Problem med filterhus / innsats

Vi har kjøpt 3 corneliusfat og filterutstyr og så fram til å filtrere to brygg i kveld. Jeg vet at det er sterke meninger rundt filtrering og tvangskarbonering - men "let's agree to disagree" på akkurat det for øyeblikket :)

Problemet er som følger. Jeg har et 1-micron filter og et 9" 3/4 fliterhus fra Petit Agentur. Etter rengjøring / sanitering ble filterhuset fylt med øl fra fatet (til det kom ut øl av ventilen i toppen på filterhuset). Jeg koblet så dette på mottagerfatet og det begynte å renne med en gang...Det hadde jeg ikke forventet. Det som tydeligvis skjer er at ølet flyter over filteret og kortslutter hele prosessen istedenfor å bli presset gjennom filteret. Det er som om filterinnsatsen er for liten (selv om det står at den er for 9" 3/4 filterhus.)

Er det noe jeg har fullstendig bommet på her? Ølet blir ikke filtrert i det hele tatt...

Jeg har vedlagt ett par bilder av første gjennomkjøring (da var ikke hele filterhuset fylt med øl som dere ser) men det er kanskje vanskelig å se noe vettugt fra bildene.

Tips, hint og vink mottas med stor takk! :)
 

Vedlegg

  • IMG_20150322_153433.jpg
    IMG_20150322_153433.jpg
    103,4 KB · Sett: 93
  • IMG_20150322_153445.jpg
    IMG_20150322_153445.jpg
    155,1 KB · Sett: 92
Hei.

Kan det være at du har et lukket fat i enden som gir for mye mottrykk? Prøv med en gass kopling og en slangestuss
 
Ser da ordinært ut dette for mine øyne, det finnes faktisk flere videoer som demonstrerer akkurat slike filter som dette i farta mellom to corny fat.

1-micron er ubegripelig smått, sjekket du filteret etter endt filtrering? Ingen verdens ting fanget opp? Er jo hovedsakelig gjær, trubrester evt humle som ble med i fatet som blir igjen i filteret.

hvor høyt trykk bruker du? hva sa bruksanvisningen om metode? :)
 
Takk for svar så langt :)

@RuIn : Jeg hadde trykkventilen åpen på mottaksfatet så det skal ikke være noe problem.

@frevev : Filteret hadde ikke fanget opp noe som helst, det var dog farget av ølen men det var ingen sediment synlig i filteret. Jeg husker ikke hva trykket var men det var minimalt (kun nok til å starte flyten fra "startfatet". Det begynte å renne ut av filterhuset med en gang jeg åpnet ut-slangen - og det er jo en klar indikasjon på at noe ikke stemmer. Jeg har sett mange av videoene på nettet og der tar det alltid noe tid før ølen blir presset gjennom filteret og kommer ut. Dette skjer altså ikke hos oss :(
 
Om du trur at filteret er for lite kan du jo enkelt sjekka dette ved å rista litt på filterhuset - då vil vel filteret flytta litt på seg. Slike filter står jo i eit spor på botnen av filterhuset (tilpassa filteret) og så står dei i eit spor på toppen også. Om det er slark i systemet så vil vel ølet gå den lettaste vegen - altså utanom filteret.

Det ser jo ut til at det fins mange størrelsar av desse filtera - 9 3/4" og 9" fins iallefall - så det er absolutt mogleg å ha feil filter. Ein tommestokk kan vel også fortelja litt.
 
Takk for svar så langt :)

@RuIn : Jeg hadde trykkventilen åpen på mottaksfatet så det skal ikke være noe problem.

@frevev : Filteret hadde ikke fanget opp noe som helst, det var dog farget av ølen men det var ingen sediment synlig i filteret. Jeg husker ikke hva trykket var men det var minimalt (kun nok til å starte flyten fra "startfatet". Det begynte å renne ut av filterhuset med en gang jeg åpnet ut-slangen - og det er jo en klar indikasjon på at noe ikke stemmer. Jeg har sett mange av videoene på nettet og der tar det alltid noe tid før ølen blir presset gjennom filteret og kommer ut. Dette skjer altså ikke hos oss :(

Spørs om det katla sier er tilfellet da, hørtes ut som det kunne vært det iallefall.
 
@katla Det stemmer at filteret rører litt på seg når jeg rister på filterhuset. Jeg har sjekket at både filter og filterhus skal være for 9 3/4 men har ikke kontrollmålt.

Legger forresten merke til at lokket på filterhuset ser ut til å kunne skrus på enda litt hardere men jeg får det ikke til for hånd uten å pådra meg tennisalbue :) Ser at andre filterkit har et verktøy til denne jobben (https://www.filterstore.com/content/images/HB KIT4.JPG) - men noe slikt var ikke med på vårt.
 
Jeg har samme filterhuset og har brukt 10 tommers filter: http://www.ebay.com/itm/6PK-of-1-MI...664?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e6fa9b0a8
Det funket for meg ihvertfall, men for det første må ølet være rimelig klart for at filteret skal ha noen hensikt. Veldig grumsete øl får ihvertfall ikke jeg til å bli klart gjennom filteret. Jeg syntes det ble så mye arbeid med filteret at jeg økte heller produksjonen og fikk meg noen flere corneliuser, så fikk det klarne i fred og jeg likevel ha nok øl å drikke i mellomtiden ;)
 
Om de passer fint, vet jeg ikke men de passet såpass at huset lot seg lukke. Filtrene har en viss bøyelighet og det er bedre at det er litt for langt enn litt for kort :)
 
Har selv testet filtrering med både 1" og 0,5 micron men er enig i det andre sier at det er for mye arbeid. Synes ikke resultatet var verdt jobben desverre så filteret ligger bare lagret et sted.

Ølet blir klart ved litt lagring alikevel.

Har en påskeøl på fat som jeg for første gang tilsatte gelatin for ekstra klarning og er spent på resultatet av denne :)

Easybrew
 
Enig i det @Easybrew , det medfører litt ekstra arbeid. Grunnen til at vi holder på med det nå er at vi tok med filterutstyr samtidig som vi kjøpte våre første corny fat - og det er jo artig å ha prøvd i alle fall. Om filtrering blir normen eller unntaket gjenstår å se. Med fat og tvangskarbonering er det jo uansett gode muligheter for å få klart øl :)
 
Tilbake
Topp