Pilsoppskrift med ale gjær?

Hei. Hvordan blir det om man tar en klassisk pilsoppskrift og bytter gjæren med feks safale us-05, evt wlp001 og gjærer på rundt 15 grader? Blir det noe lignende som en kölsch eller cream ale?

Terje W skrev:
Hei. Hvordan blir det om man tar en klassisk pilsoppskrift og bytter gjæren med feks Safale us-05, evt wlp001 og gjærer på rundt 15 grader? Blir det noe lignende som en kölsch eller cream ale?

Jeg vet ikke om wlp001 gjærer så lang ned som til 15 grader. Men finner du en alegjær som gjærer ned i 15 frader så vil du nok få et renere smakspreg i ølet med mye mindre estere fra gjæren  ;)

Nottingham tørrgjær skal visst kunne gjære fra 14 grader og opp, us-05 og s-04 skal kunne gjære fra 15 grader og opp. Dette er jo tørrgjær. Min erfaring er at US-05 gjærer veldig rent, så kanskje denne kunne være noe?

Har gjort det en rekke ganger og det funker fint. Gjærer på 16 til 17 grader.  Ideen har vært oppe en rekke ganger her inne som som en "snarvei til pils".  ;D

Vet ikke helt om det er det du mener, men Steam Beer, eller California Common er jo en lager/pils brygget som en ale.

Vi brygget en Anchor Steam Clone. Denne hadde sjokolademalt og ble mer lik en bayer enn en pils. Men veldig god!

Trond.A skrev:
Har gjort det en rekke ganger og det funker fint. Gjærer på 16 til 17 grader.  Ideen har vært oppe en rekke ganger her inne som som en "snarvei til pils".  ;D

hvordan vil du beskrive ølet du får av dette?

Brygget med 001 på 15c flere ganger. Brooklyn lager er jo brygget med 001 på 12c. Men pitch lagermengder/hybrid med 001/05, rikelig med oksygen, gjærnæring og ha temperaturkontroll.

Jeg har fått et bra pilslignende brygg gjentatte ganger med Nottingham.  Har også prøvd det samme med us05, men da syns jeg det blir mindre pilslignende, og mer typisk pale ale.

Tim skrev:
Jeg har fått et bra pilslignende brygg gjentatte ganger med Nottingham.  Har også prøvd det samme med us05, men da syns jeg det blir mindre pilslignende, og mer typisk pale ale.
Hvilken temperatur gjærer du på med nottingham?
og hvor lenge lar du det stå på gjæringsdunken og etter tapping?

høres interresant ut.

Har fulgt pils- og kølschoppskrifter og byttet ut gjæren med Nottingham.
Brukt generøst med gjær (overpitche) og gjæret på 16 grader.  
Blir fin ren smak det syns jeg, og har også fått gode tilbakemeldinger på det.

Gjort det f.eks med pilsoppskriften til Gahr som basis:  
http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,12382.msg118360.html#msg118360

Har eksperimentert litt ut fra andre oppskrifter også, denne ble godt likt:

Volume: 24 liters

OG: 1044
BG: 1044
FG: 1004
Alcohol: 5.2 % by vol.
Colour: 8 EBC (Pale yellow)
Bitterness: 35 IBU
BU/GU: 0.79

Mesk 60 minutter på 65 c

Pilsner Malt 3 EBC 3 EBC 87 %
Vienna                7 EBC 7 %
Wheat Malt        3 EBC 7 %

Hops
Magnum 14% alpha 20 g 60 minutes
Saaz 2.8% alpha        60 g 10 minutes

Yeast: Danstar Nottingham
Fermented at 16 degrees C for 14 days.
Lagered at 4 degrees C for 14 days.
Comments:
2 poser Nottingam rehydrert.

Dette var vel basert på en eller annen Kølsch-oppskrift.

ole84 skrev:
Trond.A skrev:

hvordan vil du beskrive ølet du får av dette?

Hva skal jeg si?
Et friskt pilslignende øl, noe mer fyldig enn "butikkpilsen". De fleste (utenom drevene norbryggere  ;D ) vil ikke kjenne forskjell på dette ølet og det samme ølet brygget med lagergjær.

WY2112 eller WLP810 vil vel gi et bra resultat nede på 15 grader.
Gjæret nylig en cream ale med us05 på 16C. Den ble veldig frisk og "pilslignende".

borander skrev:
Brooklyn lager er jo brygget med 001 på 12c.

Hvor har du dette fra? Her:http://brooklynbrewery.com/blog/ask-a-brewer/ask-a-brewer-mar-6/ hevder de at man skal bruke lager gjær? Men ingenting hadde passet meg bedre enn om man skal bruke 001 på 12 grader. :biersmile:

da har jeg kjørt en splitta batch med hhv Wyeast2001(urquell lager) og wlp001 parallellt på 10-12 grader i 1-2 uker med diacetylrest. lot begge stå et par uker på 3-4 grader før de ble tappet på fat nå, altså identisk løp. de smaker allerede ganske så bra begge to! wlp001 var faktisk noe klarere, men med mer fylde i smaken. blir spennende å smake om en måneds tid. jeg var litt overrasket av at wlp001 var såpass hissig på lav temperatur

Er ikke 1-2 uker litt kort tid for Wyeast 2001 Urquell? Jeg har kjørt 4 uker med den gjæren et par ganger, trodde det var etter råd her inne (husker ikke i farten).

Fossdal skrev:
borander skrev:
Brooklyn lager er jo brygget med 001 på 12c.

Hvor har du dette fra? Her:http://brooklynbrewery.com/blog/ask-a-brewer/ask-a-brewer-mar-6/ hevder de at man skal bruke lager gjær? Men ingenting hadde passet meg bedre enn om man skal bruke 001 på 12 grader. :biersmile:

Har det egentlig fra en omvisning på bryggeriet, men om det stemmer kan jeg ikke stå inne for. Men 001/05/1056 på 10c vil uansett gi et lageraktig resultat.

Denne får bra rating :
http://beersmithrecipes.com/viewrecipe/2762/samuel-adams-boston-lager-clone

Hei
Har ikke brukt denne gjæren så mye selv, men den skal vel gi noe mer smak en f.eks. safale-05.
Ang gjæringstemp, så er dette sakset fra en tidligere post:
Good tolerance to low fermentation temperatures, 14°C (57°F), allow this strain to brew lager-style beer. Recommended 14° to 21°C (57° to 70°F) fermentation temperature range.
Har du 13 grader i kjelleren er jo det ca lager gjærings temp, så du kan jo brygge med ordinær lager gjær istedet. 
Jeg har det overnevnte brygget stående i en bøtte, men venter på nytt fat i posten. Jeg gjæret mitt på 18-19 grader. Skal gi en vurdering når jeg får tappet, karbonert og smakt :)
Grunnen til at jeg ville prøvde et "ale som lager" lignende brygg er ventetiden. 4 - 6 ukers etterlagring før konsumering tærer på tålmodigheten min..

Jan Fredrik

Takk for svar Jan Fredrik - da skal det prøves neste gang. Må bare sjekke om det er konstant temperatur i kjellern.  :ilike:

Tilbake
Topp