Prosjekt barrique

Jada, det er bare et par hundre meter, og bil er ikke noe problem. Jeg tror også en dag holder, pluss brygginga, så to dager, egentlig. Men det er to dager på et veldig ugunstig tidspunkt.

Edit: Det slår meg at det hadde gått an å dele opp prosessen så det ikke binder tid i den mest tidskritiske fasen. Innholdet i tønna kunne vært overført til fat egentlig allerede nå, så kunne tønna blitt spylt og svovla og satt til lagring. Da kunne det blitt brygga og fylt opp igjen når verden har landa litt en gang seinere i høst. Ulempa med å gjøre det sånn er at det binder opp en god del fat på ubestemt tid. @Strømmen Hjemmebrygg AS , lyst til å komme med en superdeal på fat? :D
Har dessverre ikke mulighet til å binde opp så mange fat i flere måneder. Dessuten så ville jeg vært skeptisk til å et eikefat stå tomt så lenge. Om du skal ha den tomt helt frem til høsten så vil jeg tro at du bør fylle det med en lagringsløsning, ellers vil det nok tørke ut, og du vil bli nødt til å trutne det på nytt.

Her står det litt info om lagring av tomme eikefat: http://www.homebrewing.com/barrel-basics.pdf
Kortversjon, ikke lagre fatet tomt.
 
Sist redigert:
Har dessverre ikke mulighet til å binde opp så mange fat i flere måneder. Dessuten så ville jeg vært skeptisk til å et eikefat stå tomt så lenge. Om du skal ha den tomt helt frem til høsten så vil jeg tro at du bør fylle det med en lagringsløsning, ellers vil det nok tørke ut, og du vil bli nødt til å trutne det på nytt.

Her står det litt info om lagring av tomme eikefat: http://www.homebrewing.com/barrel-basics.pdf
Kortversjon, ikke lagre fatet tomt.
Det med å låne ut fat så lenge har jeg full og absolutt forståelse for.

Det at det potensielt tørker ut har jeg også tenkt på, og det kan jo skje, og isåfall er prosjektet over, men det fine er at det er det jo i utgangspunktet uansett. Hvis det går er det kult, hvis ikke er vi der vi var uansett.
 
Nei, det er jo et godt spørsmål. I utgangspunktet fra sånn omtrent nå om ikke så lenge til jeg er i hus i september,
men så kan det jo fort ta litt tid til jeg har fått stokka livet såpass at jeg får brygga et par batcher med ny leilighet og ny baby og alt. Det er ikke helt lett å si, dessverre, så det måtte nesten være hvis noen kunne unnvære fatene sine til utpå høsten en gang.
Sent svar, men har 4 stk. 19litre du kan låne. Må bare få vasket og starsannet dem. Sender du meg PM med din adresse og tlf.nummer er det fint.
 
Det med å låne ut fat så lenge har jeg full og absolutt forståelse for.

Det at det potensielt tørker ut har jeg også tenkt på, og det kan jo skje, og isåfall er prosjektet over, men det fine er at det er det jo i utgangspunktet uansett. Hvis det går er det kult, hvis ikke er vi der vi var uansett.
Sent svar, men har 4 stk. 19litre du kan låne. Må bare få vasket og starsannet dem. Sender du meg PM med din adresse og tlf.nummer er det fint.
 
Da er tønna tømt, spylt, svovla og flytta til ny adresse. Fylt får den bli en annen dag, nå er det tid for å rydde opp litt og så få seg litt mat og kanskje en øl. Jaggu gikk jeg tom for gass akkurat når jeg var ferdig også, så jeg må skaffe mer før jeg kan få flytta ølet over fra fat til tønne.

Bilder kommer litt seinere, men fasit kan komme nå. Det blei 10,5 fat fulle av tønneøl, litt varierende størrelse, 18 og 19 liter. Det bør bli rundt 190 liter øl. Kombinert med det jeg har stående til gjæring bør det være omtrent akkurat nok til en tur på oslomesterskapet. :)
 
Da er tønna tømt, spylt, svovla og flytta til ny adresse. Fylt får den bli en annen dag, nå er det tid for å rydde opp litt og så få seg litt mat og kanskje en øl. Jaggu gikk jeg tom for gass akkurat når jeg var ferdig også, så jeg må skaffe mer før jeg kan få flytta ølet over fra fat til tønne.

Bilder kommer litt seinere, men fasit kan komme nå. Det blei 10,5 fat fulle av tønneøl, litt varierende størrelse, 18 og 19 liter. Det bør bli rundt 190 liter øl. Kombinert med det jeg har stående til gjæring bør det være omtrent akkurat nok til en tur på oslomesterskapet. :)

Hvor lenge har de stått på tønne nå
Hva er den eldste?
 
Tilbake
Topp