PID nok en gang

Nøkleby

Norbrygg-medlem
Kjører bryggeriet mitt med en Sestos PID og opplever at den overskyter litt i forhold til ønsket temperatur.
Planen er egentlig å kjøre en ny Autotune for å se om det hjelper. Meeeen så var det bør jeg kjøre den med malt eller bare med vann. Tanken var å hive oppi drøye 5 kg med malt som er omtrent gjennomsnittet av det jeg bruker.
I mitt hode vil det være best å kjøre opplegget så nære virkeligheten som overhodet mulig.

Er det noen som har gjort seg noen konkrete erfaringer på dette området?

Forøvrig kjører jeg bryggeri med kjøleboks, sirkulasjonspumpe via kobberspiral i den PIDstyrte vannkokeren. Flere her har tilsvarende opplegg.

Malten som blir brukt vil ikke bli brukt til annet enn dette så om den bruker lang tid eller det blir tannniner eller andre spennende ting er overhodet ikke så nøye her.

Autotunet min Sestos med bare vann, og det funker fint. Husk å ha tilnærmet lik strup på pumpa når du tuner som du bruker under mesk.

Teoretisk sett skal det hjelpe å øke D-koeffisienten, eller la P-koeffisienten være noe mindre.

Et tips jeg har sett andre steder i forumet er å autotune med brukt mask. Da slipper du å sløse vekk mange kilo deilig, fersk malt...

Får ikke editet.. Glemte å skrive at jeg skrudde ned intervallet (hva det nå heter) til minimum.

Teoretisk sett skal det hjelpe å øke D-koeffisienten, eller la P-koeffisienten være noe mindre.

Et tips jeg har sett andre steder i forumet er å autotune med brukt mask. Da slipper du å sløse vekk mange kilo deilig, fersk malt...

5kg med malt til dodraugen er helt OK offer....

Regner med at jeg noterer verdiene jeg har nå og prøver.
Når jeg tenker meg om har jeg jo enda en PID som jeg kan teste med vann. Da får jeg faktisk sett hva forskjellen kan bli.

Beklager å kapre tråden din, men har et litt off-topic spørsmål: Er det mulig å koble opp 2 temp-sensorer som man kan bytte mellom via f. eks. en 2-veis vri-bryter? Tenker da at med f. eks. en PT100 sensor, som vanligvis har 3 ledere, er det ikke en av dem som gir signal inn til PID'en som igjen regnes om til temperatur, og at de 2 andre er strøm/jord. Ser for meg at om det er kun 1 leder som gir signal som PID'en, skulle det vel være mulig å ha en 2-veis bryter for å skifte mellom hvilken sensor man vil ha signalet fra? Tanken for min del er rett og slett at jeg kan ha 1 PID til å måle vørter ut og vørter inn i meskekaret samtidig ved å vri en bryter. Selvfølgelig vil jo dette kødde litt med pulseringen til varme-elementene, men da det kun er for en kortere periode, regner jeg med at dette skulle gå greit..?

Jeg har hørt at det er lurest å autotune pidden under mesking (evt brukt mesk) slik at pidden lærer under de "riktige" forholdene.

Tilbake
Topp