PC vifte

Har selv bare brukt noe ræl jeg fant. Ser ikke noe grunn til at denne ikke skal virke. Fordel med stor hub slik at du har noe å feste magnet til.

Fordelen med vifta er den fine plane overflaten å lime magnet på, samt treg hastighet og billig regulering. DC motorer går ofte for fort, men om en finner en saktegående, samt en fornuftig innfesting av magnet burde det gå.
Forsøkte selv en RC flymotor, og hadde ikke mulighet til å regulere den ned til lav nok rpm. Det var stopp eller for fort, selv med en justerbar RC motorkontroller.

Jeg forsøkte en del forskjellige PC vifter og en del av dem beveger vifta axialt oppover noen millimeter når den får tak på magneten i kolba. Dermed streket vifta i boksen. Løste det med småskiver på vifteskruene helt til det funka.
Dermed kan en forvente noe unormal slittasje på en slike vifte, da den ikke er laget med tanke på at vifta hele tiden trekkes oppover.

Jeg fant en pc vifte som var kraftigere en vanlig, den holdt seg på plass. tror den var på 1w. men når den ryker så kommer jeg nok til å kjøpe en ferdig rimelig en,.

Etter å ha prøvd to gamle vifter, og nå kjøpt meg en ny, har jeg støtt på følgende problemer:

Hvis jeg la på kraftige magneter på de første viftene, greide de ikke å gå rundt i det hele tatt. Jeg brukte magnet fra Clas Ohlson.

Hvis jeg brukte mindre magneter så greide de ikke å trekke rundt rørepinnen. Da brukte jeg magneter fra Teknikk Magasinet.

Kjøpte derfor en kraftigere kabinett-vifte. Den har tre pins kontakt, og den ser ikke ut til å ville kjøre i det hele tatt uten å bli kontrollert av et hovedkort. Kan det stemme? Er det noen vei rundt slik at min vanlige 12v batterieliminator kan få fart på vifta?

Er det et bedre alternativ å kjøpe en 220v baderomsvifte fra Biltema?

Kjøpte derfor en kraftigere kabinett-vifte. Den har tre pins kontakt, og den ser ikke ut til å ville kjøre i det hele tatt uten å bli kontrollert av et hovedkort. Kan det stemme? Er det noen vei rundt slik at min vanlige 12v batterieliminator kan få fart på vifta?

Den siste kabelen er kun RPM signalkabel, det skal ikke være noe problem å kjøre disse viftene separat, bare pass på å koble opp + og - og la signalkabelen være i fred.

Merkelig, har du gitt viften strøm i minst 5-6 sekunder? Vanligvis så vugger de litt frem og tilbake før de starter opp. Du sier at den fungerer når den er koblet til hovedkortet? Isåfall så virker det logisk at feilen ligger hos strømforsyningen.

Jeg harnisk hatt den tilkoblet hovedkort. Det var bare min antagelse.

Jeg lot den kanskje ikke stå lenge nok å vugge. Jeg antok at det var feil og koblet fra etter 2-3 sekunder. Skal prøve på nytt i morgen

Kan jeg ha brent viften hvis jeg puttet en leder feil? (Pluss på minus eller en pol på styre-lederen?)

Nyere pc-vifter har som oftest innebygget beskyttelse mot feilkobling, om du har blandet ledningene så vil det mest sannsynlig ikke skje noen ting. Elektriske komponenter tar som oftest ikke kvelden før den ekle blå røyken kommer, så du merker fort om du har brent den. Forsøk å ha den koblet til litt lenger på vuggestadiet så vil du nok se at den starter opp.

PC-vifte og regulator fra PC verkstedet i Drammen.
Skru PC-vifta fast i bunnen av boksen, lim på et mellomstykke av et plastrør slik at harddiskmagneten kommer litt vekk fra viftemotoren, ellers står den stille. Limte også på ei stor metallskive på toppen av plastrøret som magneten kan feste seg til uten å lime (valgfritt). Plast/plexi-plate på toppen.

Vedlegg

• IMG_2359.JPG
    IMG_2359.JPG
    215,4 KB · Sett: 79
  • IMG_2360.JPG
    IMG_2360.JPG
    243,1 KB · Sett: 80
  • IMG_2362.JPG
    IMG_2362.JPG
    151,5 KB · Sett: 75
  • IMG_2363.JPG
    IMG_2363.JPG