PVC og PVC, eller PVC

Dette forumet har nå så mange eksperter innen omtrendt alle områder, nå tenker jeg på leger og kjemikere,
finnes det forskjellige pvc, biltema har pvc slanger og på ebay har de food grade pvc, bør jeg være forsiktig med hvilke pvc slanger jeg bruker ?
Tenker kunn på kald pvc.
 
Ikkje er eg kjemikar og heller ikkje lækjar (og sistnemnde har vel normalt sett ikke spesiell kunnskap om PVC). Men såvidt eg kan lesa på det store internettet så vert PVC (som ikkje i utgangspunktet er særleg mjukt men heller fast) tilsett forskjellige stoff for å gjera det mjukt. Mjuknarar kan vera f.eks. ftalater og dei vil du ikkje ha i ølet ditt.

Når det er food grade er det produsert under strenge krav - så gå for food grade. Så må ein jo også vurdera om ein stolar på at seljaren på ebay/ali verkeleg sender deg food grade.
 
Sist redigert:
Polyvinylklorid rør er generellt ikke egnet for å være i lengre kontakt med ferskvarer eller levende organismer, særlig ikke med særlig temperatur, forverrer alt. Dette har sine grunner, og som flere poengterer, derimot så er næringsmiddel godkjent silikon er saker.

uavhengig om du kloner sokken eller din egen testikkel, vil du den skal ligne på det du har på foten eller under kjøttpølsa di fra før bør du påkoste deg de ekstra kronene det koster deg.

Ved ordentlig vedlikehold / vask og rens, er dette en engangs investering, og en utrolig god en og.
 
Sist redigert:
Det hjelper forøvrig å fortelle hvor i systemet ditt du tenker å benytte slangene henn, da det kanskje kan være aktuelt med andre typer slangematerialer. :)

Det viktigste for meg å unngå er slanger som frigjør smak, lukt og farve.

Og b.l.a tåler silikon av næringsmiddel godkjent klasse langt over 100grader celsius uten å foreta seg noe uønsket.
 
Det handler om slanger frem til ølkrana, i bryggeriet går det på cu rør og silicon.
I tappetårnene jeg har fått fra bryggeriene er det tilsynelatende armert PVC.
 
Katla sine slanger skal være svært gode.

Bekreftes, bruker kunn slanger fra ham og fortsetter enda etter 1 og 1/2 års bruk med å bruke de. :) utmerket kvalitet!

Men jeg finner ikke til tappetårn, 4 mm. med tykkest mulig vegg er det jeg vil ha.

Er vel mer fordel der at slangene ikke ekspanderer like mye som silikon mtp trykk. Usikker faktisk, da jeg immidlertid tapper alt på flasker og bruker flextap med picnic kran ved behov ellers. :)

Blir en vakker dag en løsning med tapping. Det gledes.
 
Ikke bruk PVC hvis du er glad i levra og nyrene dine. Man finner nå også myknere i mat som er oppvarmet i PE som er laget for bruk i f.eks. mikrobølgeovn. Jeg fatter ikke at noen tør å bruke plast i det hele tatt som meske-kar. Selv PE. Tenk på at du også skal servere dette til andre.
 
Ikke bruk PVC hvis du er glad i levra og nyrene dine. Man finner nå også myknere i mat som er oppvarmet i PE som er laget for bruk i f.eks. mikrobølgeovn. Jeg fatter ikke at noen tør å bruke plast i det hele tatt som meske-kar. Selv PE. Tenk på at du også skal servere dette til andre.


Jeg skal servere øl til barna (russ) så foodgrade slanger we bestilt, selv om jeg ikke vil ha mere russ.
 
Ikke bruk PVC hvis du er glad i levra og nyrene dine. Man finner nå også myknere i mat som er oppvarmet i PE som er laget for bruk i f.eks. mikrobølgeovn. Jeg fatter ikke at noen tør å bruke plast i det hele tatt som meske-kar. Selv PE. Tenk på at du også skal servere dette til andre.

Lever, nyrer, prostata og hjerte er skjekket OK
 
Lever, nyrer, prostata og hjerte er skjekket OK

Bra ;) Jeg tenker at føre var er et bra prinsipp her. En tusenlapp er ekstra er billig helseforsikring. Ikke alltid like enkelt dette når selv plaster som i utgangspunktet er laget for høye temperaturer, slik som i stavmiksere og restebokser, også viser lekkasje av f.eks. myknere ved høye temp. Samboer jobber i miljødirektoratet så dette er ikke synsing fra min side. Jeg synes at dette forumet burde lage en "sticky"-post om dette emnet slik at åpenbare farlige materialer kan unngås. Palmer har vel en oversikt også i boka si.

Trygg brygg!
 
Ikke bruk PVC hvis du er glad i levra og nyrene dine. Man finner nå også myknere i mat som er oppvarmet i PE som er laget for bruk i f.eks. mikrobølgeovn. Jeg fatter ikke at noen tør å bruke plast i det hele tatt som meske-kar. Selv PE. Tenk på at du også skal servere dette til andre.
De fleste plast meskekar og gjæringskar er PP ikke PE.
 
Bra ;) Jeg tenker at føre var er et bra prinsipp her. En tusenlapp er ekstra er billig helseforsikring. Ikke alltid like enkelt dette når selv plaster som i utgangspunktet er laget for høye temperaturer, slik som i stavmiksere og restebokser, også viser lekkasje av f.eks. myknere ved høye temp. Samboer jobber i miljødirektoratet så dette er ikke synsing fra min side. Jeg synes at dette forumet burde lage en "sticky"-post om dette emnet slik at åpenbare farlige materialer kan unngås. Palmer har vel en oversikt også i boka si.

Trygg brygg!

:)
ble sendt egen tur til legen for skjekk ala bedriftsundersøkelse siden jeg ikke er i jobb må dette ordnes privat, nevnte ikke at jeg drikker mye øl så jeg ble kunn satt på en lang D-vitaminkur, spennende i ventetiden men ikke en tung beskjed og få :)
 
Tilbake
Topp