Problemer med et fat

Dag

Norbrygg-medlem
Har plutselig fått et problem med ett av fatene mine. Det er nesten fullt, og omtrent ferdigkarbonert. Har tappet noen halvlitere av det, og det var OK.
Plutselig hører jeg en brummende lyd fra fatet, og det rant nesten ikke fra krana. Tok av CO2 koblingen og satte den på igjen. Da rettet det problemet seg og det rant normalt. Poppeten i koblingen hadde antageligvis hengt seg opp på noe vis.
Som sagt rant det nå normalt, bortsett fra at det kommer nesten bare skum. Ølet er ikke overkarbonert, snarere tvert om. Det kan kanskje virke som det er noen slags venturi-effekt ute og går her, at det suges inn masse luft når jeg tapper. Tenkte at det muligens kunne være noe med selve tappekrana, men jeg ser at det er gassbobler i ølslangen, så det oppstår nok tidligere. Men da burde jeg vel sett at det pipler øl ut i en evt. lekkasje, det står jo under trykk.
Noen her inne som har vært borti noe lignenende, eller som har noen ide om hva det kan være?
 
Har opplevd noe som ligner fælt på det ja.
Kan det være at du har fått med litt humlerester over på fatet, og at disse nå beffinner seg i stigerøret/ventilen på ut koblingen?
Det var tilfellet hos meg.
Løsningen var å demontere stigerøret, blåse ut humlen, desinfisere og montere igjen.
Fordel å ha planlagt og rengjort/desinfisert ting på forhånd slik at tiden ølet blir eksponert for luft ikke blir lenger enn nødvendig.
 
sand skrev:
Har opplevd noe som ligner fælt på det ja.
Kan det være at du har fått med litt humlerester over på fatet, og at disse nå beffinner seg i stigerøret/ventilen på ut koblingen?
Det var tilfellet hos meg.
Løsningen var å demontere stigerøret, blåse ut humlen, desinfisere og montere igjen.
Fordel å ha planlagt og rengjort/desinfisert ting på forhånd slik at tiden ølet blir eksponert for luft ikke blir lenger enn nødvendig.

Hva med å bare sette gass på ut-koblingen, etter man har tatt vekk alt trykket?
 
VonRabben skrev:

Hva med å bare sette gass på ut-koblingen, etter man har tatt vekk alt trykket?

Som en midlertidig løsning vil det nok fungere, men redd det vil tette seg igjen. Det gjorde det for meg.........
 
Tilbake
Topp