Oxygen eksplosjonsfare ?

Nå bruker vel disse menneskene godkjent utstyr levert av helsevesenet og ikke noe de har satt sammen av ymse deler. Hovedsaklig er dette til pustemasker. Men at det brenner godt med litt økning av oksygenkonsentrasjonen er dette et bevis på. Røyka i senga med pustemaska rundt halsen.
http://www.dt.no/nyheter/omkom-i-brann/s/2-2.1748-1.3386111
Pustemasker (CPAP-maskiner) bruker ikke oksygen, de suger luft fra rommet du befinner deg i og dytter den inn i nesa. Finnes det virkelig oksygenflasker for hjemmebruk til pusting? I så fall blir dette oksygenet blandet med luft før det kommer ut, vil jeg tro. Tviler kanskje litt på at helsevesenet distribuerer ren oksygen til hvermannsen...
 
På eit av verfta her oppe var det ein arbeider som vart drept då han holdt på å brenne noke nede i eit rom på ein båt. Det kom oxygen inn i varmedressen han hadde på seg og så tok det fyr. Han var overtent på sekunder. Så oxygen er noke eg har respekt for.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ren oksygen gjør at flammepunktet senkes drastisk slik at kroppstemperatur kan være nok til selvantenning.
 
Pustemasker (CPAP-maskiner) bruker ikke oksygen, de suger luft fra rommet du befinner deg i og dytter den inn i nesa. Finnes det virkelig oksygenflasker for hjemmebruk til pusting? I så fall blir dette oksygenet blandet med luft før det kommer ut, vil jeg tro. Tviler kanskje litt på at helsevesenet distribuerer ren oksygen til hvermannsen...
Vi fikk ren oksygen i førstehjelputstyret vårt til dykking iallefall.. ( ikke kommersiell dykking) ble misbrukt til kur for fyllesyke rimelig ofte
 
Vi fikk ren oksygen i førstehjelputstyret vårt til dykking iallefall.. ( ikke kommersiell dykking) ble misbrukt til kur for fyllesyke rimelig ofte
Det stemmer nok. Oksygen brukes som akuttbehandling ved dykkersyke, så dykkere har nok tilgang på ren oksygen. Men det er vel omtrent de eneste som puster ren oksygen, og da bare for en kort periode.

Vanlig luft inneholder ca 21% oksygen og ca 79% nitrogen. Kan også inneholde diverse karbongasser og edelgasser. Hvis oksygenmengden øker med bare 1 til 2%, vil du få problemer med brannslokking og ting kan selvantenne. Tenk da hva som kan skje med ren oksygen.
Hvis pusteapparater fra helsevesenet leveres med flaske, så er det pustegass på denne, ikke ren oksygen. Pustegass er oksygen og nitrogen som i vanlig luft, men inneholder ikke de skadelige karbongassene.
 
Det er helt vanlig med bærbar oksygen tank og slange inn i snuten (nesekateter) på mennesker med nedsatt lungefunksjon/lungeproblemer/lungesykdom. Jeg har selv en svigermor som vimser rundt med flasken på ryggen. det kan være smart å lese gjennom oppbevaring, vedlikehold og sikkerhets kapittelet i denne PDF'en: https://www.google.no/url?sa=t&rct=...LjkQ1G9hLsA0hyTGA&sig2=xwXzb_KBBU-xTYEZiBbbaw

En skal være forsiktig med oksygen og annet trykksatt utstyr.
 
Pustemasker (CPAP-maskiner) bruker ikke oksygen, de suger luft fra rommet du befinner deg i og dytter den inn i nesa. Finnes det virkelig oksygenflasker for hjemmebruk til pusting? I så fall blir dette oksygenet blandet med luft før det kommer ut, vil jeg tro. Tviler kanskje litt på at helsevesenet distribuerer ren oksygen til hvermannsen...

samboeren min bruker benevnelsen oksygen og sier det er restriksjoner på hvem som får det, bl.a. røykere får ikke. (det er sn stund siden hun jobbet med så syke)
Men ingen av disse puster inn ren oksygen, det blir mye falskluft og flaska ville vert tom på få minutter, den er ikke så mye større enn Julaflaska, og det er ikke så veldi sundt, men er du alvolrlig syk og døende blir det blandet inn mye oksygen men da ligger du på sykehuset og er døende.

