Partial Mash, skylling og utbytte

FrodeSy skrev:
Har sjekka litt storkjøkken vs bryggebutikkar. Ser at 33-liter med lokk og kran hos Culina er prisa til kr 2.810,- (info pr e-post) medan 30-liters kjelen til bryggselv med lokk og kran er prisa til 1.795,-. Så det er ikkje sikkert at bryggerifolka er like kyniske likevel.
DIY-folka i Norbrygg vil vel likevel anbefale at folk kjøper varmeelement og monterer det i ein 25 liters kjele frå Biltema slik at ein har att pengar til råvarene.

2800 for en *liten* kjele, da har man hugget i mye penger, godt på vei til en Speidel :)
Kjøpte selv en 15liters fra culina, ble vel 1800, blir nok suveren til pinnekjøttet og fårikålen

Jeg har firmaavtale med Norengros, og fikk tykkbunnet 34 liters kjele som passet til induksjon til 900kr. Sikkert kjekt å vite for andre som har avtale eller kjenner noen som kan handle direkte fra selger.

Georg J. skrev:
Jeg har firmaavtale med Norengros, og fikk tykkbunnet 34 liters kjele som passet til induksjon til 900kr. Sikkert kjekt å vite for andre som har avtale eller kjenner noen som kan handle direkte fra selger.

Det var eit godt alternativ.
Veit nokon kvar ein kan få kjøpt ei funksjonell tappekran som kan brukast i ein slik kjele? (Har søkt litt utan å finne svar.)

Det kan jo likevel kanskje vere greitt å støtte ein bryggebutikk (og sikre dens levetid), då slepp ein i alle fall å tenke på kjøp av utstyr til utfresing av hol, innkjøp og montering av kran.

Jeg var og så på de kjelene hos Biltema i ettermiddag. Bortsett fra krana og at det er en tunn bunn, ser den helt grei ut. For 400, ja det er den godt verdt. Ny krane/kuleventil får man på samme sted til 50 kroner.

Ellers, har aldri hatt problemer med at vørteren brenner seg på min tilsvarende hyttekjele. Keep it simple....  :)

Brygga i går. Kan rapportere om effektivitet på ca. 73% med bedre skylling og bedre termometer. Er godt fornøyd, takk for all tips  :ilike:

Er det noen som veit kva som er vanlig utbytte med andre meskemetoder, viss 75% er vanlig for BiB, kva er f.eks. vanlig for kjøleboksmesking?

Johnohod skrev:
Er det noen som veit kva som er vanlig utbytte med andre meskemetoder, viss 75% er vanlig for BiB, kva er f.eks. vanlig for kjøleboksmesking?

Utbytte avhenger av mange faktorer, blant annet meskeprosess, skyllemetode, maltsammesetning, bryggeutstyr som f.eks silbunn, vørterstyrke (når OG passerer 1.060-1.070 får man gjerne et fall i utbytte), hvor grovt maltet er knust, og hvordan man beregner utbyttet. Jeg har opplevd at de ulike bryggeprogrammene kan gi ulike resultater for samme maltmengde og utbyttegrad, en av flere grunner til at jeg finner det vanskelig å forlate BeerCalc.

John Palmer anbefaler kobbermanifold med rundt 6-7cm mellom hvert rør i lengderetningen for å få en god uthenting av vørter i bunnen av kjøleboksen. Jeg har praktisert dette og kontinuerlig skylling, og brukt 86% utbytte ved bruk i BeerCalc ved oppskrifter opp til ca 1.065, og rundt 75% til vesentlig sterkere øl. Det er ikke så farlig i praksis om du har utbytte på 75 eller 85%, men veldig kjekt å vite hvor du ender opp i forhold til å treffe ønsket OG når du lager eller tilpasser en oppskrift til ditt oppsett.

Johnohod skrev:

Som Lars sier er det mange faktorer som avgjør utbyttet. Jeg brukte kjøleboks med manifold i mange år, og hadde da ca. 85 % utbyttet med kontinuerlig skylling på øl med OG inntil ca. 1070. Litt lavere utbytte med OG over det.

Gahr skrev:
Jeg brukte kjøleboks med manifold i mange år, og hadde da ca. 85 % utbyttet med kontinuerlig skylling på øl med OG inntil ca. 1070. Litt lavere utbytte med OG over det.

85% utbytte med OG inntil 1070 vil eg sei er temmelig bra gjort. Har du lyst å dele nokre av dine erfaringer? kva fakorer har spilt mest inn og kva har du gjort for å forbedre utbytte etterkvart osv. ?

