Trenger litt veiledning ifbm brygging av porter. Jeg har i ørten år brygget IPA/APA, og den blir GOD (!)
Grunnoppskriften til IPAn er slik:
Brutto 130 liter, 25 kg pale malt, 1,9 kg Crystal malt (150)
Bitterhumle:; 100 g colombus blomst, 100 g chinook trekt i 15 min
I perkulatoren: 600g gentennial blomst, alternativt 600 g chinook + 200 g Cascade
Tørrhumling: 1000 g (jada, 1 kg ;D ) citra pellets.
Et "tøfft øl ja, lav PAF...Jeg tenker å bruke denne grunnoppskriften til porter også, hvis ingen har en bedre idé
Men hvis jeg nå, når jeg skal brygge i morgen, vil gjøre om dette til en porter? Som jeg aldri har brygget før. Jeg har kun crystel malt, 150. (når jeg ser bort fra en slump sjokolademalt som har ligget i garasjen i 5 - 6 år...) Hvor mye Crystal bør jeg bruke? Kan jeg bruke den gamle sjokolademalten? Vil røstet havregryn være en idé, og hvor mye?
Hehe: BM "Raskt svar"
mvh
Ola
Grunnoppskriften til IPAn er slik:
Brutto 130 liter, 25 kg pale malt, 1,9 kg Crystal malt (150)
Bitterhumle:; 100 g colombus blomst, 100 g chinook trekt i 15 min
I perkulatoren: 600g gentennial blomst, alternativt 600 g chinook + 200 g Cascade
Tørrhumling: 1000 g (jada, 1 kg ;D ) citra pellets.
Et "tøfft øl ja, lav PAF...Jeg tenker å bruke denne grunnoppskriften til porter også, hvis ingen har en bedre idé
Men hvis jeg nå, når jeg skal brygge i morgen, vil gjøre om dette til en porter? Som jeg aldri har brygget før. Jeg har kun crystel malt, 150. (når jeg ser bort fra en slump sjokolademalt som har ligget i garasjen i 5 - 6 år...) Hvor mye Crystal bør jeg bruke? Kan jeg bruke den gamle sjokolademalten? Vil røstet havregryn være en idé, og hvor mye?
Hehe: BM "Raskt svar"
mvh
Ola