En gang i tiden var oksygennivået veldi høyt, 40% ?, så høyt at det ikke var levelig for mennesker, hvorfor brant ikke verden opp allerede da ?
 
Jeg har brukt ren oksygen en god stund nå og har selvfølgelig fått med meg at man ikke skal kombinere fett og oljer med ren oksygen. Man blir dog litt paranoid når man leser her, og som en novise på oksygen lurer jeg på om fingerfett også kan være farlig i kombo med oksygen? Etter sist brygging måtte jeg demontere flowmeteret og "tafset" jo sånn sett på blant annet den kula i flowmeteret som viser selve flowen. Litt fingerfett har man vel alltids på pølselabbene og spørsmålet er vel da om dette kan være en potensiell fare neste gang jeg bruker utstyret?

Forøvrig skrur jeg av regulatoren hver gang etter bruk og oppbevarer utstyret i bryggeboden. Antar dette er grei praksis. Hvordan gjør dere erfarne med oksygen det rent praktisk med oppbevaring og bruk av utstyret på en forsvarlig måte?
 
Pølsefingre eksploderer garantert ikke mere enn pølser (Gilde) så pass heller på og ikke oppbevar grillpøser og oksygen sammen. :) de inneholder jo som kjendt mye fett.

Jeg oppbevarer oksygene med regulatoren stillet helt ned i bryggerrommet, brenner huset ned vil det aldr være dens skyld.
 
Oksygen kan selvantenne av kroppstemperatur :confused: her var det mye rart nå. Skal det selvantenne nede i lungene da?

Jeg jobber daglig med oksygen, og gir til tider 100% på en endotracheal tube rett ned i lungene, til og med til pasienter med høy feber. Ingen har foreløpig selvantent , så jeg foreslår nå at folk roer ned før dem uttaler seg. Selvsagt skal oksygen behandles med en viss fornuft og respekt, men om disse små kolbene lekker, så tviler jeg på at det skjer noe mer dramatisk enn at kolben går tom.

RDWHAHB!
 
Oksygen kan selvantenne av kroppstemperatur :confused: her var det mye rart nå. Skal det selvantenne nede i lungene da?

Jeg jobber daglig med oksygen, og gir til tider 100% på en endotracheal tube rett ned i lungene, til og med til pasienter med høy feber. Ingen har foreløpig selvantent , så jeg foreslår nå at folk roer ned før dem uttaler seg. Selvsagt skal oksygen behandles med en viss fornuft og respekt, men om disse små kolbene lekker, så tviler jeg på at det skjer noe mer dramatisk enn at kolben går tom.

RDWHAHB!
En skarve gassblander instruktør er veldig enig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Beklager gutter, men dere minner meg om min 88 år gamle nabo som påstår at røyking ikke er farlig. :)

Sent fra min D6503 via Tapatalk
Beklager, men du får ikke med deg poenget til dem som virklig kan dette og ikke bare synser.
Hadde lovet meg selv jeg ikke skulle komentere på sånne svar i en tråd der det kommer så mange idiotiske svar , men noe har skjedd og klarer ikke å la være.
Om du bare tror og vil leke wikipedia, tenk deg om og ta en øl. Det er masse folk her med kunskap du ikke har som kler av deg på sekunder, andre vil selfølgelig støtte deg og gjøre seg selv til klovner også i ett forsøk på å fremstå som wikipedia.
Det hevdes att nye medlemer blir skremt av att vi motsier sånne komentarer om att oxygen sprenger taket av huset ditt, jeg vil si att folk som sier sånt skremmer folk fra å prøve en fantastisk hobby.
Etter det jeg har hørt, og nå leker jeg ikke wikipedia, så tror jeg det er flere folk som dør av å bli bitt av aligator i Oslo enn det er å dø fra å brygge øl i Norge.
Kos dere, brygg øl og ignorer klovner. (klovner er uansett ganske skumle spør du meg)
 
Oppdaget en slags brun ring på regulatoren i dag, under der slangen går ut fra regulatoren. Noen som vet hva det kan være og om den fortsatt er trygg og bruke eller om jeg bør iverksette noen tiltak her? 20170115_190309.jpg
 
Hei Marius,
Her var det lite med svar,
Jeg er overbevist om at den er trygg å bruke, men kan du ikke kutte av 2 cm. av slangen og rengjøre nippelen, kanskje du da kan finne ut hva som har lagt seg i rillen som en brun /sort ring?

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp