Patersbier/Belgisk enkel. Westmalle Extra o.a.

Finn Berger

Moderator
Jeg satte en Tripel i går, oppskrift så original som mulig basert på info i Stan Hieronymus' Brew Like a Monk. Der står det også om Extra, et øl som Westmalle i følge boka brygger kun til munkene, og som nærmest må være en light-versjon av trippelen - skjønt det har en historie som går 100 år lenger tilbake i tid enn trippelen.

Nå har det ølet vært å få på polet, så de gode trappistene har vel funnet ut at de må dele med resten av verden. Jeg testa det for ei stund sida, og det var jo godt. Og siden jeg nå har Westmallegjæren i hus, ville det jo være synd å ikke brygge en lillebror til Tripel'en.

Noen som har prøvd seg på å brygge dette? Det er vel nærmest en saison, bare med en litt annen gjær. 100% pilsnermalt, 5,3% (den de selger har 4,8), 88% utgjæring og ganske tungt humla, sier Hieronymus.

Jeg tenker å brygge den som trippelen, dvs. maks gjærbarhet og ikke høyere gjæringstemperatur enn 20 grader, samt 4 ukers lagering på 8 grader før tapping.

Edit: Etter litt folkeopplysning fra @Jens Erik Jacobsen og @Kold Brygg har jeg fått med stilbetegnelsene "enkel" og "patersbier". "Blond(e)" har visst også vært brukt. Stan Hieronymus nevner ingen stilbetegnelse på dette ølet i Brew Like a Monk. Det er kanskje ikke så rart, siden boka er fra 2005. og ikke noe sånt øl da blei solgt - ikke av noen av klosterbryggeriene, i alle fall, trur jeg. Noen storselger er det vel ikke nå heller, men det finnes noen. (Westmalles Ekstra kom visst på markedet i 2010.)

edit2: Blei plutselig klar over at BJCP har inkludert denne øltypen i sitt sett av definisjoner, under navnet "Trappist single": https://www.bjcp.org/style/2015/26/26A/trappist-single/
 
Sist redigert:
Har smak ølet og det falt i smak. Kunne vært artig prøve lage, men blir nok langt utpå sommeren da det er endel annet som har prio. Om du er grei og deler din erfaring hadde det vært supert.
 
Jeg satte en Tripel i går, oppskrift så original som mulig basert på info i Stan Hieronymus' Brew Like a Monk. Der står det også om Extra, et øl som Westmalle i følge boka brygger kun til munkene, og som nærmest må være en light-versjon av trippelen - skjønt det har en historie som går 100 år lenger tilbake i tid enn trippelen.

Nå har det ølet vært å få på polet, så de gode trappistene har vel funnet ut at de må dele med resten av verden. Jeg testa det for ei stund sida, og det var jo godt. Og siden jeg nå har Westmallegjæren i hus, ville det jo være synd å ikke brygge en lillebror til Tripel'en.

Noen som har prøvd seg på å brygge dette? Det er vel nærmest en saison, bare med en litt annen gjær. 100% pilsnermalt, 5,3% (den de selger har 4,8), 88% utgjæring og ganske tungt humla, sier Hieronymus.

Jeg tenker å brygge den som trippelen, dvs. maks gjærbarhet og ikke høyere gjæringstemperatur enn 20 grader, samt 4 ukers lagering på 8 grader før tapping.
Øl typen heter Belgisk Enkel i Belgia. De gjorde om navnene på enkel, dobbel og trippel etter påtrykk fra Trappist kloster ordenen. Så nå har disse ølene Belgisk og ikke Trappist foran navnene.
Jeg brygger selv en Belgisk Enkel.
 
Jeg liker å brygge en mellomting mellom enkel å tripel. Altså i dubbel styrke, men lys
Vet ikke om det har noe navn
 
Øl typen heter Belgisk Enkel i Belgia. De gjorde om navnene på enkel, dobbel og trippel etter påtrykk fra Trappist kloster ordenen. Så nå har disse ølene Belgisk og ikke Trappist foran navnene.
Jeg brygger selv en Belgisk Enkel.
"Patersbier" er vel også en vanlig betegnelse på det enkle munkeølet?

Hva slags oppskrift og gjær bruker du? Jeg ser for meg noe som nærmest er en straight nordtysk pilsner der jeg bare bytter ut lagergjæren med belgisk trappistgjær - Westmalle sin nå, siden det er den jeg har i hus. (Ville vel tatt den i alle fall, siden jeg har god erfaring med den fra før.) Og så er jeg litt frista til å prøve meg med engelske humler. Det er ikke så uvanlig i belgisk øl, trur jeg.

Men ellers kan vel oppskrifta på dette ølet variere like mye som oppskrifta på en tripel. Westmalle sin er jo ikke den eneste tripelen- bare den første:).
 
Jeg liker å brygge en mellomting mellom enkel å tripel. Altså i dubbel styrke, men lys
Vet ikke om det har noe navn
Belgisk Blonde?
Oppskrift som gav 3. plass i NM i 2020.

Morsomt med Extra. Hos Westmalle er det en enkel, lys 5.3%, hos Westvleteren er det en 8, mørk 8.3%.
Westvleteren har en Trappist Extra de også. 4.8%

Chimay Dorée er vel samme greia. Kalles både Enkel og Patersbier denne stilen. Uten å sjekke, tipper jeg disse er partigyle med triplene til nevnte bryggerier.

