Passivering av rustfritt stål

Har ikke tid til å lese hele nå, men kan svare på det som omtales som "passivering". Det er jo det vi gjør for å bevare den rustfrie kvaliteten på stålet, etter feks sveising og sliping. Hvis jeg feks sveiser uten å syre vaske (passivere) vil ståle begynne vise rustdannelse og tæring etterhvert. Når det gjelder om det har noe med smak å gjøre(hvis jeg leste det riktig) har jeg ikke peiling. ;)

Hvis det lekker jern ut i vørteren, har det potensiale til å påvirke smaken.
 
Når vi først snakker om emne "Rustfritt" stål, vil jeg tilføye at det er mange forskjellige typer rustfritt stål. Det som forekommer mest i forbruker varer som feks kjeler er kvalitet 304L, som igjen kan deles inn i under kategorier 1.4301, 1.4307. 1.4306. Den andre som forekommer ofte er 316, som ofte omtales som "syrefast" stål. I tillegg er det mange andre "rustfrie" stål varianter som har forskjellige egenskaper ifht bruksområde.
Det er vel strengt tatt 316L som er syrefast, og ikke vanlig 316?

Vi bruker mye høyere legerte rustfrie stål, som Duplex, Super Duplex og 6 MO, til kjøkkenredskaper er også 18/8 vanlig.

Alle disse har en ting til felles, ingen av de er rustfrie :)
 
Det er vel strengt tatt 316L som er syrefast, og ikke vanlig 316?

Vi bruker mye høyere legerte rustfrie stål, som Duplex, Super Duplex og 6 MO, til kjøkkenredskaper er også 18/8 vanlig.

Alle disse har en ting til felles, ingen av de er rustfrie :)
Saf 2205 er vel ikke brukt mye til kjøkken redskaper vil jeg tro. Hoved forskjell på 316 og 316L er vel små forskjeller på krom/nikkel nivåer. ;)
 
Det er vel strengt tatt 316L som er syrefast, og ikke vanlig 316?
Saf 2205 er vel ikke brukt mye til kjøkken redskaper vil jeg tro. Hoved forskjell på 316 og 316L er vel små forskjeller på krom/nikkel nivåer. ;)
Nei, 316L inneholder bare enda mindre karbon og beholder da korrosjonsegenskapene bedre etter sveising. Både 316 og 316L inneholder samme mengder nikkel, mangan og molybden som gir syrebestandige egenskaper, og krom som gir rustfrie egenskaper.
 

Palmer sier at alt som trengs er å reingjøre skikkelig, så fikser oksygenet i lufta resten.

Min kilde, og den andre du lenker til anbefaler bruk av sitronsyre. Men det er ikke likegyldig hvordan du bruker den - og det sies klart i NASA-undersøkelsen. Jeg har bare lest den første delen av den, og det ser ut til å stemme med det som sies i den artikkelen jeg fant.

NASA-konklusjonen:
Optimization Phase 1 - Conclusions•In general, high temperature, low concentration, and longer processing time provide more corrosion resistance.–Temperature and processing time have larger effects than concentration. This finding agrees with testing performed by Boeing.–For 410, high concentration had a detrimental effect on corrosion resistance. For 304, concentration had almost no effect at all.•From the preliminary results citric acid is capable of providing acceptable results compared with nitric acid.The best citric acid treatment (180F 120min 4% citric acid)–Thebestcitricacidtreatment(180F, 120min, 4%citricacid)performed better than the typical nitric acid passivation treatment for flight hardware.HOWEVER several citric acid treatments especially those at room–HOWEVER, severalcitricacidtreatments, especiallythoseatroomtemperature, performed worse than no passivation treatment.

Jeg kan jo sitere den korte bruksanvisningen fra "min" artikkel:
  1. Clean the surface - The material must be free of all surface contamination before it can be passivated. Presence of any grease (e.g. from manufacturing), soil, fingerprints, etc. on the surface will prevent iron removal and oxide layer formation.[4][39][40][41][2][42] See Cleaning for quality methods.
  2. Add water - Fill a brewing vessel with water.
    As a bonus you may also add any other stainless steel items that need to be passivated. Do not include items made from any metal other than stainless steel (such as carbon steel, aluminum, brass, or copper), because they will corrode.
  3. Apply heat - Heat the water to 140-180°F (60-82°C).
  4. Add acid - Stir in enough citric acid to make a solution of at least 4%. In other words, use anhydrous citric acid at a concentration of 40g/L, or 5.4 oz per US gallon.
  5. Allow to sit - Wait 2 hours or longer.
  6. Rinse - Drain the citric acid solution and rinse with clean water. Rinsing ensures the surface has full access to oxygen in the air, which creates the oxide layer.[43][1][4]
  7. Wait - The surface should be exposed to air for 8–24 hours before use. Passive film growth begins in seconds or minutes, however it takes several hours to stabilize.[44][2][42][45]
Kortversjonen av begge disse kildene: 4%-oppløsning av sitronsyre i to timer på 80 grader
Det var i grunnen det jeg lurte på om fagfolk synes virker bra.
 
Palmer sier at alt som trengs er å reingjøre skikkelig, så fikser oksygenet i lufta resten.

Min kilde, og den andre du lenker til anbefaler bruk av sitronsyre. Men det er ikke likegyldig hvordan du bruker den - og det sies klart i NASA-undersøkelsen. Jeg har bare lest den første delen av den, og det ser ut til å stemme med det som sies i den artikkelen jeg fant.

