Parti-skylling.

Trond.A

Norbrygg-medlem
Hei og god jul alle sammen.
Etter noen ekstraktbrygg er jeg i ferd med planleggingen av mit første maltbrygg.
For å gjøre det litt enklere første gangen tenkte jeg å prøve parti-skylling (batch spargling) etter ide fra boka "moderne hjemmebrygging".
Boka nevner at en får noe lavere utbytte ved denne metoden, og det jeg lurer på om noen av dere har erfaring og kan fortelle meg om hvilket utbytte jeg kan regne med med denne metoden.
Skål!  :biersmile:
 
Hei og god jul!

Jeg leste en undersøkelse som fant at partiskylling i snitt gir noe lavere utbytte enn kontinuerlig skylling, men variasjonen innad i hver metode er større en variasjonen mellom metodene. Noen bryggere får 75% med partiskylling, andre får 65% med kontinuerlig.

Du vet ikke hvor du havner før du har prøvd, men en plass mellom 65 og 75 er sannsynlig. Du kan ha litt DME liggende når du prøver dette for første gang, sånn at du kan justere opp til riktig OG dersom du får litt dårligere utbytte enn forventa.
 
Takk for svaret.
En god ide å ha litt DME på lur.
Da blir det snart brygging av pilsnerøl her.
Den forrige, på ekstrakt, ble en suksess. :yes:
Håper denne blir like god.
 
jeg har meget bra utbytte på partiskylling, det som vistnok skal være viktig er å skylle mer en en gang.
jeg lar mesken stå i 75 min, og skyller to ganger med samme volum som mesken. hver skylling røres kraftig inn, og lar så stå i 20 min.
har nå et utbytte på mellom 85 og 90%.
 
Ørlite på siden, men ...

Jeg har lurt på om det er noen andre grunner til å henge seg opp i utbyttet (forutsatt at det er innenfor rimelighetens grenser, la oss si 60-90%) annet enn økonomi og evt volumbegrensninger i meskekaret?

Jeg tenker spesielt på om det er andre typer sukker (evt andre stoffer som påvirker smak/kvalitet) som en får ut jo høyere utbyttet er, eller er det et likt forhold uansett utbyttet i prosent?

Saken er at økonomien i det, i den lille skalaen jeg brygger, overhodet ikke bekymrer meg (det blir jo bare snakk om en tier eller to pr batch). Og om jeg så regner 60% utbytte, så har jeg mer enn nok plass til den malten jeg trenger i meskekaret. Det som kunne bekymret meg, var om man får ut noen "godsaker" som kunne påvirke smak eller andre kvaliteter ved ølet.

For hvis det er kun økonomi som gjør at mange bryggere stresser litt med utbyttet, så tror jeg mange av dem bør sette seg ned å regne på hva det egentlig koster dem med et litt lavt utbytte. Det blir for de fleste kun småpenger. 
 
Nja, Jamil Zainasheff påstår at et høyt utbytte, over ca 80%, kan trekke ut mer tanniner fra malten, noe som kan gi tåke og astringens. Lavt utbytte fører ellers til mer avfall. Jeg pleier å ligge rundt 75%, som jeg synes er helt OK, særlig med tanke på at manifolden i kjøleboks-meskekaret mitt er noe av det mest jalla rukkelet du kan forestille deg: et perforert, kveilet kobberrør som er proppet i ene enden og ender i en hevert i den andre. Men når jeg får 75% med noe slikt, bør de fleste andre også kunne få det.
 
Det som kan være bekymringsfult er om du har under 70% på vanlige øl (mellom 1040-1055) da det kan  være prosesser i meskingen som ikke er riktig. Dvs om du får konvertert det meste av stivelsen i mesken. Dette bør være over 90%. Om du da ikke får ut alt søtstoffet ved skylling har ikke noe betydning på kvaliteten. Det er de som mener at no sparge gir et bedre øl.
Har du rund 70% utbytte og du er fornøyd, er det bare å beregne malten i forhold til det og ikke bekymre seg.
 
Grunnen til at jeg stilte spørsmålet om utbytte ved parti-skylling var for å beregne mengde malt, da jeg er nybegynner,  og ikke økonomi, da malt tross alt ikke er særlig dyrt.
 
