Prosjekt barrique

Med et streif av vemod kan jeg oppsummere at et kapittel muligens drar seg mot slutten. Det kan se ut som vi flytter fra vår nåværende bopel, og jeg ser ikke for meg at det er gjennomførbart å flytte tønna med innhold til et nytt sted. Jeg ser heller ikke for meg at det er særlig gjennomførbart å tappe av tønna, flytte tønne og innhold separat og så fylle den på nytt. Jeg vil tro det tar oksidering til helt nye høyder. Da jeg fylte den i første omgang var det jo fortsatt gjæraktivitet som kunne ta hånd om oksygenet sånn noenlunde, og det gikk jo fint, men nå...
Jeg tenkte derfor jeg skulle lodde stemninga for å dele godene. Jeg kommer ikke til å flaske 200 liter øl, både er jeg for lat, og ikke har jeg noe sted å ha det. Det jeg derimot lurte på var om det fantes folk her som hadde lyst til å fylle ett eller flere fat fra tønna og gi det et godt, nytt hjem. Jeg kan godt ta ett fat sjøl, men da er det fortsatt mye øl igjen, og det er ikke så fristende å helle det ut. Hvis nok folk her kunne ha lyst på litt kunne det havna der øl hører hjemme.
Hvis noen også ville legge inn et bud på tønna kunne den også få et sted å bo.
Merk at dette fortsatt er på idéstadiet, men jeg tenkte det var lurt å lufte det her før jeg endte opp med å måtte helle ut 200 liter øl på rhododendronen som en siste avskjedsgave til sameiet før jeg stakk.
 
Sist redigert:
Dette er et prosjekt som har fantastisk morsomt å følge fra sidelinjen, så det er vemodig at et kapittel lukkes.

Du er i Oslo, er du ikke? Om det er fritt frem for alle så tar jeg veldig gjerne et fat. Mennesker har vel hakket mindre vondt av godt øl enn det rhododendronen har.

Hvilke dimensjoner har fatet? Jeg har garasje, men jeg har også en kone som mener at bilen helst bør få plass i garasjen.
 
Dette er et prosjekt som har fantastisk morsomt å følge fra sidelinjen, så det er vemodig at et kapittel lukkes.

Du er i Oslo, er du ikke? Om det er fritt frem for alle så tar jeg veldig gjerne et fat. Mennesker har vel hakket mindre vondt av godt øl enn det rhododendronen har.

Hvilke dimensjoner har fatet? Jeg har garasje, men jeg har også en kone som mener at bilen helst bør få plass i garasjen.
Oslo stemmer. :)
Kan ta noen mål på tønna når jeg er nede i kjelleren etterpå. Den burde fint få plass i en garasje bare man velger en litt liten bil. :D
 
I likhet med sikkert flere skulle jeg gjerne fylt opp et fat eller to med godølet, dersom det kommer dit hen at tønna ryker.

Samtidig må jeg si at det har vært en glede å følge denne tråden, og at jeg håper både den og prosjektet videreføres i en eller annen form.
 
Dette er et prosjekt som har fantastisk morsomt å følge fra sidelinjen, så det er vemodig at et kapittel lukkes.

Du er i Oslo, er du ikke? Om det er fritt frem for alle så tar jeg veldig gjerne et fat. Mennesker har vel hakket mindre vondt av godt øl enn det rhododendronen har.

Hvilke dimensjoner har fatet? Jeg har garasje, men jeg har også en kone som mener at bilen helst bør få plass i garasjen.
Tønna er 95 cm lang og sånn ca 75 cm i diameter på det tjukkeste. Litt vanskelig å få nøyaktige mål nå, for det står et stellebord og en barnevogn foran. :D Sånn har det blitt, igjen. Det var det ingen som nevnte når vi snakka om farene ved for mange kjøleskap. :p
 
Håper virkelig noen her på forumet overtar tønna og fortsetter denne flotte tråden.
Det hadde vært kult, det, om noen ville ta opp tråden. For min del er det nok noen år til jeg kommer til å ha tid og lyst til å gå på en sånn oppgave igjen, men jeg tror nok tønna har mer å gi.

Litt synd om det skulle være slutt nå, for jeg hadde gleda meg til å se hvordan det utvikla seg over flere år, men sånn er det. Nå veit jeg at det går an, så kan jeg heller gjøre det på nytt om lysta tar meg en gang i framtida når jeg gjør bonde av meg. :)
 
Tønna er 95 cm lang og sånn ca 75 cm i diameter på det tjukkeste. Litt vanskelig å få nøyaktige mål nå, for det står et stellebord og en barnevogn foran. :D Sånn har det blitt, igjen. Det var det ingen som nevnte når vi snakka om farene ved for mange kjøleskap. :p
Høres ut som grei høyde på et bord. Bruk tønna som base og lag en bordplate. Nå vet ikke jeg hvordan norbrygg sine lokaler er i Oslo men er det en mulighet? Er fasinert av tråden, og bordet kunne jo blitt en snakkis :)
 
Høres ut som grei høyde på et bord. Bruk tønna som base og lag en bordplate. Nå vet ikke jeg hvordan norbrygg sine lokaler er i Oslo men er det en mulighet? Er fasinert av tråden, og bordet kunne jo blitt en snakkis :)
Norbrygg sine lokaler i Oslo er et lite lager og en avtale om å kunne leie festlokale og møterom i samme bygget rimelig.
 
Jeg kjenner jeg blir litt trist, for dette var et spennende prosjekt å følge. Jeg skjønner behovet for å skalere ned når man flytter, så du får ha lykke til @erikraude .

Jeg har ikke fat eller kapasitet til å ta over dette, men håper det er noen på Østfoldsida som kan ta over en fatbatch. Jeg fikk aldri smakt på dette spennende ølet, og har fortsatt et spinkelt håp om muligheten til det.
 
Takk for et spennende prosjekt som du delte med oss. Jeg var en av de heldige som fikk smake på tønneølet. At jeg ikke kjøpte meg et fat selv er nesten bare flaks/uflaks.
Håper at noen kan ta over tønna så den får fortsette å lage godt tønneøl.
Lykke til med flyttingen. Det blir vel et bryggerom der også tenker jeg.
 
Takk for et spennende prosjekt som du delte med oss. Jeg var en av de heldige som fikk smake på tønneølet. At jeg ikke kjøpte meg et fat selv er nesten bare flaks/uflaks.
Håper at noen kan ta over tønna så den får fortsette å lage godt tønneøl.
Lykke til med flyttingen. Det blir vel et bryggerom der også tenker jeg.
Ja, brygginga har jeg ikke tenkt å gi meg med. :)
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Synd! Men med lukket overføring og en liten pall med corneliusfat burde det gå greit å få fatet med uoksidert øl inn i ny bolig. Hvis du helst vil ha det med, kan vi ta en dugnad. Hvis ikke kan jeg stille meg bakerst i køen for tønneøl, har jo fått før.
 
Jeg kunne godt tenke meg å fylle et fat, hvis det blir til det. Skal inn til Oslo de to siste ukene i juli, så hvis det er mulighet da så slår jeg gjerne til
 
Tilbake
Topp