Planer for bygging av "The Moving Kegerator" - Trenger tips!

Hei folkens

I min serie av planer for ølutstyr jeg vil bygge og ha innspill på, kommer her "The Moving Kegerator", en fryser på hjul med tappekraner og Corneliusfat.

Jeg har (faktisk helt av meg selv) tenkt ut en idé som nesten er helt identisk med beskrivelsen på denne siden: http://www.wortomatic.com/articles/Custom-Draft-Tower-and-Kegerator. Tanken er å bruke en vanlig fryseboks med temperaturkontroller og bygge på et tappetårn oppå av PVC-rør med flere kraner på. Jeg vil bruke en fryser som er bredere enn den i beskrivelsen, og ser for meg fire vanlige kraner og en stoutkran i midten. Ser for meg, uten at jeg har målt, at en slik fryser kan få plass til 6-8 Corneliusfat i tillegg til CO2-tank nedi, men dette må selvsagt måles og regnes på litt mer.

Vedlagt ligger en liste over utstyret jeg kan se for meg å bruke, og som jeg gjerne vil ha innspill på. I tillegg har jeg følgende spørsmål som jeg gjerne vil ha innspill på:

- Hvor er det best å få tak i en velfungerende CO2-tank? Skulle gjerne hatt noe enda større enn en 5kg tank for å drive fem kraner, men det er kanskje ikke mulig?
- Hvor mange forskjellige trykk trenger jeg? Nå har jeg lagt opp til to forskjellige trykk (en regulator med to utganger) og opptill tre øl på hvert av trykknivåene. Ser for meg et høyt trykk (2.5 - 3 vol, f.eks) til pils, APA, wit og weiss) og et lavere trykk (1,5 - 2 vol til f.eks pale ale, bitter, mild, og andre engelske øltyper. Holder dette, eller burde jeg investere i tre forskjellige trykknivåer?
- Jeg er redd for at en fryser fort kan konke av å være tilkoblet en UT-200 som skrur den av og på. Det er jo litt kjedelig etter å ha lagt mye arbeid ned i den, selv om mange av delene i kegeratoren da med enkelhet kan videreføres til en ny kegerator. Noen som har erfaringer med dette? Går det kanskje an å skru ned effekten på kjøleelementet slik at det virker mer som et kjøleskap, og dermed slipper å skrus av å på så ofte?
- Andre innspill til delene eller ideen for bygginga?

All hjelp mottas som vanlig med takk. :)
 

Vedlegg

  • kegerator.pdf
    41,1 KB · Sett: 135
som temperaturkontroller anbefales stc-1000 fra ebay isteden. den koster såvidtoverhundrelappen :)
jeg har nå 2 stk, og de fungerer minst like godt som dyrere varianter uten at jeg har noe grunnlag for samenligning,
men ihvertfall mer en gode nok til slik bruk. de er også waterproof, så jeg vet noen har brukt slike til å styre mesken med.
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3891.0.html
 
Det ligger her på forumet et greit oversiktskart under kjøp og salg av råvarer og utstyr som viser hvor man kan kjøpe co2 gass og flasker rundt omkring i Norge.
Det står også noen kommentarer rundt de forskjellige leverandørene. Det kan se ut som Ernst Nilsen er det beste stedet i Oslo?

Det skulle gå helt greit å få kjøpt større flasker enn 5kg, hos NOHA i Bergen solgte de sist jeg var der alle mulige størrelser av brukte flasker.
Tips: Hvis du kan velge mellom de brukte flaskene, gå for den med lengst mulig sertifiseringstid i gjen.
 
Martin E skrev:
Ingen som har noen tips å komme med på hvor man bør skaffe CO2-tank?
På e-bay tyskland står det mange 10 kg flasker billig, Særlig hvis TÛV ( trykkprøvingen er gått ut )
Du kan få trykkprøvet dem i Norge  for rundt 400 hvis du gidder.
Jeg har tre stykker + en 6,5 kg.
Jeg leier ei 30 kg CO2 flaske med stigerør fra AGA en dag, koster kr 5,- i leie
og fyller over på flaskene mine med en omfyllerslange.
30 kg CO2 koster litt over 30 kr kiloen + mva.
Jeg fyller den vesle flaske med flaska i romtemperatur fra en av 10 kg-ene.
Da får jeg ca 2 kg på flaska og jeg behøver ikke å bekymre meg
hvis det er en lekkasje eller jeg glemmer at jeg har satt et fat til fylling med CO2.
 
Kan alle leie ei 30kg flaske fra AGA til 5,-? Eller er dette noe spasialgreier gjennom jobb/bekjente? Høres veldig interesant ut...
:ilike:
 
Beant skrev:
Kan alle leie ei 30kg flaske fra AGA til 5,-? Eller er dette noe spasialgreier gjennom jobb/bekjente? Høres veldig interesant ut...
:ilike:

Du må nok være registert kunde hos AGA. Det finnes jo også minst to andre
i denne mafiaringen.
Ellers kan du spørre den lokale forhandleren om du kan få fylle om flaskene
hos ham og slippe leie i det hele tatt.
 
