PID regulering

Jeg holder på å bygget et HERMS system med en kapasitet på 90 liter.
Fikk tak i 3 stk gratis varmtvannsbereder hos den lokale rørleggeren.
Tankene er ferdige. Platekjøler, pumpe og en Monster Mill MM-2 har kommet i hus.
Foreløpig har jeg bare tatt i bruk kokekaret,  pumpa, kverna og platekjøleren.

Neste trinn nå er å få temperaturstyringen på plass i HLT og MLT vha PID regulering.
Selve PID kontrolleren og SSR er greit.
Saken er den at jeg har en 1/2" muffe i tankene, og jeg har tilgang til K-type som passer i muffene.

Kan jeg ta i bruk denne sensoren, eller bør jeg gå for en PT 100 i steden for.
 
Jeg har prøvde på PT 100 og termoelement. Begge deler er, etter min mening, noe herk å jobbe med, men på hver sin måte.

PT100 krever at man har full kontroll på at det ikke er noe motstand et sted. 1 ohm motstand et sted i koblingene og du har 2,5 grad feilvisning. Termoelement er tilsvarende følsom for spenning i overgangen mellom ulike metaller og ledningene kan f.eks. ikke loddes uten at du innfører en feilkilde som vil variere med temperatur i omgivelsene.

K-type med skikkelig koblinger er imidlertid helt greit og er mye brukt. Kan ikke se noen grunn til det ikke skal fungere for deg. Uansett er det viktig å kontrollere med et termometer inntil du er blitt kjent med systemet ditt.
 
Jeg har en K-type føler på min meske/koketank. Kjøpte en mutter som skulle passe på følereren (npt ?gjenger)og borret hull i tanken. Skrudde fast med med selvlåsende mutter og skrudde i stykker gjengene. Løsningen ble tec- 7 og er tett og sitter fortsatt etter 10 brygg. Kalibrerte PID'n med et fluke termometer og viste ca 2 grader feil. La det inn i pidn og fungerer utmerket.
 
Brede skrev:
Jeg har en K-type føler på min meske/koketank. Kjøpte en mutter som skulle passe på følereren (npt ?gjenger)og borret hull i tanken. Skrudde fast med med selvlåsende mutter og skrudde i stykker gjengene. Løsningen ble tec- 7 og er tett og sitter fortsatt etter 10 brygg. Kalibrerte PID'n med et fluke termometer og viste ca 2 grader feil. La det inn i pidn og fungerer utmerket.

Jeg var å henta PIDene på posten, og det ble uten tull og toll  :yes:
K-type følerene hadde jeg fra før av. De er veldig korte. Den vil ikke gå mer enn 3 - 4 cm inn i mesken.
Er dette langt nok. I første omgang fyller jeg opp HLT og MLT med vann og prøver meg fram.

Har du føleren rett i mesken, eller har du den en i en følerlomme?
 
har den i bunnen av koketanken over den har jeg en innerkjel som står på ben ca 5 cm. Jeg får et rom mellom mesketanken og kokekjelen på ca 10 l (5cm) der er varmeelementet og føleren i bunnen. Jeg resirkulerer mesken hele tiden så det blir jevn temperatur. Lett å øke mellom stegene eller for utmesk.
Se bilder her

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2090.0.html
 
Tilbake
Topp