Porter (for en gangs skyld..)

Trenger litt veiledning ifbm brygging av porter.  Jeg har i ørten år brygget IPA/APA, og den blir GOD (!)

Grunnoppskriften til IPAn er slik:

Brutto 130 liter, 25 kg pale malt, 1,9 kg Crystal malt (150)

Bitterhumle:; 100 g colombus blomst, 100 g chinook trekt i 15 min

I perkulatoren: 600g gentennial blomst, alternativt  600 g chinook + 200 g Cascade

Tørrhumling: 1000 g (jada, 1 kg  ;D ) citra pellets.

Et "tøfft øl ja, lav PAF...Jeg tenker å bruke denne grunnoppskriften til porter også, hvis ingen har en bedre idé

Men hvis jeg nå, når jeg skal brygge i morgen, vil gjøre om dette til en porter? Som jeg aldri har brygget før. Jeg har kun crystel malt, 150. (når jeg ser bort fra en slump sjokolademalt som har ligget i garasjen i 5 - 6 år...)  Hvor mye Crystal bør jeg bruke? Kan jeg bruke den gamle sjokolademalten? Vil røstet havregryn være en idé, og hvor mye?

Hehe: BM "Raskt svar"

mvh
Ola

Jeg ville nok ha investert i litt røstet malt i så fall, eventuelt våge å bruke opp sjokolademalten.

Det er bra med naboer som brygger.  Jeg oppsøkte Geir (Husmannsbryggeriet  ;D), som kunne overlate meg (Herregårdsbryggeriet  ;) )  følgende:  Ca  0,5 kg Caramalt,  ca 3 kg Malted Barly og ca 1,5 kg Hvetemalt.  Jeg har selv 0,9 kg Sjokolademalt, som jeg tar sjansen på, selv om det er gammelt.  Geir sitt var også 3 - 4 år gammelt.  Jeg har ikke farge-benevnelse på noe av dette.

Så da tapper jeg meg en APA fra juni, lener meg tilbake og håper å få hjelp til malttilslaget i min første Porter  :biersmile:  :help:  Gjerne en Porter med ei lita "klo" av svart malt, ikke mørk , søt og myk...

Prøver meg med et forslag til malt, ut fra det jeg har.  Jeg har tatt utgangspunkt i "Dovregubbens Porter" v Vetle Heldal, som jeg fant på oppskriftsidene her: http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,5985.0.html
Brutto 130  liter
25 kg pale malt
5,5 kg Crystal 150
2,m5 kg Roasted Barley
0,9 kg sjokolademalt
0.5 kg hvetemalt (eget innfall, har aldri prøvd det...)

Grunnoppskriften med humling finnes i første innlegg.  Håpet er en "crispy" porter med en tann av røstet malt, ikke søt og mild.  Noe i retning "Svart Hav" fra Kinn kanskje?

Respons?=  :help:

Jamil Z mener den hemmelige ingrediensen er Brown Malt.
Oppskrift fra BCS:

OG1052, FG1013, IBU27, 48EBC

72% Maris otter pale malt
10,6% Brown malt
10,6% Crystal 40L
6,6% Chocolate malt 350L

Mesk på 67C.
25IBU Fuggles på 60 minutter, 2IBU Fuggles på 10 minutter
Gjæres på 19C med WLP013, WY1028, eller Nottingham

Løkka tell!

OlaH skrev:
Prøver meg med et forslag til malt, ut fra det jeg har.  Jeg har tatt utgangspunkt i "Dovregubbens Porter" v Vetle Heldal, som jeg fant på oppskriftsidene her: http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,5985.0.html
Brutto 130  liter
25 kg pale malt
5,5 kg Crystal 150
2,m5 kg Roasted Barley
0,9 kg sjokolademalt
0.5 kg hvetemalt (eget innfall, har aldri prøvd det...)

Grunnoppskriften med humling finnes i første innlegg.  Håpet er en "crispy" porter med en tann av røstet malt, ikke søt og mild.  Noe i retning "Svart Hav" fra Kinn kanskje?