NASA-konklusjonen:
Optimization Phase 1 - Conclusions•In general, high temperature, low concentration, and longer processing time provide more corrosion resistance.–Temperature and processing time have larger effects than concentration. This finding agrees with testing performed by Boeing.–For 410, high concentration had a detrimental effect on corrosion resistance. For 304, concentration had almost no effect at all.•From the preliminary results citric acid is capable of providing acceptable results compared with nitric acid.The best citric acid treatment (180F 120min 4% citric acid)–Thebestcitricacidtreatment(180F, 120min, 4%citricacid)performed better than the typical nitric acid passivation treatment for flight hardware.HOWEVER several citric acid treatments especially those at room–HOWEVER, severalcitricacidtreatments, especiallythoseatroomtemperature, performed worse than no passivation treatment.

Jeg kan jo sitere den korte bruksanvisningen fra "min" artikkel:
  1. Clean the surface - The material must be free of all surface contamination before it can be passivated. Presence of any grease (e.g. from manufacturing), soil, fingerprints, etc. on the surface will prevent iron removal and oxide layer formation.[4][39][40][41][2][42] See Cleaning for quality methods.
  2. Add water - Fill a brewing vessel with water.
    As a bonus you may also add any other stainless steel items that need to be passivated. Do not include items made from any metal other than stainless steel (such as carbon steel, aluminum, brass, or copper), because they will corrode.
  3. Apply heat - Heat the water to 140-180°F (60-82°C).
  4. Add acid - Stir in enough citric acid to make a solution of at least 4%. In other words, use anhydrous citric acid at a concentration of 40g/L, or 5.4 oz per US gallon.
  5. Allow to sit - Wait 2 hours or longer.
  6. Rinse - Drain the citric acid solution and rinse with clean water. Rinsing ensures the surface has full access to oxygen in the air, which creates the oxide layer.[43][1][4]
  7. Wait - The surface should be exposed to air for 8–24 hours before use. Passive film growth begins in seconds or minutes, however it takes several hours to stabilize.[44][2][42][45]
Kortversjonen av begge disse kildene: 4%-oppløsning av sitronsyre i to timer på 80 grader
Det var i grunnen det jeg lurte på om fagfolk synes virker bra.
Har aldri brukt sitronsyre som du beskriver. Den syra vi bruker er knallsterk og trenger ikke lang virketid. 20 + grader i rommet er den ferdig etset på en halvtimes tid avhenging av hva man skal syre vaske. Mer enn det kan jeg ikke svare deg på. Vil forøvrig ikke anbefale folk å bruke syre til å vaske med. Det kan ha fæle konsekvenser. :eek:
 
Palmer sier at alt som trengs er å reingjøre skikkelig, så fikser oksygenet i lufta resten.

Min kilde, og den andre du lenker til anbefaler bruk av sitronsyre. Men det er ikke likegyldig hvordan du bruker den - og det sies klart i NASA-undersøkelsen. Jeg har bare lest den første delen av den, og det ser ut til å stemme med det som sies i den artikkelen jeg fant.

NASA-konklusjonen:
Optimization Phase 1 - Conclusions•In general, high temperature, low concentration, and longer processing time provide more corrosion resistance.–Temperature and processing time have larger effects than concentration. This finding agrees with testing performed by Boeing.–For 410, high concentration had a detrimental effect on corrosion resistance. For 304, concentration had almost no effect at all.•From the preliminary results citric acid is capable of providing acceptable results compared with nitric acid.The best citric acid treatment (180F 120min 4% citric acid)–Thebestcitricacidtreatment(180F, 120min, 4%citricacid)performed better than the typical nitric acid passivation treatment for flight hardware.HOWEVER several citric acid treatments especially those at room–HOWEVER, severalcitricacidtreatments, especiallythoseatroomtemperature, performed worse than no passivation treatment.

Jeg kan jo sitere den korte bruksanvisningen fra "min" artikkel:
  1. Clean the surface - The material must be free of all surface contamination before it can be passivated. Presence of any grease (e.g. from manufacturing), soil, fingerprints, etc. on the surface will prevent iron removal and oxide layer formation.[4][39][40][41][2][42] See Cleaning for quality methods.
  2. Add water - Fill a brewing vessel with water.
    As a bonus you may also add any other stainless steel items that need to be passivated. Do not include items made from any metal other than stainless steel (such as carbon steel, aluminum, brass, or copper), because they will corrode.
  3. Apply heat - Heat the water to 140-180°F (60-82°C).
  4. Add acid - Stir in enough citric acid to make a solution of at least 4%. In other words, use anhydrous citric acid at a concentration of 40g/L, or 5.4 oz per US gallon.
  5. Allow to sit - Wait 2 hours or longer.
  6. Rinse - Drain the citric acid solution and rinse with clean water. Rinsing ensures the surface has full access to oxygen in the air, which creates the oxide layer.[43][1][4]
  7. Wait - The surface should be exposed to air for 8–24 hours before use. Passive film growth begins in seconds or minutes, however it takes several hours to stabilize.[44][2][42][45]
Kortversjonen av begge disse kildene: 4%-oppløsning av sitronsyre i to timer på 80 grader
Det var i grunnen det jeg lurte på om fagfolk synes virker bra.
Jau, så da får en vel bestille seg noe sitronsyre, bah, å betale:D
 
Det er jo ikke noen grunn til å gjøre det hvis det ikke trengs:).
Den var begynt å bli blå å fin, tipper det var før jeg byttet vann, mitt vann er jo absolutt ikke egnet til brygging desverre. Og jeg kjørte en runde med starsan i dag, og det jeg tørket av, hva enn det var brunt, så jeg får se åssen kjelen ser ut når den er tørr, men mye mulig jeg venter med det ja.
 
Fikk endelig kjøpt sitronsyre i dag. Kokern min har en sirkulasjonspumpe. Bør jeg sette en kork i nedløpet til denne, eller tåler lamellene etc. syra?
 
Tilbake
Topp