Pils og gjæringstemperatur

Heisann

Jeg vurderer sterkt å prøve meg på en pils ved neste bryggekorsvei. I påvente av at vinteren skal senke temperaturen i kjellerboden tenkte jeg at et disponibelt kjølerom kan gjøre susen.
Dette rommet holder mer eller mindre konstant 6 grader. Er dette for lav temperatur for en lagergjær?

Noen som har en bra oppskrift på pils brygget på ekstrakt?

takker for svar
 
Med tanke på at gjæringen skal kunne heve temperaturen i karet med en grad eller to, så skulle en tro at 6 gr skulle vært ideelt.  Har selv prøvd å gjære i kjølerom på mellom 4 og 5 grader, og det gikk ikke så veldig bra.  Tenker at jo kaldere det blir, jo saktere går det og  jo mindre temperaturheving får en i selve karet. 

Gjærer til vanlig i en fryseboks som holder ca 10 gr, eller ute i boden om vinteren.  Der er det da også ca 10 gr.
 
Jeg fikk sette noen gjæringsfat med årets juleøl inn på et kjølerom som holdt ca 5 grader. Det gikk veldig smått... Etter en måned hadde gjæringen bare klart å bringe graviteten fra 74 og ned til rundt 50. Dermed måtte jeg sette dunkene ned i fryseren hvor jeg normalt lagrer ferdig øl, og satte termostaten til å slå inn på 6 grader og slå av på 9 grader (vørteren ligger vel nærmere 9, tror jeg). Nå putrer det såpass bra at jeg håper brygget skap bli ferdig i titde for juleølkonkurransen. Bare pass dere, ærede konkurrenter!  :laugh:

Uansett, 5 grader var nok for lavt for min Danish Lager. Tidligere har jeg gjæret mitt juleøl i kjellertemperatyur på rundt 10-12 grader, men det er nok i varmeste laget.
 
10 °C regnes som standard til lagerøl. Det er vanlig å begynne gjæringen ved litt lavere temperatur (6-7 °C), og så la den stige til 10 °C. Da minsker man forekomsten av diacetyl i ølet. En annen ting som er grei å merke seg, er at man bør måle temperaturen i selve ølet og ikke bare romtemperaturen rundt.
 
10 °C regnes som standard til lagerøl. Det er vanlig å begynne gjæringen ved litt lavere temperatur (6-7 °C), og så la den stige til 10 °C. Da minsker man forekomsten av diacetyl i ølet. En annen ting som er grei å merke seg, er at man bør måle temperaturen i selve ølet og ikke bare romtemperaturen rundt.
Da må man ta av lokket både titt og ofte og da er jo oxidasjons faren stor?
 
Nei, man trenger ikke ta av lokket. Om man har et termometer med en sonde som sitter i enden av en ledningsstump som f.eks dette, kan man tape sonden fast på utsiden av gjærkaret og isolere med noen lag bobleplast over den. Da vil man måle temperaturen i ølet heller enn i rommet rundt. Jamil Zainasheff har gjort forsøk hvor han har målt i selve ølet (altså inni dunken) og på måten jeg beskriver, og kommet til at metoden er svært nøyaktig.
 
Tilbake
Topp