St. Bernardus har også en Extra.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
"Patersbier" er vel også en vanlig betegnelse på det enkle munkeølet?

Hva slags oppskrift og gjær bruker du? Jeg ser for meg noe som nærmest er en straight nordtysk pilsner der jeg bare bytter ut lagergjæren med belgisk trappistgjær - Westmalle sin nå, siden det er den jeg har i hus. (Ville vel tatt den i alle fall, siden jeg har god erfaring med den fra før.) Og så er jeg litt frista til å prøve meg med engelske humler. Det er ikke så uvanlig i belgisk øl, trur jeg.

Men ellers kan vel oppskrifta på dette ølet variere like mye som oppskrifta på en tripel. Westmalle sin er jo ikke den eneste tripelen- bare den første:).
Jeg bruker WLP 530 og bare pils malt. Og humle etter hva jeg har. Sist Saaz og Hallertau Mittelfrüh. Bitterhet på 32 IBU.
 
Sist redigert:
Jeg liker å brygge en mellomting mellom enkel å tripel. Altså i dubbel styrke, men lys
Vet ikke om det har noe navn
Anchouffe bryggeriet i Ardennesområdet i Belgia brygger en lys sterk belgisk, "La Chouffe". Varemerket deres er en Nissefigur. Ellers er det selvfølgelig Duvel som vel det mest kjente brygget i den kategorien. Min versjon heter kort og godt Blondie.
 
Jeg bruker WLP 530 og bare pils malt. Og humle etter hva jeg har. Sist Saaz og Hallertau Mittelfrüh. Bitterhet på 32 IBU.
Det er Westmallegjæren, det også, tilsvarende Imperial B48 som jeg tenker å bruke. Og samme som Wyeast 3787, som Kinn bruker i alt belgisk.

Jeg er nettopp blitt helfrelst på påskeølet til NØ, og er frista til å bruke humleskjemaet deres i den: Chinook til 30 IBU som bitterhumle, 3gr/l Cascade @ 5 og 5gr/l Saaz WP. Nå er jeg tom for Cascade, men en litt mindre dose Centennial kan vel erstatte den. Dette gir ikke noe amerikansk kikk, men det er akkurat nok til å tilføre ei hyggelig tone av citrus i smaken.

Skulle jeg bruke engelske humler, kunne jeg tenke meg Fuggles. Men Saaz, som du bruker, er sjølsagt veldig midt i blinken. Jeg trur den friske dosen i WP som NØ har, er en særdeles god ide.

Nei, her må det tenkes:). Startervørteren står og kjøler seg ned nå, så jeg har litt tid.
 
Anchouffe bryggeriet i Ardennesområdet i Belgia brygger en lys sterk belgisk, "La Chouffe". Varemerket deres er en Nissefigur. Ellers er det selvfølgelig Duvel som vel det mest kjente brygget i den kategorien. Min versjon heter kort og godt Blondie.

Det er vel mest no i retning La Chouffe jeg tenker på ja
 
Joda, men da nærmer vi oss vel tripel igjen
Kanskje Blonde Ale blir riktigere: https://www.bjcp.org/style/2015/25/25A/belgian-blond-ale/

BJCP trekker grensa mellom den og Golden Strong ved 7,5. Bortsett fra styrke, ser de ganske like ut om du ser på definisjonene.

Men noe sier meg at belgierne ikke er så opptatt av disse distinksjonene:).

forresten, hvorfor 4 ukers lagering på 8 grader før tapping?
Ikke av noen annen grunn enn at det er det Westmalle gjør med tripel. Jeg har ikke gjort det før. Tenker jeg ser an hvordan gjæringa forløper. Om den kommer seg ganske raskt ned i nærheten av forventa FG (bortimot ei uke på 20 grader er hva Westmalle bruker), tester jeg dette med tripel'en som står til gjæring nå. Den har jeg forresten delt på to dunker for å slippe å tukle med blow off - ser ut til å gå akkurat:) - så jeg kan jo splitte dem.
 
Tilsetter du ny gjær da? Jeg har opplevd oksidasjon på tripel hvis den har brukt for lang tid på å karbonere
Vil tenke meg det ikke er så gunstig med CC i 4 uker hvis du ikke holder O2 unna
 
Tilsetter du ny gjær da? Jeg har opplevd oksidasjon på tripel hvis den har brukt for lang tid på å karbonere
Vil tenke meg det ikke er så gunstig med CC i 4 uker hvis du ikke holder O2 unna
Nei, men det er mulig det er viktig å time det riktig, dvs. ikke vente til det er helt slutt på maten. Det bør antakelig være et par poeng igjen å hente ut. Og sida jeg ikke har tenkt å stikke om, slipper jeg ikke til oksygen. PET-karene er jo rimelig diffusjonstette, så det skulle ikke være noe problem. (Men jeg tviler på at det er helt oksygenfritt i frirommet. Jeg mener at Frank Daastøl har gjort noen målinger som viser at det fremdeles er igjen noe etter endt gjæring. Det er jo plenty oksygen i frirommet når vi setter ølet til gjæring, og jeg ser ikke for meg at absolutt alt drives ut av CO2'et som produseres under gjæringa. Så ... )

Men jeg har tenkt å tilsette frisk gjær når jeg skal ha ølet over på flaske.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp