Planlegge nytt system

Hei!

Har til nå brygget med BIAB system i 40 liters kjele og kommer nok til å fortsette med det en stund. Går imidlertid med planer om å utvide til et 3-kjele system etter hvert. Imidertid så blir jeg (som vanlig) bare mer og mer forvirret jo mer jeg søker og leser.
Fly-sparge, batch-sparge, RIMS, HERMS, continous circulation....etc etc.

Vet noen om en side eller youtube videoer som forklarer oppbyggingen fra det mest grunnleggende og opp?

Har jo fått en viss oversikt men trenger hjelp til å sortere det hele sammen i mitt enkle hode før jeg setter i gang med utbygging.
 
Takk!
Liker å mekke litt ja, når tiden strekker til. Hvem vet, kanskje jeg greier å mekke en god øl en dag også.
 
Merkelig. Når jeg åpner linken i tapatalk på eplefjøla ser jeg ingen menyer og bare halve innlegget uten formatering osv? I nettleseren ser det normalt ut.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Bare å lese poster her på forumet så finner du forklaring på alt..brukte noe uker selv på forumet og bygget en 3 kjele oppsett uten å ha brygget før..

Når det gjelder Fly-sparge, batch-sparge så er det enkleste å starte med batch-sparge.
Startet selv vi med Fly-sparge, men har gått over til batch-sparge da det fungerer like bra for oss og tar mindre tid...
 
Forbi Drammen en gang? Si fra så kan du se på mitt. 2x40 liter, 1x50 liter, herms. PID på HLT og mesk.
 
Bare å lese poster her på forumet så finner du forklaring på alt..brukte noe uker selv på forumet og bygget en 3 kjele oppsett uten å ha brygget før..

Når det gjelder Fly-sparge, batch-sparge så er det enkleste å starte med batch-sparge.
Startet selv vi med Fly-sparge, men har gått over til batch-sparge da det fungerer like bra for oss og tar mindre tid...
Har lest og lest og lest og lest...... Masse bra info, men kan bli litt uoversiktlig. Trenger derfor en "3-kjele oppsett for dummies". :)
 
Hvor mye automatikk ønsker du i bryggeriet? Jeg spør fordi det har en del med designet å gjøre.

Eksempelvis:

Mesking
alternativ a)Du fyller vann på meskekar med strike temp. Hiver oppi malt. Du kobler slanger fra mesketank til pumpe, fra pumpe til Herms/Rims, og fra Herm/Rims og tilbake til mesketank. Du setter ønsket temperatur på PID, starter pumpe og varmeelement. Bruker klokke og passer tiden til neste meskesteg.
alternativ b) Du fyller vann på meskekar med strike temp. Hiver oppi malt. Du legger inn meskeprofilen i bryggekontrolleren og trykker start. Elektriske ventiler åpner for sirkulasjon i dine rustfrie bling rør som går til pumper og Herms/Rims. Stegmesking skjer automatisk ihht profil.

Skylling
alternativ a) Stopp pumpe og Herms/Rims og flytt slange over til kokekar, tøm ut første vørter (høydeforskjell blir motor i dette, evnt bruk pumpe). Sett slange tilbake, og etterfyll vann til batch sparge.
alternativ b) Trykk på sparge knappen, og elektriske ventiler endrer seg slik at vørter overføres til kokekar, og når dette er ferdig vil mesketank fylles med riktig antall liter skyllevan vha ventilstyrt vannmåler.


etc

Valget går på hva man synes er "kult" og hvor mye en er tilstede. Hvor mye cash en investerer, eller hvor enkelt en ønsker å kunne vaske systemet.
 
Ta utgangspunkt i det du har. Du har en 40L BIAB kjele. Kjøp en 40L (+) til. Det store spørsmålet er om du skal lage en mini-HERMS eller kjøpe en kokeplate til. Jeg tar utgangspunkt i en ekstra kokeplate.

Brygg med BIAB pose som du gjør nå, og benytt tyngdekraft der hvor dette er praktisk. Setter du dine to (tre) kar i forskjellig høyde (HLT -> MLT -> BT), trenger du bare pumpe eller øse til meskingen.

Mens du brygger, varmer du opp skyllevann til 90 grader i den nye kjelen.
Ved meskeslutt, heller/øser/pumper du skyllevannet i et gjæringskar og setter det så høyt at dette kan tappes av over maltsengen vha tyngdekraft (eller bruk en øse).
Åpne kranen fra meskekjelen slik at det renner ned i kokekjelen (som nå er tom), og sett kokeplaten på max. for å spare tid.
Hell/øs/pump skyllevann fra gjæringskaret over maltsengen mens du tapper fra meskekjelen til kokekjelen.

... Når du har gjort dette tilstrekkelig mange ganger, ser du hurtig hvor du ønsker en forbedring
91ad1a2b801b10fbc4dc4a92948dd162.jpg
 
Sist redigert:
Ta utgangspunkt i det du har. Du har en 40L BIAB kjele. Kjøp en 40L (+) til. Det store spørsmålet er om du skal lage en mini-HERMS eller kjøpe en kokeplate til. Jeg tar utgangspunkt i en ekstra kokeplate.

Brygg med BIAB pose som du gjør nå, og benytt tyngdekraft der hvor dette er praktisk. Setter du dine to (tre) kar i forskjellig høyde (HLT -> MLT -> BT), trenger du bare pumpe eller øse til meskingen.

Mens du brygger, varmer du opp skyllevann til 90 grader i den nye kjelen.
Ved meskeslutt, heller/øser/pumper du skyllevannet i et gjæringskar og setter det så høyt at dette kan tappes av over maltsengen vha tyngdekraft (eller bruk en øse).
Åpne kranen fra meskekjelen slik at det renner ned i kokekjelen (som nå er tom), og sett kokeplaten på max. for å spare tid.
Hell/øs/pump skyllevann fra gjæringskaret over maltsengen mens du tapper fra meskekjelen til kokekjelen.

... Når du har gjort dette tilstrekkelig mange ganger, ser du hurtig hvor du ønsker en forbedring
91ad1a2b801b10fbc4dc4a92948dd162.jpg
Imponerende svar! Takk! Har forøvrig tre 40-liters kjeler allerede. 1 med kran og termometer, en med kun kran, og en uten noe som helst.
 
Ta utgangspunkt i det du har. Du har en 40L BIAB kjele. Kjøp en 40L (+) til. Det store spørsmålet er om du skal lage en mini-HERMS eller kjøpe en kokeplate til. Jeg tar utgangspunkt i en ekstra kokeplate.

Brygg med BIAB pose som du gjør nå, og benytt tyngdekraft der hvor dette er praktisk. Setter du dine to (tre) kar i forskjellig høyde (HLT -> MLT -> BT), trenger du bare pumpe eller øse til meskingen.

Mens du brygger, varmer du opp skyllevann til 90 grader i den nye kjelen.
Ved meskeslutt, heller/øser/pumper du skyllevannet i et gjæringskar og setter det så høyt at dette kan tappes av over maltsengen vha tyngdekraft (eller bruk en øse).
Åpne kranen fra meskekjelen slik at det renner ned i kokekjelen (som nå er tom), og sett kokeplaten på max. for å spare tid.
Hell/øs/pump skyllevann fra gjæringskaret over maltsengen mens du tapper fra meskekjelen til kokekjelen.

... Når du har gjort dette tilstrekkelig mange ganger, ser du hurtig hvor du ønsker en forbedring
91ad1a2b801b10fbc4dc4a92948dd162.jpg
Er det alltid 90 grader man varmer det opp til? Har en ekstra induksjonsplate, men den er ikke så sterk og effektiv som hovedplaten min.
Og hva med vorlauf? Er det vanlig å gjøre fortsatt?
 
Er det alltid 90 grader man varmer det opp til? Har en ekstra induksjonsplate, men den er ikke så sterk og effektiv som hovedplaten min.
Og hva med vorlauf? Er det vanlig å gjøre fortsatt?
Varm det opp til 80 grader, dersom du har en gryte som har varmekilde. Grunnen til 90 grader er nok mtp varmetap i gjæringskaret.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp