problem i dagens samfunn.

Som elektriker (pensjonert) som aldri har sett noe dramatisk, selv etter utenlandsarbeid der det ikke er lover er det nesten daglig at jeg må avdramatisere hendelser og forhold, nesten bortkastet fordi angsten sitter så dypt, har da mest lyst til og si: kvitt deg med strømmen, den er livsfarlig.

Så bryggere, kvitt dere med oksygen og Co2, den er jo livsfarlig.

Godt Nyttår, med eller uten OX og Co2


På eit av verfta her oppe var det ein arbeider som vart drept då han holdt på å brenne noke nede i eit rom på ein båt. Det kom oxygen inn i varmedressen han hadde på seg og så tok det fyr. Han var overtent på sekunder. Så oxygen er noke eg har respekt for.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Viktig å skille mellom O2 og O2 under trykk. Jeg er ikke bekymret for olje + O2 etter regulator, men svært forsiktig mellom O2-flaske (trykk) og regulator på høytrykk-siden.
Det var dette trådstarter spurte om i denne tråden...
 
For et herlig forum. Et hvert spørsmål ender opp i en skikkelig nørde diskusjon :p
 
hva med slange ? går det å bruke vanlig silikonslange? eller er dette også skummelt ?
Har aldri hørt noe om at det kan være skummelt, men vet ikke hvor egnet den vil være til å håndtere trykk?

Jeg bruker silikonslange etter regulatoren slik at det er lett å koke uten å demontere.
 
Tilbake
Topp