Nå skjønner jeg ikke helt. I beskrivelsen på Wort-O-Matic om bygging av Kegerator står det at han har brukt såkalte "elbow shanks"  (http://www.micromatic.com/draft-keg-beer/taps-faucets-pid-4329AS-3E.html) for gjennomgang gjennom PVC-røret. Han skriver at de passer perfekt på et 3" rør. Det jeg ikke skjønner av bildet av shanksene som jeg har lenket til over er hvordan denne kan passe - buen på shanken er jo feil vei i forhold til buen på røret. Har han brukt en annen form for gjennomføring? Noen som har erfaring med slike albugjennomføringer og kan bekrefte om disse kan brukes som de er, eller om man trenger en annen form for gjennomføring gjennom røret?

Alternativet mitt er jo å bruke vanlige, rette shanks fra for eksempel MoreBeer. Det vil kanskje se litt pussig ut i og med at røret er rundt og flensene på utsiden av gjennomføringa er flate? Eller tror dere gjennomføringen vil klemme røret så flatt at det vil se bra ut?

Noen som har noen ideer her? Det er den eneste usikkerheten jeg har igjen før jeg skal gjøre en større bestilling fra unaiten...
 
Ingen som  har noen erfaring eller formening med slike elbow shanks? Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan de er ment å fungere...
 
Hm, litt usikker på om jeg skjønner hva du spør om, men selve albuen er strengt tatt bare det buede røret, i motsetningen til et rør som stikker rett ut og isåfall bygger (sammen med slangen) en god del mer i bakkant. Det er selve faucet shank'en (hva nå det heter på norsk) som går igjennom røret. Har selv brukt tilsvarende albuerør for å spare plass i bakkant, det kan i utgangspunktet dreies den retningen du vil.
 
Hvis "shanken" dreies 90 grader kan du se at buen i metallet faller riktig sammen med røret tappetårnet er laget av. På baksiden av røret/tårnet som du monterer shanken i skal den svarte, buet plastdelen på bildet, slik at du får en plan anleggsflate til mutteren som holder tappekranen. Albuen som du kobler ølslangen på kan også roteres, slik at den alltid kan peke feks. nedover, til høyre eller det du måtte ønske.

Var dette forståelig?


Edit: så litt feil på bildet så strøyk det ang. albuen på shanken
 
Takk Bjarte H! Nå skjønte jeg plutselig. Fantastisk følelse når noe plutselig faller på plass i hjernen på den måten. Doh!
 
Etter lang somling begynner nå kegeratorwn å ta form. Her er noen.bilder av midtstykket på røret der kranene sitter - det skal riktignok kromlakkeres. :)
9e24bbaf-109c-05bc.jpg

9e24bbaf-10b8-d08b.jpg


Håper de kom frem med denne appen. :)
 
blir ikke dette fort veldig slarkete? jeg ser for meg at sveisa stål, evt lodda kobberrør hadde blitt mer stødig. kobberrør i disse dimensjonene finner du hos stokstad på alnabru.. slaglodding er egentlig ikke så vanskelig. då får du jo også en fin finish. oleg sveiseverksted, evt sogn videregående kan sveise/ lodde om du ikke kan/ gidder å gjøre det selv..
 
Foreløpig er bare midtstykket ferdig, men kranene slarker ikke i det hele tatt mot festet i røra. Midtstykket skal så tres på to 90' vinkler, de slarker ikke. Ned mot fryserlokket skal de så sveises fast i en flens, som skrus fast i fryserlokket. Jeg tror ikke det kommer til å være slarkete, men jeg veit jo aldri. Jeg synes en del av sjarmen med sånne prosjekter er å gjøre det selv. :)
 
Sveiser man hele greia sammen så blir det vel litt problem med å montere shankene til kranene?, eller finnes det noen smarte løsninger der?
Hadde selv også lyst på noe som ligner tappetårnene til Schouskjelleren, men ser det kan bli i overkant komplisert.

Men slark, du bør sjekke lokket på fryseren, tviler litt på at blikket der holder vekta?, skaffe heller en plate og legge over lokket, men da blir det kanskje tungt igjen?
 
Martin E skrev:
Etter lang somling begynner nå kegeratorwn å ta form. Her er noen.bilder av midtstykket på røret der kranene sitter - det skal riktignok kromlakkeres. :)
9e24bbaf-109c-05bc.jpg

9e24bbaf-10b8-d08b.jpg


Håper de kom frem med denne appen. :)

Jeg kan ikke se noen bilder..
 
neslekkim skrev:
Sveiser man hele greia sammen så blir det vel litt problem med å montere shankene til kranene?, eller finnes det noen smarte løsninger der?
Hadde selv også lyst på noe som ligner tappetårnene til Schouskjelleren, men ser det kan bli i overkant komplisert.

Men slark, du bør sjekke lokket på fryseren, tviler litt på at blikket der holder vekta?, skaffe heller en plate og legge over lokket, men da blir det kanskje tungt igjen?

Det synes ikke på biødene, men jeg har saget ut en 4 cm slisse på undersoden for å feste shanks. Den er igjen dekket med en rørbit som er kuttet til og skrudd fast oppå som et lokk.

Når det gjeøder sveis, så har jeg bare planlagt å sveise flensen som ligger flatt på fryserlokket med 90' hjørnestykket. Hjørnestykkene har muffer som gjør at de bare kan tres rett på midtstykket, det tror jeg ikke kommer til å slarke. Når det gjelder feste i selve fryserlokket, har jeg planlagt å legge en finerplatepå undersiden for støtte.

Bildene virlet tidligere. Prøver å laste dem opp igjen.

54d79054-91d8-5176.jpg

54d79054-91e4-6eb4.jpg
 
Tilbake
Topp