Respons?=  :help:

Vil ikke så store mengder Crystal gi mye sødme? Jeg ville minst halvert mengden.
Syns det humleskjemaet ditt var litt mystisk. 200 g bitterhumle trekt 15min?? på 130 liter gir dette bare ca 20 IBU etter mine beregninger. Jeg syns en IPA skal ha minst 70 og en APA rundt 40.
...og Perkulator!! Har laget kaffe i en....
Dette er kanskje noe helt annet? Noe i retning av en HopRocket? Du fikk ikke inn 800g humleblomst i den perkulatoren jeg hadde i alle fall :biersmile:

Takk for konstruktivt innspill, Sindre.  :ilike: Det er mitt første Porter-brygg, som sagt....  Det høres logisk ut, Sindre, at større mengder Crystal gir mye sødme.  Jeg er ikke ute etter et søtt øl, tvert imot.  Så jeg tar det forslaget til følge, kanskje 2,5 kg vil være passende?  Som sagt har jeg 0 erfaring med denne type øl.

Til "grunnoppskriften". Bitterhumle ja. Upresis beskrivelse ser jeg. I IPAn koker jeg Colombus i vel en time, og trekker Chinook ved 90 grader i 15 min. Det har jeg funnet passende for min smak, uavhengig av typeriktighet. Jeg brygger jo ølet slik jeg vil ha det, heller mer humlearomatisk enn sterk bittert.  Det bør kanskje være mer bitterhumle i en Porter, når jeg ikke vil ha den søt og tung?

Perkulator ja.., Den er nesten 10 liter, fylles med aromahumle. Vørteren pumpes i et lukket system fra kokekaret gjennom den, inn i en Therminator platekjøler, og kommer ut i gjæringskaret i rett temperatur (når jeg regulerer kjølevann og tappehastighet), hvor tørrhumlen ligger klar. Tørrhumlen ligger i gjæringskaret i 2 dager, da tar jeg den opp med en sil/dørslag.  Muligens en "Hop Rocket på engelsk ja?  Det er jo for så vidt samme prinsipp som kaffetrakteren, bare lukket så ikke aroma skal fordampe. Får et humlearomatisk øl.

Altså: På 130 liter Porter: 2 - 2,5 kg Crystal, 200 g bitterhumle kokt en time, 100 g trekt 15 min.  Malttilslag forøvrig som ovenfor, det er det jeg har....  Bedre nå tro??  :jaha:

Nå ser det ut til at min første porter er utgått.  Og min foreløpige vurdering er positiv.  Jeg vil imidlertid komme tilbake med en vurdering når ølet er drikkeklart.

Men jeg har et spørsmål:  Hva vil være den normale FG på en porter?  Jeg målte i går og jeg målte i dag: Begge ganger 1020.... (OG var 1062)  For meg som er vant til IPA er jo dette høyt.  Jeg vet jo at det er mange ugjærbare sukkerarter i malttilslaget for porter, men så høy FG? Ølet framstår ikke som søtt, men har en "tann" av røstet malt, som jeg ville få fram.  Altså: Normal FG på en porter?

Jeg lovte å rapportere om resultatet av MIN FØRSTE PORTER:

Slik ble sammensetningen :

Brutto 130 liter. 

Malt: 25 kg pale malt, 2,2 kg Crystal malt (150), 3,0 kg roasted barley, 0,9kg sjokolade-malt, 0,6 kg cara-malt, og 0,5 kg hvetemalt

Humle: Bitterhumle:; 100 g colombus blomst, kokt 90 min, 100 g chinook blomst trekt i 15 min på 95 grader

I perkulatoren: 600 g chinook + 200 g Cascade . Oppholdstid 15 minitter

Tørrhumling: 1000 g  citra pellets. Tøtthumlen tilsatt ved gjæringstemperartur, og ble tatt opp etter to dagers gjæring.

OG: 1062  FG: 1020  Med litt sukkerlake til ettergjæring er vel alkoholstyrken ca. 5,7 %

Jeg takker alle for innspill.  Særlig Sindre, som fikk meg til å halvere den tiltenkte mengden Crystal-malt.

Med hjelp og gode råd, samt flaks mht den malten jeg tilfeldigvis hadde til rådighet, ble det et KJEMPEGODT ØL!!    Det ble friskt og humlearomatisk, med ei passe "klo" av røstet malt.  Ikke søtt og tungt.  Sammenliknet med Nøgne Øs porter i går.  Den har noe mer alkohol, men jeg synes mitt er mer passende; kan drikke litt mer da ;-) .  Men Nøgne Øs er søtere og tyngre og har mindre humlearoma.  Hehe... kan man ta patent på dette , tro?
:ilike:  :sikle

Tilbake
Topp