Pumpene vil ikke gå.

Andreas Habel skrev:
chrkor skrev:
Da er det ny styring på vei fra Petit  :ilike:

Jeg opplever det samme problemet, selv om jeg ikke har observert at det er temperaturavhengig. Hadde vært fint om du kunne si ifra om den nye styringen løser problemet.


Legger ut resultat her, så snart jeg har testet.
 
Hm.

Ny styring fikk pumpene i gang igjen. Og med rent vann uten maltrør gikk prosessen som en lek.

Men når jeg satte i det korte maltrøret for å prøve, da kom problemene igjen ved ca 62C.
men feilen hadde byttet pumpe og pumpe 2 startet innen et til to minutter etter pause, og pumpe 1 et til fire minutter.
Så jeg helte i nesten alt skyllevannet, da klarte den ene pumpa å få sirkulert vørteren,
så jeg fikk kjørt mesken siden begge tidvis gikk, og fikk sirkulert godt.

Men ingen av pumpene startet når maskinen gikk i kokemodus. (de skal gå opp til 88C).

men begge pumpene startet opp på nedkjølinga ( I Manuell modus),  men jeg er usikker på hvilken temperatur de startet på.

Har god dialog med Petit, så vi finner nok en løsning.
 
chrkor skrev:
Hjelp.

Tredje brygg med speidel 50L og pumpene sluttet å gå. De prøver å starte men kommer ikke i gang.
Dvs de starter noen ganger like før pump brake, og da sildrer og renner det som bare det. men når maskinen tar pause så er det på igjen.
noen ganger starter de ikke mellom pausene. moroa startet mellom 62 og 67 grader et sted, jeg trodde det var stuck, men vørteren rant lett gjennom og pumpene er rene.

Har flere opplevd dette. Og hva kan det være.

Christer
Hei

Startet under andre brygg hos meg. Kjørte utmesking på 78 grader 10 minutter, og pumpene prøvde å starte under hele steget. Klarte å få den ene pumpen til å gå i manuell mode slik at jeg klarte å få ferdig meskingen.

Har nå i etterkant prøvd ved to anledninger med bare vann, begge pumpene har samme symptomer som beskrevet her, de prøver å starte, men kommer ikke i gang. Begge pumpene har vært åpnet og rengjort, de er helt rene.

Måten de prøver å starter på ligner pumpeluftingen, men har raskere frekvens.

Rune
 
Hm. Dette høres jo ikke bra ut  :( . Jeg har ikke fått testa de nye pumpene enda, da fruen mener det er viktigere å prioritere ferie ting  :saadoevt:

runeoj skrev:
Hei

Startet under andre brygg hos meg. Kjørte utmesking på 78 grader 10 minutter, og pumpene prøvde å starte under hele steget. Klarte å få den ene pumpen til å gå i manuell mode slik at jeg klarte å få ferdig meskingen.

Har nå i etterkant prøvd ved to anledninger med bare vann, begge pumpene har samme symptomer som beskrevet her, de prøver å starte, men kommer ikke i gang. Begge pumpene har vært åpnet og rengjort, de er helt rene.

Måten de prøver å starter på ligner pumpeluftingen, men har raskere frekvens.

Rune

Blir mer og mer overbevist om at det er ting inni de svarte pumpene som ikke liker varme.
 
Nå har ikke jeg sett på de pumpene, men tipper problemet da kan være knyttet til friksjon. Er det magnet, eller aksling som driver impelleren? Dersom det er aksling, kan man kanskje prøve å smøre den? Dersom det er magnet kan det både være impelleren som subber, eller magneten på motorsida av pumpehuset som subber i lokket. Lar pumpa seg åpne helt? Se etter slitemerker i plasten..

Edit. Har sett på bilder av pumpa nå. Hva med å kjenne på akslingen når pumpa er kald, for så å kjøre pumpa i varmt vann til den stopper, og åpne den på ny, og så kjenne på akslingen igen. Dersom den sitter hardere har du kanskje identifisert problemet. Det er da sannsynligvis pakningen/ simringen akslingen går gjennom som utvider seg, og klemmer akslingen fast. Lite å gjøre med selv, og pumpa bør bare byttes..
 
Bård skrev:
Nå har ikke jeg sett på de pumpene, men tipper problemet da kan være knyttet til friksjon. Er det magnet, eller aksling som driver impelleren? Dersom det er aksling, kan man kanskje prøve å smøre den? Dersom det er magnet kan det både være impelleren som subber, eller magneten på motorsida av pumpehuset som subber i lokket. Lar pumpa seg åpne helt? Se etter slitemerker i plasten..

Edit. Har sett på bilder av pumpa nå. Hva med å kjenne på akslingen når pumpa er kald, for så å kjøre pumpa i varmt vann til den stopper, og åpne den på ny, og så kjenne på akslingen igen. Dersom den sitter hardere har du kanskje identifisert problemet. Det er da sannsynligvis pakningen/ simringen akslingen går gjennom som utvider seg, og klemmer akslingen fast. Lite å gjøre med selv, og pumpa bør bare byttes..

