Plan for oppgradering av forumet

gustavf

Administrator
Som sikkert flere har merket, er det vanskelig å holde forumet stabilt, da vi sitter med veldig gammel programvare og veldig lite folk som har mulighet til å jobbe med forumet. Vi har derfor planlagt å legge om til Xenforo, som er et moderne forumsystem med et bra miljø rundt seg.

For de som vil tyvtitte litt på hvordan det nye forumet kan se ut, er dette noen brukere av Xenforo:
http://xenforo.com/community/ http://forum.fitnessbloggen.no/
http://bareblogg.no/
Vi er fortsatt usikre på når overgangen blir gjort, for vi mangler som kjent folk til å gjøre det. For tida leter vi etter folk i Xenforo-miljøet, der det er en del folk som gjør denne typen småjobber.
 
Ein øl brygger i barings og Benny Borg truse som røre i mesken ? :-!

frå min  HTC  "smart-tellefon "
 
Da har vi inngått avtale med en konsulent i Jerevan, av alle steder, for å konvertere forumet. Jeg håper dette blir bra.
 
Håper dere beholder den kledelige gule layouten. Jeg har lest her så mange timer at det som en gang var hvitt i mine øyne nå har fått et kledelig gulskjær. Fastlegen vil ha meg inn for å ta blodprøver for å bekrefte mistankene hans om gulsott.
Ville vært synd om jeg mister unnskyldningen min for å gå med gule øyne, ikke sant? Ble litt usikker her nå..... kan det være andre sammenhenger mellom ølbrygging og leversvikt?
 
Audun F skrev:
Håper dere beholder den kledelige gule layouten. Jeg har lest her så mange timer at det som en gang var hvitt i mine øyne nå har fått et kledelig gulskjær. Fastlegen vil ha meg inn for å ta blodprøver for å bekrefte mistankene hans om gulsott.

Vi har lurt litt på om vi kanskje skulle gå for brun bakgrunn og gul skrift, som avveksling fra brunt på gult  :syk:
 
Det burde være flere valgbare fargetema i grader fra wit til stout.

Sent fra min Nexus 4 via Tapatalk
 
Vi skulle få et fargeskjema som en del av oppgraderinga, basert på den nye logoen. Andre utkast får meg til å lure på om utvikleren kan være fargeblind.
 

Vedlegg

  • FargeBlindDesigner.png
    FargeBlindDesigner.png
    134,1 KB · Sett: 278
hmm…

eg veit no ikkje om konsulenten frå Jerevan har så dårleg fargesyn når det kjem til stykket…    Ein annan sak er om ein liker resultatet - men det verkar no å vera basert på logoen til Norbrygg..
 

Vedlegg

  • jerevan.jpg
    jerevan.jpg
    756,5 KB · Sett: 241
Jada, det er basert på logoen (og et tilhørende fargekart). Ingen tvil om det. Men på en grell og lite tiltalende måte.
 
Heller funksjonellt enn designmessig kjempebra på fargene :p
Sitter med diverse på jobben som er motsatt, det er ser fint ut, men er helt jævlig å jobbe med :D
 
Hvordan fungerer det med å overføre database til det nye systemet da? Jeg har ingen kompetanse innenfor SQL, men hadde jo vært kjedelig å miste all informasjon som ligger her.
 
Mats Ø. skrev:
Hvordan fungerer det med å overføre database til det nye systemet da? Jeg har ingen kompetanse innenfor SQL, men hadde jo vært kjedelig å miste all informasjon som ligger her.

Det er overføring av data som er den vanskelige jobben. Det er særlig passordene som er problematiske. Konsulenten er hovedsakelig leid inn for å skrive et tillegg til Xenforo som gjør at passordene kan være uendret i det nye systemet.
 
gustavf skrev:
Det er overføring av data som er den vanskelige jobben. Det er særlig passordene som er problematiske. Konsulenten er hovedsakelig leid inn for å skrive et tillegg til Xenforo som gjør at passordene kan være uendret i det nye systemet.

Det ville vel vært mye enklere å generere nye passord, og heller sende en epost til hver enkelt bruker på deres registrerte epostadresse med nytt passord. Så kunne hver enkelt gått inn og eventuelt byttet passord hvis de ønsket det. For, enten har de "gamle" passordene blitt lagret åpent i det gamle forumet (slik at man klarer å kopiere de til det nye), eller så blir det (kanskje?) programmert en endring i hvordan passordet krypteres i det nye forumet for å kopiere "gamlemåten", og den "gamle" måten er kanskje ikke så trygg som nyere måter? Det er jo en utvikling på den fronten også.

En helt annen ting er jo at man kanskje burde tvinge brukeren til å bytte passord nå som hullet i openssl er avdekket... http://www.hardware.no/artikler/to-tredjedeler-av-alle-nettbrukere-kan-vaere-rammet/158864
 
Kjør standard sort tekst på hvit bakgrunn. Bruk lite farger. Lag et renslig og ryddig grensesnitt. Det er det som er best på sikt, er nå min mening. Tror de fleste hadde akseptert å måtte bytte passord fra et tilsendt, men ok. Gleder meg til nytt forum med ny funksjonalitet. Det blir bra.

--
 
Tilbake
Topp