Parti skylling

Hei

Jeg har tenkt å prøve parti skylling for korte ned litt på bryggetiden, men er litt usikker og håper noen kan bidra med litt input.

Jeg kjører HERMS og vanligvis skyller jeg kontinuerlig, og ligger på et utbytte på ca 75%.
Jeg bruker stort sett 11-12 kg malt til mine 50 liters brygg (55 liter til gjæring), til Mesking bruker jeg ca 40 liter vann (10+ liter under falsk bunn). Til kok har jeg vanligvis 65 liter.

Hvordan ville dere partiskyllet dette?
 
Jeg har brukt de oppskriftene fra bryggselv. Mesker med ca 3 liter vann pr kg malt. Mesker dette i en time med litt røring av og til. Tapper av slår tilbake de 2—3 første literne deretter tappes det i kjelen og settes på kok. Slår opp 10-14 liter vann på ca 78-80 grader blander godt og lar det stå 5-10 min. Tappes derette av og has i kjelen med det andre. Brygger 25 liter i slengen. Bruker kjøleboks til mesking. Oppnår ca 73-75 prosent i utbytte.
 
Hva mesker du i? Jeg lurer også på en god metode for partiskylling.
Mesker selv i kokekjelen (VVB) med falsk bunn og 20L dødvolum. Har elendig utbytte (50%).
I stedet for HERMS har jeg varmeelement under falsk bunn.
 
Jeg mesker også i VVB, men i min er det bare ca 10 liter dødvolum. Jeg har varmeveksler hengende på utsiden av meskekaret, og det funker fint. Problemet blir, i alle fall i mitt tilfelle, at jeg ikke får nok skyllevann til noe mer enn én runde med parti skylling. Jeg brygger som jeg skrev ca 50 liter i slengen og til mesking går det med ca 40 liter vann. Til kok har jeg ca 65 liter, så da blir det bare ca 25 liter som mangler, pluss det som malten holder på, men det er uansett ikke nok til å skylle to ganger.
 
Du kan sjekke fremgangsmåten min i posten: https://forum.norbrygg.no/threads/hjelp-engelsk-ipa-og-meskeprosess.28488/
Fikk 80% effektivitet med en slags hybrid batch sparge der jeg resirkulerer skyllevannet.
Jeg tror ikke nødvendigvis at du trenger så kjempemye skyllevann. Speidel og andre skyller jo med svært lite.
Jeg tapper av (i ditt tilfelle 40l - 11-12kg malt = 28-29l). Deretter fyller på skyllevann (hos meg 15l) og resirkulerer dette.
Du kan jo gjenta dette og skylle i to omganger eller alt i en omgang. Poenget er at du tapper av det første meskevannet ditt og gjentar med de resterende 35 literne du skal bruke til skyllevann.

Jon
 
For høyere effektivitet prøv en litt tynnere mesk på f.eks. 3,5 liter/kg og bruk lengre tid på skyllingen. For min 10G Boilermaker er maks skyllerate for kontinuerlig skylling rundt 0,45 l/min. Dvs at man skal bruke rundt 70 minutter, for et kokevolum på 31 liter, på denne prosessen. Får rundt 80 % utbytte.

Ellers mye info om effektivitet her.
 
For høyere effektivitet prøv en litt tynnere mesk på f.eks. 3,5 liter/kg og bruk lengre tid på skyllingen. For min 10G Boilermaker er maks skyllerate for kontinuerlig skylling rundt 0,45 l/min. Dvs at man skal bruke rundt 70 minutter, for et kokevolum på 31 liter, på denne prosessen. Får rundt 80 % utbytte.

Ellers mye info om effektivitet her.
Denne tråden var vel om partiskylling og ikke kontinuerlig skylling, ref. tittel. ;) Akkurat ferdig med å brygge 30 liter i bøtta med OG 1.057 og brygghus effektivitet på 82%. Med partiskylling. Jeg gidder ikke å drive med kontinuerlig skylling på brygg under 1.065, og får du dårligere eller lik effektivitet med kontinuerlig skylling enn med partiskylling ville jeg valgt det siste, da det er mye enklere og tar kortere tid.

Braukaiser er konge! Det var der jeg lærte meg teorien og teknikken på partiskylling/kontinuerlig skylling, etter å ha startet på 70% effektivitet som nybegynner. Med dårlig utført kontinuerlig skylling da jeg trodde det var det som var fornuftig å gjøre, best utbytte. Som sagt over, kontinuerlig skylling krever mer av utstyret og bryggeren og passer ikke overalt.
 
Sist redigert:
Enig, men synes allikevel det illustrerer og tallfester bra hvor lang tid man bør bruke på dette trinnet.

Partiskylling er konge og man løper aldri inn i problemer med for lav sg på det som kommer ut.
 
Enig, men synes allikevel det illustrerer og tallfester bra hvor lang tid man bør bruke på dette trinnet.

Partiskylling er konge og man løper aldri inn i problemer med for lav sg på det som kommer ut.
Jepp, skyllet to ganger i dag med 2x10 liter og siste skylling hadde SG 1.022, første vørteren lå på 1.085. 3L vann/kg malt
 
Tilbake
Topp