Purelight MD Mini uv steriliserer

Hva er den tiendedls prosenten den ikke dreper ?
Hva med slanger, ser bare for meg at den kan brukes inni fat og kolber, men det er jo litt det og.
 
Den tidels prosenten kommer av at man aldri vil kunne garantere at den dreper 100% etter 10 sekunder. Selvfølgelig er dette en grenseverdi som nærmer seg 100% som en funksjon av tiden, mao. Jo lenger du har den der, jo færre organismer finner du der. Men 10 sek skulle holde til det meste. Mulig du også tildels klarer flasker også, og ihvertfall korker.
Fordelen er at man kan vaske rent og skylle med "rent vann" og så sterilisere, Altså ingen produktrester og ingen infeksjon  :skitbra:
 
Tenkte ikke på slangene, men siden det er lys så skulle det vel fungere på blanke gjennomsiktige slanger?  Hadde jo vært kjekkt med en slik greie som man ikke trenger å bade alt utstyr i.
 
Sverre K skrev:
Tenkte ikke på slangene, men siden det er lys så skulle det vel fungere på blanke gjennomsiktige slanger?  Hadde jo vært kjekkt med en slik greie som man ikke trenger å bade alt utstyr i.

Siden noen stråler ikke kommer gjennom en vindusrute lurte jeg bare.
Ser gjerne at det er mulig, for da vil jeg og ha denne, får bare håpe noen fysikere/kjemikere kan svare på dette.
 
99,9% er vel det som på amerikansk kalles "sanitation" og er det samme som garanteres av Star San eller jodofor med 12 ppm og 2 minutter behandling. Desinfisering er 99,99% drepte bakterier.

(Tatt fra hukommelsen, forbehold om feil.)
 
Så den ikke veldig liten ut?

Jeg ville ha sjekket hvor stort område den dekker - hvilken avstand du må holde til overflaten og vinkelen på lyset som slipper ut.

Hvis den dekker f.eks. 10 cm[sup]2[/sup] og du skal behandle 1 m[sup]2[/sup], blir du stående en stund...

(Edit: fikset fint 2-tall)
 
Finnes en større utgave som koster ca 1800 kr,  har sakset fra hva dem skriver om denne dette.
Alle overflater og all luft som er tilgjengelige for UVC-bestråling- enten direkte eller via refleksjoner-blir desinfisert. Alle vanlige materialer reflekterer UVC-strålene, Dette kan sammenlignes med hva som skjer i et mørkt rom når man åpner en luke mot dagslyset. Det blir lyst i hele rommet, også under benker og bord.
Purelight lampen har lav vekt, enkelt håndholdt design. Purelight er oppladbar og bærbar å kan lett taes med på ferie, til hytta osv. Bruk av UVC er en automatisk desinfeksjonsmetode som sparer arbeidsinnsats og sikrer mot menneskelig svikt i desinfeksjonsrutiner. Våre produkter forebygger smitte, effektiviserer desinfiseringsprosesser og bidrar til å sikre lønnsomhet og forebygge sykdom. UVC er IKKE et rengjøringsmiddel. Alle lokaler hvor UVC skal brukes må være rene for all synlig smuss, på samme måte som når det skal desinfiseres med kjemikalier.
 
Er verken fysiker eler kjemiker, men derimot biolog (men har studert litt kjemi, fysikk og materialteknologi). For å kunne si noe eksakt så må man vite både tykkelsen og plasttypen i slangen, i tillegg til om det er tilsatt noe annet i plasten. Et annet problem er at jo kortere bølgelengde, jo mindre gjennomtrengende er strålingen, og det er akkurta i dette området UVC ligger i. Generelt vil en klar slange være best, og den bør ikke inneholde noen tilsetninger, de plasttypene som slipper igjennom UV best er de enkleste, som da helst ikke inneholder noen komplekse stoffer.
Den eneste plasten jeg kan komme på som er enkel og vanligvis ren, og som kan brukes til slanger er PE polyetylen. PE tåler ikke store mengder stråling, men jeg regner med at de ikke blir utsatt for noen langvarig eksponering, så det burde gå greit. Andre enkle plasttyper som er UV-transparente er akryl/plexiglass, polystyren og teflon, men jeg tviler på at noen har laget slanger av disse. Du bør forøvrig holde UV-lampa langt unna polypropylen siden det ikke tåler det noe særlig, og hvis det tåler det er det tilsatt en UV-blokker slik at dette heller ikke er brukelig.

Når det gjelder silikonslanger så skal disse tåle UV-stråler og er i utgangspunktet UV transparente, og sjelden tilsatt noen tilleggsstoffer (ihvertfall de næringsmiddelgodkjente). Disse bør også naturligvis være av den klare sorten.

Altså kort oppsummert: ja, du kan sterilisere PE-slanger og silikonslanger med UVC. Det er best om de er tynnveggede og de må være gjennomsiktige.
 
En liten oppdatering på denne.  Jeg sendte en mail til firmaet å spurte litt om eksponeringstider og størrelser og her er svaret.

Hei



Vi har to varianter av Purelight, en stor ca 50 cm og en liten 15 cm...www.purelight.no



Alt lar seg steriliseres, men dersom brygget lager et lag på på innsiden av bøtten eller fattet bør jo dette vaskes av med vann først...



det skal være nok med 2-3 minutters eksponering av hele området da vil man være sikker, normalt er 20-30 sekunder godt nok også.
 
Kom på i farta at PET også er ideelt. PET flasker brukes til dette formålet i den tredje verden for å desinfisere vann ved å legge flaskene med vann ut i sola. Projektet heter sodis for de som er interesserte.
 
Tilbake
Topp