Hei.

Det er ingen drivaksling, bare en styre tapp.
 
Hei,

Mine pumper går ikke med kaldt vann heller. Prøvde til og med å spyle gjennom innløpet med hageslangen mens de var startet manuelt for å se om de startet av dette, noe de ikke gjorde.

Vet ikke om alle muligheter for rengjøring i pumpene er utført?
Jeg har hatt begge pumpene åpne det er rent i pumpehusene. Jeg har fjernet malt fra de små hullene i impellerene så de er åpne.
Er det noe mere som kan renses ifbm pumpene?

Mulig jeg ikke har samme problemer som andre har iom at de ikke starter uansett?

Rune
 
Jeg må si det er merkelig dette her. Hele internettet er fullt av folk som har problemer med Speidelpumpene sine, og likevel fortsetter Speidel å pøse dem ut, til en stadig større gruppe misfornøyde kunder. Er det slik at de vet om at pumpene er dårlige, og at de likevel sender dem ut, fordi det er billigere å sende en erstatningspumpe som folk bytter selv, enn å montere inn nye fungerende pumper på fabrikken? :attevar: :attevar: :attevar:
 
Da er nye pumper montert i speidelen, og testet med vann. Uten tegn til feil.
Så nå blir spennende å brygge med den, får håpe dette ikke skjer igjen.
 
Da er det brygget med nye pumper, og feilen kom til bake etter koking. Ny mail sendt til petit.  :(
 
chrkor skrev:
Da er det brygget med nye pumper, og feilen kom til bake etter koking. Ny mail sendt til petit.  :(

Hei,
Dette er jo ikke lovende med tanke på at du har skiftet både styring og pumper og fortsatt sliter. Jeg har klart å få den ene pumpen til å gå sånn at jeg fikk testet med bytte av kontakter. Samme pumpen som startet uansett hvilken tilkobling på styringen hos meg. Kunne derfor konkludere med at det er pumpene som er problemet hos meg. Ble glad for å kunne konkludere med pumpe feil, men forstår nå at problemene nødvendigvis ikke er over når jeg får nye pumper.
Dette er i følge mitt syn et alvorlig kvalitets problem hos Speidel når selv ikke å bytte reservedeler løser problemet.

Nå er ikke jeg noen ekspert på kjøpsloven, men Petit har vel et siste forsøk på å reparere din før du kan kreve å få kjøpet hevet?

Rune
 
Hei.

Petit gjør det de kan, her er siste mailen fra Ola.

"
Hei Christer

Jeg kan bare beklager at du opplever så mange problemer med pumpene.

Vi jobber jo tett sammen med Speidel for å finne ut av dette.

De nye pumpene er bedre enn de gamle !
Men det viser seg nå at den indre logikken på noen produksjonsdatoer er
blitt feil på de nye pumpene.
De har dermed funnet feilen og dette skal nå være rettet.

Det gjelder nå for oss å bytte disse pumpene. Og som du selv har opplevd så
er de ganske lette å finne.
Jeg har ikke enda fått noen info om det er mulig å se på pumpene om de har
denne feilen.

Men alle nye pumper skal være OK.

Jeg har ikke fått garanter funksjonelle pumper på lager enda så jeg må bare
sende deg et par nye ogh håpe de virker.

Pumpene er laget for å passe til anlegget og det er selvsagt meget
beklagelig at noen maksiner da får pumper som ikke virker.

Speidel beklager selvsagt også at dette har skjedd. Vi hadde jo også en del
problemer med den gamle pumpa som gikk på dårlig produserte impellere.
Vi hadde jo derfor håpet at dette skulle rette seg med de nye pumpene, og
det skal det i prinsippet har gjort, men så opplever vi altså dessverre
dette.

Du får prøve de pumpene jeg sender deg.

Jeg får snart nye pumper på lager som jeg vet er OK, så hvis ikke disse
heller virker får du nye.

Vi er jo ikke interessert i å selge anlegg som ikke virker.

Alle som kjøper anlegg skal være fornøyde !

Hold meg orientert om de nye pumpene virker.

Hilsen OlaB. "
 
Da var vi i gang igjen.

Det viser seg nå at de pumpene vi fikk med speidelen, og har forsøkt senere er alle av samme lott / Serie.
Og de er forøvrig merket med 08/12.
Nye pumper er på vei og vi gleder oss til å prøve.

Så da håper jeg at dette var nest siste post fra meg på denne tråden.
og at neste forteller at alt virket ok under en hel bryggeprosess.  :)
 
Jeg hadde en slik pumpe som ikke funket. Den forsøkte å starte flere ganger, men ville ikke gå. Jeg tok kontakt med Ola, og han spurte hva som stod på pumpen. Da jeg fortalte hva som stod på den, sendte han en ny pumpe som jeg fikk etter et par dager. Etter bytte har jeg overhodet ikke hatt problemer  :ilike:
 
Tilbake
Topp