Jeg bruker mesketykkelse 3:1 (vann:malt) og tapper ut vørteren etter mesking med full åpning. Skyller så 2 ganger med samme volum. Første skylling fungerer som en 'mash-out', da jeg bruker kokende vann som gir ca 77-80°C i mesken. Rører godt, lar stå i 15 min og tapper ut med full åpning. Varmer opp vann til ca 78°C til andre skylling. Rører godt, lar stå i 15 min og tapper ut med full åpning.
På mitt oppsett gir dette en effektivitet på +-80% for vørter med OG opptil 1065. Noe lavere med høyere OG.
Jeg syns ikke det noe poeng i å oppnå høyest mulig effektivitet, men at man bruker en prosess som passer for sitt bryggverk, som gir forutsigbarhet og forventet OG.
 
Kanskje et dumt spørsmål, men jeg har som sagt kun brygget med ekstrakt så langt.
Hvor mye av det vannet du blander med malten får du ut etterpå? Mye blir vel bundet i malten og  blir med maltet i søppla?
Så hvis jeg blander 12 liter vann med 4 kg malt, hvor mye blir i maltet?
:jaha:
 
Et helt relevant spørsmål, som har vært diskutert mye her inne. Og det er mange meninger om det.
I mitt enkle hode forutsetter jeg at 1 kg malt binder opp ca 1 liter vann. Ikke veldig vitenskaplig, men det stemmer ganske bra i praksis.
Altså, 12 liter vann og 4 kg malt gir ca 8 liter vørter.
Andre forslag?
 
Ok, skulle antagelig ha tulla meg i seng no, men la meg lufte noen tall:  :jaha:
Jeg skal brygge 20 liter øl!
5 kg malt blir blandet med 12,5 liter vann.
Siden 1 kg malt binder ca 1 liter vann får jeg 7,5 liter ut,
Så sies det at en skal bruke skyllevann lik mengden som skal brygges.
Det vil si 20 liter!!
Da vil det si at til koking har jeg 27,5 liter som skal reduseres til ca 20 liter gjennom koking?
Er jeg på nett? Det vil si ca 27% reduksjon på en time!!?
Høres mye ut. :jaha:
 
10-15% per time er vanlig, litt avhengig av intensiteten på koken.
Hvis du vil ha 20 liter vørter i gjæringsbøtta etter koking bør du skalere oppskriften din til ca 25 liter før koking.
(3-3,5 liter avdamping og 1,5-2 liter 'trub' som blir igjen i kokekjelen)

Edit:
Jeg foreslår 15 liter vann til mesking av 5 kg malt.
Du sitter igjen med ca 10 liter vørter etter ut-tapping.
Så 2 skyllinger á 7,5 liter, og du havner ganske nær 25 liter vørter til koking.
 
Heisann ølvenner. :biersmile:
Må bare få takke så mye for oppklarende og lærerike svar her i denne tråden.  :amen:  Lærte mye av dette.
Gleder meg til å prøve ut teknikken. :ilike:
 
Ole Richard skrev:
10-15% per time er vanlig, litt avhengig av intensiteten på koken.
Hvis du vil ha 20 liter vørter i gjæringsbøtta etter koking bør du skalere oppskriften din til ca 25 liter før koking.
(3-3,5 liter avdamping og 1,5-2 liter 'trub' som blir igjen i kokekjelen)

Edit:
Jeg foreslår 15 liter vann til mesking av 5 kg malt.
Du sitter igjen med ca 10 liter vørter etter ut-tapping.
Så 2 skyllinger á 7,5 liter, og du havner ganske nær 25 liter vørter til koking.
mener å ha lest at skyllingen bør være like stor som mesken... dvs
5 kg malt+13 liter vann=8liter vørter.
skylling 1=8 liter vann=8 liter til i kjelen
skylling 2=8 liter vann=8 liter til i kjelen
sum er 24 liter i kjelen på 3 like skyllinger...
mener det gir beste utbytte på partiskylling, men vet ikke,jeg beregner ihvertfall slik at alle skyllinger gir like mye vørter, og jeg klager ikke på utbytte ihvertfall...
Vet som sagt ikke hvor stor rolle det spiller, men men...
 
Tilbake
Topp