Partial Mash, skylling og utbytte

Brygger for tiden med enkle midler. 15l gryte og "brew in bag". Det holder til 20-25 l partial mash eller 10-12l all grain.

Men utbyttet blir nokså lavt, 60-65%, så eg lurer på om noken har tips til å forbedre dette? Meskingen skjer i gryta, setter denne rett og slett i steikeovnen på ca. 60 °C. Det ser ut til å funke ganske bra. Temperaturen er noenlunde stabil.

Men skyllinga er kanskje akilleshelen her. Etter ca. 1 time løfter eg posen over i en pastasil fra Ikea, og setter denne på toppen av gjærkaret. Slår over 75 °C vann, og lar det renne gjennom mesken. Men vannet renner ganske fort gjennom, så eg er litt usikker på om eg får ut nok av skyllinga. Er det noken som har tips til andre måter å gjøre det på?
 
Jeg fikk aldri til skylling med brew-in-a-bag, men fikk bedre utbytte med tilstrekkelig tynn mesk. Altså no-sparge der du mesker med alt vannet som skal inngå i ølet.
 
Aha, ja det er kanskje smart å ha tynn mesk.

Men når man tar ut bagen, så har malten sugd opp ca. 3-3.5 liter veske, og denne bør vel man prøve å skylle ut eller? Eg har uansett ikke stor nok kjele til å holde på alt vannet og malten samtidig, så eg må ta ut malten og så fylle opp med litt meir vørter fra skylling.
 
Johnohod skrev:
Men skyllinga er kanskje akilleshelen her. Etter ca. 1 time løfter eg posen over i en pastasil fra Ikea, og setter denne på toppen av gjærkaret. Slår over 75 °C vann, og lar det renne gjennom mesken. Men vannet renner ganske fort gjennom, så eg er litt usikker på om eg får ut nok av skyllinga. Er det noken som har tips til andre måter å gjøre det på?

Jeg pleier å delmeske i kjele med utbytte som ligger ganske stabilt på 75 %. Fremgangsmåten min er helt identisk med den du beskriver – frem til skyllingen. Antagelig har du rett i at det er den delen som er problemet.

Jeg har to kjeler, en på 14 liter og en på 20. Meskingen gjør jeg i den minste kjelen, og mens denne står i ovnen, varmer jeg opp skyllevann i den største. Når meskingen er over, løfter jeg posen opp av den lille kjelen, lar den renne godt av og flytter den til den store kjelen. Så rører jeg litt rundt i mesken og lar posen ligge i skyllevannet et kvarters tid før jeg løfter ut posen og lar den renne av igjen. Deretter heller jeg innholdet i den minste kjelen (som jeg i mellomtiden har kokt opp for å spare tid) over i den store kjelen.

Dette krever jo at du har en kjele til (eller – strengt tatt burde kanskje en bøtte eller noe gjøre susen?), men det funker i hvert fall.
 
Grande skrev:
Jeg pleier å delmeske i kjele med utbytte som ligger ganske stabilt på 75 %. Fremgangsmåten min er helt identisk med den du beskriver – frem til skyllingen. Antagelig har du rett i at det er den delen som er problemet.

Jeg har to kjeler, en på 14 liter og en på 20. Meskingen gjør jeg i den minste kjelen, og mens denne står i ovnen, varmer jeg opp skyllevann i den største. Når meskingen er over, løfter jeg posen opp av den lille kjelen, lar den renne godt av og flytter den til den store kjelen. Så rører jeg litt rundt i mesken og lar posen ligge i skyllevannet et kvarters tid før jeg løfter ut posen og lar den renne av igjen. Deretter heller jeg innholdet i den minste kjelen (som jeg i mellomtiden har kokt opp for å spare tid) over i den store kjelen.

Dette krever jo at du har en kjele til (eller – strengt tatt burde kanskje en bøtte eller noe gjøre susen?), men det funker i hvert fall.

Takk for info! Eg får prøve å finne noke å skylle i, kanskje gjærkaret rett og slett? Får eg 75% så er det tipptopp for brygging i leiligheta vår, som ikkje har plass til alskens kjøleboksar og store kar...
 
Gjæringskaret burde vel funke, hvis det da tåler varmen, og hvis du får det skikkelig rent etterpå. Jeg sliter også med plassproblemer, men har forsvart innkjøp av to kjeler (overfor både meg selv og min bedre halvdel) ved å definere 14-literen som en fårikålkjele som tilfeldigvis også kan brukes til brygging, og 20-literen som bryggekjele.
 
Grande skrev:
Gjæringskaret burde vel funke, hvis det da tåler varmen, og hvis du får det skikkelig rent etterpå. Jeg sliter også med plassproblemer, men har forsvart innkjøp av to kjeler (overfor både meg selv og min bedre halvdel) ved å definere 14-literen som en fårikålkjele som tilfeldigvis også kan brukes til brygging, og 20-literen som bryggekjele.

Får sjå om eg kan skaffe tilveie en billig 20l. Har en kjele som skulle vere 15l, men den tar kun 13l, så det blir farlig fullt under koking.
 
Johnohod skrev:
Får sjå om eg kan skaffe tilveie en billig 20l. Har en kjele som skulle vere 15l, men den tar kun 13l, så det blir farlig fullt under koking.

Om du har tid å vente vil du i fårikålsesongen kunne få billege kjeler i div. daglegvarebutikkar. Eg kjøpte min 20 liter på Coop Mega til 399,- i fjor haust. Alternativt kan du kjøpe ein 30 liters kjele med kran frå bryggselv.no (e.l.) med ein gong, så slepp du ekstrautlegget på 399,- som eg no har fått  ;).
 
