Prøve meg på Belgisk trippel. Bøvelen

Hei
Jeg har spurt disse spørsmåla på en annen post også, men på grunn av lite respons der så spør jeg her igjen.

Jeg skal prøve å klone Kinn sin Bøvelen. http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,242.0.html Jeg har kjøpt inn det meste av hva jeg trenger, men jeg har noen spørsmål før jeg setter igang.

1: Jeg har kjøpt en pakke av den gjæra her http://bryggeland.no/ol-gjaer/belgisk-gjaer/3787-trappist-high-gravity-Wyeast.html er det nok? kjøpe en til?

2: Hva børr OG ligge på etter koking? Oppskrifta sei 1082, men det er vel etter sukker er tilsatt etter 4 dager? jeg har sjekka litt her. 1kg i sukker i en liter vann gir vel ca 370 oechslegrader. deler jeg da 370 på 27liter så blir det 13,7. Bør da OG etter kok ligge på ca 1069? eller blirr det feil?

3: Hvor masse sukker børr jeg til karbonering på den her? 6g pr liter?

Takker for svar:)
 
Veit ikkje kor mange liter du setter, men er det 20 må du ha mykje meir gjær - minimum 3 friske og ferske pakkar.

OG er normalt etter kok, utan sukker som går i etter primærgj.

6g per liter er standard, sjølv har eg fått fin brus med det same per 1,5l.
 
Takker for svar.

Kjøpe meg litt mer gjær da:)

Når man tilsette 1kg sukker i primærgj så vi vel det påvirke "OG"? Gjæra vil vel få mer å jobbe med slik at alkohol prosenten går opp? Ok da må jeg vel ha litt laver OG av bare malten slik at alkoholprosenten blir rett?

Takker:)
 
En belgisk tripel skal vel være godt karbonert, og ifølge denne kalkulatoren er det mer passende med nærmere 9 gram sukker (sukrose) per liter.

Når det gjelder OG så tror jeg nok 1.082 er inklusive både maltet og sukkeret.
 
OG i oppskrifta vil jeg tro er med det sukkeret som er tilsatt etter 4 dager. (1kg)? eller tar jeg feil? Hva skal da eventuelt OG ver etter koking av malt? Den må vel ver mindre enn 1.082? Eller tenker jeg heilt feil?


Takker for svar
 
demented_genius skrev:
Hei
Jeg har spurt disse spørsmåla på en annen post også, men på grunn av lite respons der så spør jeg her igjen.

Jeg skal prøve å klone Kinn sin Bøvelen. http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,242.0.html Jeg har kjøpt inn det meste av hva jeg trenger, men jeg har noen spørsmål før jeg setter igang.

1: Jeg har kjøpt en pakke av den gjæra her http://bryggeland.no/ol-gjaer/belgisk-gjaer/3787-trappist-high-gravity-Wyeast.html er det nok? kjøpe en til?
2: Hva børr OG ligge på etter koking? Oppskrifta sei 1082, men det er vel etter sukker er tilsatt etter 4 dager? jeg har sjekka litt her. 1kg i sukker i en liter vann gir vel ca 370 oechslegrader. deler jeg da 370 på 27liter så blir det 13,7. Bør da OG etter kok ligge på ca 1069? eller blirr det feil?
3: Hvor masse sukker børr jeg til karbonering på den her? 6g pr liter?

1:
I følge oppskriften trenger den 1 L starter trolig med en pakke gjær. Dette virker litt lite, jeg ville gått for en pakke i 2L starter ev 2-3 pakker uten starter. (Uten å ha regnet på det)
2:
Det stemmer fullstendig. Og siden sukkeret tilsettes dag 4, kan du bruke 1069 som utgangspunkt for å beregne mengde gjær.
3:
Det bør karboneres kraftig, så 8-9g/l er passe. (Litt mer hvis gjæringstemperaturen kommer noe særlig høyere enn 20 grader, 25 -30 grader er ikke uvanlig til denne stilen)

Tror jeg skal prøve meg på denne i nærmeste fremtid selv. Tror jeg vil foretrekke Demerasukker og ikke Hvitt sukker, og kanskje litt koreanderfrø også?

Står forøvrig mye nyttig i oppskriftstråden.
 
Da har den tripellen min stått nesten 14 dager. Målte OG til 1005.... Det er vel litt lavt? Har det noe å si? Pluss der har vert litt søt lukt. Kan minne litt om banan.... Den lukta er neste borte no. Kan den med fordel så på gjæringskaret ei stund til?

Takker for svar:)
 
demented_genius skrev:
Da har den tripellen min stått nesten 14 dager. Målte OG til 1005.... Det er vel litt lavt? Har det noe å si? Pluss der har vert litt søt lukt. Kan minne litt om banan.... Den lukta er neste borte no. Kan den med fordel så på gjæringskaret ei stund til?

Takker for svar:)

Min SG var ca 1006 etter 2 veker gjæring. Lot den stå enda ei veke før eg stakk den over på fat. Lukta og smaka ganske likt bøvelen, men den trenger lang lagring. Ca 7 veker sio eg stakk den om, berre eit lite år igjen til den er klar  :sovne:
 
demented_genius skrev:
Da har den tripellen min stått nesten 14 dager. Målte OG til 1005.... Det er vel litt lavt? Har det noe å si? Pluss der har vert litt søt lukt. Kan minne litt om banan.... Den lukta er neste borte no. Kan den med fordel så på gjæringskaret ei stund til?

Takker for svar:)
Alt dette er vel typeriktige tall og lukter  :)
Har du uendret SG i dag er det bare å flaske.
 
Hei

Prøver å få svar her først:)

Jeg har flaska Trippelen min. Brukte 9 gram sukker til carbonering. Jeg hadde sukkerlaken på flaskene før tapping. Den sto til carbonering i 19 dager på 20 grader. Tenkte no i går at jeg skulle tjuvsmake ei flaske:) (veit den skal modnes i nesten ett år) Men må sei jeg blei litt skuffa. Der var så å sei null CO2. Der var så å sei ingen trykk når jeg opnet flaska og ingen skum og heilt flatt i glasset. Tenkte okey det var muligens den eine. Test opna ei til. Den hadde heller ingen trykk...... Der er ingen usmak som jeg kjenner. Hva kunne ha skjedd her? estimert OG 1.085 FG 1.005. Jeg vil ikke vente i 300pluss dager å bli like skuffet....

Kan korkene ha lekt? Toppene er kjøpt på petit.
Kan starsan på korkene ver et problem? (jeg sprayer på starsan 3-4 min før jeg korker og har ikke vert et problem før)
Jeg cold crasha en dag før tapping ca. Kan det ver problemet?
Noen gode løsninger?

Takker for alle svar:)
 
Det høye alkoholinnholdet gjør antakelig at gjæren er litt sliten. Ting tar tid. La ølet stå i romtemperatur (eller litt varmere) til kullsyren er der.
 
Takk skal du ha Gahr:) Får sette dei tilbake i varmeskapet på 22-23 grader. Noen ide om hvor lenge? Måte å sjekke om dei e nok karbonert? Opne ei flaske og korke igjen kanskje?
 
Tilbake
Topp