Jeg har ikke gjort så mye for å bedre utbyttet i det hele tatt... Man bør finne rett malingsgrad på maltet (noe som kommer med erfaring), sørge for rimelig rett pH i mesken (noe som som regel går nesten av seg selv), og skylle passelig. Manifolden bør dekke bunnen rimelig bra. Jeg brukte rektangulære kjølebokser hvor jeg hadde en manifold som løp langs kantene i karet, og i tillegg hadde ett enkelt rør som krysset bunnen omtrent midt på. Hvis manifolden dekker for lite, vil man kunne oppleve problemer med kanaler. I tillegg bør man prøve seg fram med hastigheten på skyllingen. Jeg pleide å bruke ca. en time på å skylle ut 26 liter vørter til koking. Kontinuerlig skylling gir jevnt over noe bedre utbytte enn partiskylling. Men hvor stort utbytte man har er ikke egentlig viktig. Det viktigste er at man kan forutse hva det vil bli, altså at man får konsistente resultater. Med tanke på hvor lite maltet egentlig koster, blir økningen i utgiftene relativt små om man har et ubytte på 75 % framfor 85 %. Det er ikke nødvendigvis ønskelig å ha for høyt utbytte heller, da man kan stå i fare for å vaske ut tanniner av maltet dersom effektiviteten er for stor.

Så du gjør ikkje noko anna med batcher over 1060? Sjølv får eg ca. ca.82% utbytte konstant, og er godt fornøgd med det (som du seier er det lite å tjene på å presse utbyttet), men når eg brygger batcher med OG over 1060 så begyner utbytte å stupe kraftig. Og det kunne eg tenkt meg å forbedre.

Fyller du skyllevatn på meska heilt kokevolum er nådd? Eg har nemlig litt liten HLT (17L) som gjer at eg ikkje skylle heilt til kokevolum er nådd og meska går tørr etterkvart, men meska holder jo på ein del, så eg oppnår fult kokevolum greit.

Skyller stort sett til fult volum er nådd, mek ikke etter at pH i mesken har steget til nær 6, eller etter SG har sunket til ca. 1010.

Nå bruker jeg ikke kjølebager lenger,og har samme utbytte opp til ca. 1080. Poenget er vel at når maltsengen blir for tykk, vil utvaskingen av sukkerstoffer bli mindre effektiv. Ikke så lye å gjøre med det, egentlig, annet enn å få et meske/silkar med større overflate. Men du vil relativt raskt finne ut hvilket utbytte du bør regne med når du laget sterkere øl.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Oddvar Demmo skrev:
Gahr skrev:
Nå bruker jeg ikke kjølebager lenger,og har samme utbytte opp til ca. 1080.

Speidel ?

Njet. Jeg har satt sammen et eget bryggeri med tre 36-litersgryter til skyllevann, mesking og koking. Meskegryta er fra Brau Eulen jeg lånte av Ola Skarland (Petit). Denne tar over 10 kg malt uten problemer (har vel hatt nær 11 kg i den på det meste foreløpig). Jeg stegmesker med å ha den på en induksjonsplate. Jeg har egentlig ingenting imot Speidel, men det er enkelte ting med den jeg ikke anser som optimale.

Gahr skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Gahr skrev:
Nå bruker jeg ikke kjølebager lenger,og har samme utbytte opp til ca. 1080.

Speidel ?

Njet. Jeg har satt sammen et eget bryggeri med tre 36-litersgryter til skyllevann, mesking og koking. Meskegryta er fra Brau Eulen jeg lånte av Ola Skarland (Petit). Denne tar over 10 kg malt uten problemer (har vel hatt nær 11 kg i den på det meste foreløpig). Jeg stegmesker med å ha den på en induksjonsplate. Jeg har egentlig ingenting imot Speidel, men det er enkelte ting med den jeg ikke anser som optimale.

Du er godt på vei til the electric brewery da? :)

neslekkim skrev:
Du er godt på vei til the electric brewery da? :)

Tja, det er i alle fall mer elektrisk enn med kjølebagene. Har anskaffet March-pumpe osv. til en Jamil-kjøler også, men har ikke testet den ennå, trenger muligens litt mer slange. Har også kjøpt en liten pumpe av P1er på forumet, som jeg etterhvert skal bruke til spargingen, så det blir mer og mer strøm involvert.

Tarjei77 skrev:
Koplar du straum på røresleiva di med det fyrste, Gahr?

Hehe. Jeg kunne i alle fall godt tenke meg å få til en måte å sirkulere vøreteren i mesken på, slik at jeg slipper røring under stegmeskingen for å få jevn temperatur, men jeg mistenker muligens at dimmen på slangen som går ut fra meskekaret er litt liten, slik at det kan bli problemer med sviing av mesken dersom den ikke røres. Idealbryggeriet hadde vært et Sabco-anlegg som gikk på strøm, men det får heller vente. Men jeg kan jo altids bruke håndmikseren fra kjøkkenskuffen, hvis jeg absolutt må elektrifisere alt! ;D

Tilbake
Topp