Planlegge gjærstarter til brygg:

BaardS skrev:
Huub skrev:
Kan det ikke være fordi en vil ikke helle oppi en hel starter med feil farge og/eller smak. Da er det best å dekantere kanskje.
Jeg kommenterer artikkelen, og der står det en del om utviklingsprosessen til gjæren i forskjellige stadier...

Huub skrev:
Når det gjelder å plannlegge en starter er det mange varianter. Hvis du gjør det på en måte som er praktisk for deg og du har gode resultater da går det vel fint?
Jeg er fornøyd med den metoden jeg benytter, men er alltid åpen for å lære mer for å bli en bedre brygger. Er fryktelig redd for å komme til et stadie hvor "det jeg gjør er det eneste rette" og ikke er villig å ta til meg lærdom fra de som har andre meninger.

Men det må vel være lov å stille spørsmål/være tvilende/kjøre en debatt?

Debatt er bare bra. Jeg rettet meg egentlig mot Terje W. Kanskje vi sporer litt av fra spørsmålet han har og det blir unødvendig innvikla..?
 
Huub skrev:
Terje W skrev:
Hvor lenge kan den stå i kjøleskap da før bruk? Planlegger å brygge neste tirsdag eller onsdag, passer best å lage starter idag.

1-2 uker ingen problem. Det dør hver dag en mengde celler. det er det samme i rør som du kjøper. Men starteren er sikkert stor nok.

EDIT det er godt å helle av og ha på 1 liter ny vørter på bryggedagen. Da kan du pitche en 'våken' gjærstarter.




Kan jeg feks tilsette en liter med vørterøl på bryggedagen for lettvinthetens skyld? Eller bør jeg lage ny vørter av samme type som er i starteren?
 
Huub skrev:
Begge deler går fint men jeg bruker litt fra brygget for lettvinthetens skyld ja.

Ok. Men jeg antar at starteren bør stå en stund med ny vørter før pitching? Hvis brygget er klart så er det vel klart for å pitche gjæren også?
 
DagErik skrev:
Skalman røre i gjeret eller skal man bare la det være.
Stort sett skal man la det være. Jeg tror ikke du ødelegger noe ved å gjøre det, men jeg ser heller ikke hennsikten.
 
Terje W skrev:
Ok. Men jeg antar at starteren bør stå en stund med ny vørter før pitching? Hvis brygget er klart så er det vel klart for å pitche gjæren også?

Ja, 2-3 timer. Det er bare fint fordi avkjølt vørter kan godt stå i ro så lenge for du stikker om til gjæringsdunken. Da får du med enda mindre trubb.

Men du kan også lage en liter startervørter med DME når du starter bryggedagen hvis du vil eller må pitche med en gang etter kjøling.
 
Huub skrev:
Terje W skrev:
Ok. Men jeg antar at starteren bør stå en stund med ny vørter før pitching? Hvis brygget er klart så er det vel klart for å pitche gjæren også?

Ja, 2-3 timer. Det er bare fint fordi avkjølt vørter kan godt stå i ro så lenge for du stikker om til gjæringsdunken. Da får du med enda mindre trubb.

Men du kan også lage en liter startervørter med DME når du starter bryggedagen hvis du vil eller må pitche med en gang etter kjøling.


Ok :) Trodde at man "måtte" pitche gjæren så snart som mulig pga infeksjonsfare.

Jeg har laget en starter på 1.5L, står i kjøleskap nå, skal ikke brygge før om 3-4 dager. Er det lurt å dekantere og helle på ny vørter nå for å øke antall gjærceller ytterligere? Kan jeg på denne måten bygge opp en større gjærkultur? Kan man i teorien gjenta denne prosessen flere ganger?
 
Terje W skrev:
Huub skrev:
Terje W skrev:
Ok. Men jeg antar at starteren bør stå en stund med ny vørter før pitching? Hvis brygget er klart så er det vel klart for å pitche gjæren også?

Ja, 2-3 timer. Det er bare fint fordi avkjølt vørter kan godt stå i ro så lenge for du stikker om til gjæringsdunken. Da får du med enda mindre trubb.

Men du kan også lage en liter startervørter med DME når du starter bryggedagen hvis du vil eller må pitche med en gang etter kjøling.


Ok :) Trodde at man "måtte" pitche gjæren så snart som mulig pga infeksjonsfare.

Jeg har laget en starter på 1.5L, står i kjøleskap nå, skal ikke brygge før om 3-4 dager. Er det lurt å dekantere og helle på ny vørter nå for å øke antall gjærceller ytterligere? Kan jeg på denne måten bygge opp en større gjærkultur? Kan man i teorien gjenta denne prosessen flere ganger?
Skal du først brygge om 3-4 dager, og starteren står i kjøleskapet nå, ville jeg ventet til dagen før brygging, dekantert og tilsatt ny vørter i starteren og latt den gå til bryggingen var over for så å pitchet en aktiv starter.
Men du kan også gjøre som du sier å gjøre dette nå, for å la den gå en dag også sette kjølig for dekantering og pitching på bryggedagen. Du kan i teorien gjøre dette flere ganger for å øke antall celler i starteren, men hver gang det gjøres medfører også økt risiko for infeksjon. Derfor er det vel anbefalt at man har god styring på hygienen når man bruker starter.... :)
Selv brygget jeg ihvertfall et års tid og opparbeidet meg gode rutiner på hygiene og andre ting før jeg begynte med starter. :)
Meget vidløftig hvordan man gjør dette, og viktig at man finner et arbeidsett som passer seg selv med tanke på bryggeforløp, og alt annet.
 
Jeg bruker denne tråden siden jeg holder på med det samme. Jeg har etter hvert laget en del ekstraktbrygg og et par BIAB, men alle med tørrgjær. Nå skal jeg brygge i morgen og har satt en starter med 150g amber DME, ett rør wlp007, til sammen 2l væske, reknet ut av MrMalty. I morgen ved brygging har den stått ca 30 timer. Vørteren er et ekstraktbrygg som består av 3,6kg lys LME og resten av posens innehold av amber DME, 350g. Kan jeg bare helle det hele rett i vørteren? Eller bør den kjøles ned etter 24t? Helles av? Det har kommet så mange synspunkt fram i denne tråden at eg er litt usikker... ?
 
Fossdal skrev:
Jeg bruker denne tråden siden jeg holder på med det samme. Jeg har etter hvert laget en del ekstraktbrygg og et par BIAB, men alle med tørrgjær. Nå skal jeg brygge i morgen og har satt en starter med 150g amber DME, ett rør wlp007, til sammen 2l væske, reknet ut av MrMalty. I morgen ved brygging har den stått ca 30 timer. Vørteren er et ekstraktbrygg som består av 3,6kg lys LME og resten av posens innehold av amber DME, 350g. Kan jeg bare helle det hele rett i vørteren? Eller bør den kjøles ned etter 24t? Helles av? Det har kommet så mange synspunkt fram i denne tråden at eg er litt usikker... ?
Etter 30 timer gjør du det som passer deg best.
Siden den har stått ca et døgn når bryggingen er ferdig har du ikke tid til bunnfelling, den tar ca et døgn også. Så i dette tillfellet passer det best å pitche direkte hele starteren aktiv etter min mening.... Men som sagt, ingen har kommet med fasiten enda :)
 
Tilbake
Topp