Problem med trutning av eikefat

LarsUlv

Norbrygg-medlem
Hei.

Jeg har et nytt eikefat jeg holder på å trutne.
Men det vil liksom ikke bli helt tett.
Det lekker litegrann mellom ene endstykket og stavene.
Resten av fatet er blitt tett.

2017-11-12 12.57.18.jpg

Det har stått en uke til trutning nå. Noe tips for å få det helt tett?

Vil det slutte å lekke når det kommer øl på fatet?
Øl er jo litt mer tjuktflytende enn lagringsløsningen...

Noen som har erfaringer/tips?
 
En uke er ikke nok. Om det lekker etter tre uker har du grunn til bekymring. Det varierer fra fat til fat hvor lang tid trutningen tar. Jeg har opplevd 48 timer, og jeg har opplevd tre uker. Hva har du fylt fatet med? Vann eller lagringsløsning? Det som ofte hjelper er å fylle det med svak lagringsløsning med det varmeste vannet du får ut av springen. Vær litt forsiktig, mye ubehagelig gass som dannes av varmt vann og natriummetabisulfitt. Svir godt i luftveiene!

Pass på å holde fatet fullt ved å etterfylle vann, og ha det ved ca romtemp. Du kan også dusje utsiden av fatet med vann for å fremskynde prosessen litt. I utgangspunktet har et nytt fat godt av å stå litt med vann i seg, da får du ut den sterkeste eikesmaken.
 
Fatet er fylt med lagringsløsning nå. Det har også vært fylt med skåldhett vann fra springen, står 1 meter fra varmtvannstanken så det er veldig varmt vann i springen der.
Vaskerommet har romtemp så det skal være bra. Det er jo et våtrom så dusjing går også bra.

Jeg har holdt meg til denne guiden til @Per Buer : https://www.bryggselv.no/blogg/praktisk-bruk-eikefat/
Og der står det så fint at det skal være klart for å tappe øl etter 5 dager.

Men da avlyser jeg panikken foreløpig, og holder frem som jeg gjør + dusjing av utsiden av fatet.
Jeg kan skifte ut lagringsløsningen med en ny laget på veldig varmt vann.

Når jeg fylte fatet med varmt vann ble det mye bedre, men små begynte det å lekke littegrann igjen.
Det er jo ikke snakk om den store lekkasjen, men det skal vel bli helt tett.
 
Sett det gjerne opp på høykant og la det stå med vann i endene også. Eller senk det ned i en beholder hvis du har noe som er stort nok.
 
Sett det gjerne opp på høykant og la det stå med vann i endene også.
Takk for tips.
Det har jeg faktisk også gjort i noen timer, på hver side, halvfullt med skåldhett vann og vann i enden på toppen.
Det var effektivt og etter det ble det faktisk helt tett noen timer, men så begynte det å sive vann igjen.
Kun på den ene endeveggen.

Får ta tiden til hjelp.
 
Hvor lenge kan fatet stå med lagringsløsning før man må bytte evt. ha øl i, for dere som har erfaring? Blir aldri helt klok på dette. Enkelte steder står det ikke lenger enn 1 uke, mens andre plasser står det flere mnd. Har ett nytt eikefat stående med lagringsløsning på 2 uka.
 
Sist redigert:
Hvor lenge kan fatet stå med lagringsløsning før man må bytte evt. ha øl i, for dere som har erfaring? Blir aldri helt klok på dette. Enkelte steder står det ikke lenger enn 1 uke, mens andre plasser står det flere mnd. Har ett nytt eikefat stående med lagringsløsning på 2 uka.
Poenget med å la det stå med lagringsløsning er første omgang å trutne fatet. Så fort det er tett kan det brukes til øl, men det tar på ingen måte skade av å stå lengre fyllt med lagringsløsning. Det viktigste her er at fatet aldri står tomt, for da begynner stavene å tørke og uønskede organismer kan finne grobunn i fatet.

Slike små fat (20-30 liter) som vi hjemmebryggere bruker har et veldig høyt forhold mellom overflate og volum, noe som kan føre til voldsomme mengder eikesmak. Ved å la fatet stå en stund med lagringsløsning bli man kvitt den sterkeste smaken. Som sagt kan du droppe dette, men vær da litt varsom med hvor lenge du lagrer ølet. Ta smaksprøver i hvert fall 2 ganger i uka og få ølet på flaske eller fat når du mener du har *litt* for mye eikesmak. Eiken roer seg mye ned med modning, så det er greit å ta høyde for dette.
 