FrodeSy skrev:
Johnohod skrev:
Får sjå om eg kan skaffe tilveie en billig 20l. Har en kjele som skulle vere 15l, men den tar kun 13l, så det blir farlig fullt under koking.

Om du har tid å vente vil du i fårikålsesongen kunne få billege kjeler i div. daglegvarebutikkar. Eg kjøpte min 20 liter på Coop Mega til 399,- i fjor haust. Alternativt kan du kjøpe ein 30 liters kjele med kran frå bryggselv.no (e.l.) med ein gong, så slepp du ekstrautlegget på 399,- som eg no har fått  ;).

Hadde vært fint å komme over. Men eg har satt gjærstarter i kveld, så eg rekk det nok ikkje til neste brygging og det store gjærkaret mitt er opptatt med en stout. Funker ei vanlig plastbøtte, eller er det farlig på noe vis?
 
Johnohod skrev:
Hadde vært fint å komme over. Men eg har satt gjærstarter i kveld, så eg rekk det nok ikkje til neste brygging og det store gjærkaret mitt er opptatt med en stout. Funker ei vanlig plastbøtte, eller er det farlig på noe vis?

Mange nyttar plast- / gjæringsbøtter ved mesking (driv sjølv og mekkar eit liknande oppsett), så eg rekner med at det går fint  :)
 
FrodeSy skrev:
Johnohod skrev:
Hadde vært fint å komme over. Men eg har satt gjærstarter i kveld, så eg rekk det nok ikkje til neste brygging og det store gjærkaret mitt er opptatt med en stout. Funker ei vanlig plastbøtte, eller er det farlig på noe vis?

Mange nyttar plast- / gjæringsbøtter ved mesking (driv sjølv og mekkar eit liknande oppsett), så eg rekner med at det går fint  :)

Ok, tenkte på å bruke vaskebøtta vår. Regnar med at plasten i gjæringskar er beregna for slikt. Men 75 °C er kanskje ikkje så mykje at det lager problemer?
 
Johnohod skrev:
Brygger for tiden med enkle midler. 15l gryte og "brew in bag". Det holder til 20-25 l partial mash eller 10-12l all grain.

Men skyllinga er kanskje akilleshelen her. Etter ca. 1 time løfter eg posen over i en pastasil fra Ikea, og setter denne på toppen av gjærkaret. Slår over 75 °C vann, og lar det renne gjennom mesken. Men vannet renner ganske fort gjennom, så eg er litt usikker på om eg får ut nok av skyllinga. Er det noken som har tips til andre måter å gjøre det på?

Jeg også har litt små gryter. Kun en 23 l hyttekjele. Mesker i den. Når det er ferdig, heller jeg ut vørteren i gjæringskaret. Skyllingen gjør jeg ved at jeg har bagen tilbake i kjelen, og fyller opp med skyllevannet. Rører godt, og lar det stå i minst 10 minutter.
 
De fleste nettbutikker for brygging har en stålkjele på 25l-30l med kran til kr 2-3000. Er det noen reell forskjell mellom disse og f.eks. de som blir solgt på biltema for 399,- nå?
 
Jøsses. Vel, jeg har en hyttekjele selv, fra Jernia på 23 liter. Der er bunnen like tynn som veggene i kjelen. De dyrere har "normal" tykkelse på bunnen, og sikkert noe tykkere vegger. Dermed er det ikke sagt at min ikke fungerer bra, for det gjør den. Volumet er noe for lite, 23-25 blir litt for lite. Meeen, man besitter da visse pragmatiske evner :)
 
Nå kjenner jeg ikke til noen av de kjelene det er snakk om her, men generelt er vel den viktigste forskjellen på billige og dyre kjeler hvor tykk bunnen er, og hvor godt den fordeler varmen. I billige (og altså gjerne tynnbunnede) kjeler har innholdet lett for å svi seg fast. Jeg vil tippe den såkalte hyttekjelen ikke er beregnet på annet enn å koke opp vann, og at du kan få litt jobb med å skubbe løs fastbrent vørter hvis du bruker den til brygging.

Støtter storkjøkken-forslaget. Selv har jeg handlet hos Culina i Storgata i Oslo, hvor de selger kjeler som riktignok koster mer enn Biltema-kjelen, men som er veldig solide og har god og tykk bunn.
 
Bryggebutikker tar vel gjerne overpris for varer som normalt også kan finnes andre steder, men biltema kjelen er sikkert veldig tynnbunnet?

Men den fungerer sikkert, og til den prisen, så kan den jo være fin om du f.eks vil montere varme-element i kjelen.
 
Har sjekka litt storkjøkken vs bryggebutikkar. Ser at 33-liter med lokk og kran hos Culina er prisa til kr 2.810,- (info pr e-post) medan 30-liters kjelen til bryggselv med lokk og kran er prisa til 1.795,-. Så det er ikkje sikkert at bryggerifolka er like kyniske likevel.
DIY-folka i Norbrygg vil vel likevel anbefale at folk kjøper varmeelement og monterer det i ein 25 liters kjele frå Biltema slik at ein har att pengar til råvarene.
 
Kjøper vel heller hos bryggselv enn Culina. "Support your local brewingshop" osv.

Men det er ikke aktuelt akkurat nå å bruke 2000 på en kjele, så det blir enten Biltema eller klare meg med den eg har, og så helle vørter fram og tilbake fra gjæringskaret for min del.
 
Tilbake
Topp