Brukte du kun vanlig kaldt vann oppi for trutming? Eller kjørte du campden + sitronsyre pulver hele veien?
 
Brukte du kun vanlig kaldt vann oppi for trutming? Eller kjørte du campden + sitronsyre pulver hele veien?
Jeg kjørte først noen runder med kokende vann fra vannkoker som jeg "rullet" rundt inni tønnen og tømte ut.

Så fylte jeg helt opp med så varmt vann jeg får i springen, det er 65 grader.
Etterfylte med vann ettersom det varme vannet avkjøles og krympet.
Gjentok dette noen ganger med noen dagers mellomrom.
Fatet trutnet veldig fort sett i forhold til et annet fat jeg har testet.

Jeg brukte ikke campen + sitronsyre, fordi det ikke var beskrevet i beskrivelsen fra leverandør.
Dersom du skal ha fatet oppbevart lenge uten øl, ville jeg ha brukt campden + sitronsyre, min plan er å aldri ha det tomt etter at jeg først nå har tatt det i bruk.
 
Sist redigert:
Hei.

Jeg har et nytt eikefat jeg holder på å trutne.
Men det vil liksom ikke bli helt tett.
Det lekker litegrann mellom ene endstykket og stavene.
Resten av fatet er blitt tett.

Vis vedlegget 34142

Det har stått en uke til trutning nå. Noe tips for å få det helt tett?

Vil det slutte å lekke når det kommer øl på fatet?
Øl er jo litt mer tjuktflytende enn lagringsløsningen...

Noen som har erfaringer/tips?
Jeg fikk beskjed om å "stramme båndene" før bruk. Jeg antar det vil si å banke dem innover. Prøvde du dette?
Ellers lurer jeg på hvor man får tak i sitronsyrepulver, ser at hverken petit eller bryggselv fører dette. Apoteket har antakelig dette men sikkert med forskjellig konsentrasjon.
 
Jeg fikk beskjed om å "stramme båndene" før bruk. Jeg antar det vil si å banke dem innover. Prøvde du dette?
Ellers lurer jeg på hvor man får tak i sitronsyrepulver, ser at hverken petit eller bryggselv fører dette. Apoteket har antakelig dette men sikkert med forskjellig konsentrasjon.
Fat fra Brande Agentur? Eller annen leverandør?
Sitronsyrepulver får du i bakeavdelingen i dagligvarebutikken.
 
Jeg fikk beskjed om å "stramme båndene" før bruk. Jeg antar det vil si å banke dem innover. Prøvde du dette?
Ellers lurer jeg på hvor man får tak i sitronsyrepulver, ser at hverken petit eller bryggselv fører dette. Apoteket har antakelig dette men sikkert med forskjellig konsentrasjon.

Då kan det vere praktisk med ein drivholt (banddrivar/bløy/dreve/sett). Det kan skaffast frå
Bergfjord O Smie og mek verksted
Postboks 94
4296 Åkrehamn
Telefon 977 20197
Sjå denne lenkja: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=49591700

Eg kjenner ikkje til andre som lagar slikt utstyr i dag.
 
Jeg vekker tråden litt til live igjen. Jeg fylte eikefatet mitt tidligere i dag med ganske varmt vann for å trutne det. Har også hatt kaldt vann stående i det i cirka fem dager.

På toppen så flyter det små partikler, nesten voks-aktig når jeg skviser det mellom fingrene. Har det skjedd noe muffins med fatet eller er det noe voksbelegg inni det fra produksjon? Fatet er fra Brande Agentur, 50 liter.
 
Jeg vekker tråden litt til live igjen. Jeg fylte eikefatet mitt tidligere i dag med ganske varmt vann for å trutne det. Har også hatt kaldt vann stående i det i cirka fem dager.

På toppen så flyter det små partikler, nesten voks-aktig når jeg skviser det mellom fingrene. Har det skjedd noe muffins med fatet eller er det noe voksbelegg inni det fra produksjon? Fatet er fra Brande Agentur, 50 liter.
Kan fort være mugg. Har du brukt lagringsløsning med natriummetabisulfitt og vinsyre, eller bare vann?
 
Problemet med fat fra butikker som selger bryggeutstyr er at de kan ha stått og tørket veldig lenge. Noen setter dem til og med i utstillingsvinduet hvor sol/lys gjør sitt. Ideelt sett burde de stå med lagringsløsning på en mørk kjølig plass med passe luftfuktighet. Det går jo ikke. Så det nest beste er at de er godt pakket inn i plast, står mørkt, og har ikke stått for lenge.
 
Tilbake
Topp