PVC og PVC, eller PVC

Det har du selvfølgelig rett i, og det var PP jeg mente. Problemet kan bla være bisfenol A i PP. Skal prøve å finne noen linker til rapporter. Gjæringskar er ok siden de er kalde.
Trodde ikke det benyttes i fremstilling av PE eller PP. Det du kan finne i disse plasttypene er tungmetaller fra fargetilsetninger. Men ikke i "Food grade" HDPE eller PP. De skal være trygge.

I artikkelen du linker til står det:

"Bisphenol A (BPA) is a widely produced chemical used primarily for the production of polycarbonate plastics and epoxy resins."

"Professor Fredrick S. vom Saal, a professor of biology at the University of Missouri, recommends using plastic items made with number 2 (high-density polyethylene) or 5 (polypropylene)."
 
Ser at benzener er opgitt som et problem i forhold til PP. Men, vanskelig å finne gode kilder.

Mye rart å se ute på nettet. Jeg finner trøst i at den farligste kjemikalien i hjemmebrygg sannsynligvis er alkohol.
 
Jepp. Dårlig kildekontroll her også ism med bisfenol A og PP. Dårlig tid på jobb. Sendte en epost til folkehelseinstiuttet tidligere i dag for litt mer kvalifisert info. Det ufordelaktige med brygging er at man har ganske lange kontakttider.

100 % PP er nok helt trygt. PP er imidlertid ikke 100 % PP, men inneholder additiver som stabilisatorer. Her er man i den situasjonen at man ikke vet langtidseffektene av et kjemikalie før det faktisk har vært i bruk en stund. Blir et additiv forbudt finner man et alternativ, men da igjen med ukjente langtidseffekter. Leste at en av erstatningene for bisfenol A sannsynligvis har større hormonhermende egenskaper en bisfenol A hadde. Spørsmålet er om det er verdt å utsette seg for stoffer man ikke vet langtidseffektene av før om 1o år bare for man vil spare noen få tusinger. Igloo anbefaler forresten ikke bruk av varme væsker i sine kjølebokser (som er av FDA grade PP):

"If you own an Igloo Beverage Cube with the friction-fit lid design or a Classic Stainless Steel Beverage cooler – these models can accommodate hot beverages. All other Igloo coolers are NOT recommended for use with hot liquids."

Sannsynsligvis lurt råd å følge.
God kveld og trygg brygging. For meg er det syrefast :cool: . Legger ut info fra FHI hvis jeg får noe.
 
Jepp. Dårlig kildekontroll her også ism med bisfenol A og PP. Dårlig tid på jobb. Sendte en epost til folkehelseinstiuttet tidligere i dag for litt mer kvalifisert info. Det ufordelaktige med brygging er at man har ganske lange kontakttider.

100 % PP er nok helt trygt. PP er imidlertid ikke 100 % PP, men inneholder additiver som stabilisatorer. Her er man i den situasjonen at man ikke vet langtidseffektene av et kjemikalie før det faktisk har vært i bruk en stund. Blir et additiv forbudt finner man et alternativ, men da igjen med ukjente langtidseffekter. Leste at en av erstatningene for bisfenol A sannsynligvis har større hormonhermende egenskaper en bisfenol A hadde. Spørsmålet er om det er verdt å utsette seg for stoffer man ikke vet langtidseffektene av før om 1o år bare for man vil spare noen få tusinger. Igloo anbefaler forresten ikke bruk av varme væsker i sine kjølebokser (som er av FDA grade PP):

"If you own an Igloo Beverage Cube with the friction-fit lid design or a Classic Stainless Steel Beverage cooler – these models can accommodate hot beverages. All other Igloo coolers are NOT recommended for use with hot liquids."

Sannsynsligvis lurt råd å følge.
God kveld og trygg brygging. For meg er det syrefast :cool: . Legger ut info fra FHI hvis jeg får noe.
Vet ikke hvilken sammenheng sitatet fra Igloo er hentet, men "Igloo Beverage Cube" er i plast. Det er ikke sikkert det er helsemessige konsekvenser av plasten Igloo refererer til. Det kan være at produktene ikke er bygd for høye temperaturer og det går ut over levetiden til kjøleboksene. Om det er helsemessige grunner for advarselen, så er det sikkert forskjellige plastkvaliteter i de forskjellige boksene.

Det er forøvrig mye plast i kontakt med varme næringsmidler ellers også. Kaffemaskiner, vannkokere, kokeredskaper, teflonbelegg mm. Så det er mye jobb å unngå det helt. For meg fremstår mye av plastkritikken som noe hysterisk. Er ikke sunt det heller. Du kan vel neppe dø av angst, men det reduserer opplagt livskvaliteten. RDWHAB!

Går for det meste i rustfritt for varm del av bryggingen her også, med unntak av noen pumpehus i PP og silikonslanger mellom karene.
 
Sitatet var fra Igloos egen faq.

Mye plast i hverdagen. Jeg tror en noe økt bevissthet rundt hvordan vi bruker de forskjellige plastene er en veldig bra første barrière. Første mål for oss hjemmebryggere må være å ha nok informasjon til å i det minste unngå vedtatte farlige plaster som PVC, styren og polyethylene terephthalate (PETE). Synes man kunne ha f.eks. denne oversikten tilgjengelig som sticky på dette forumet.

Så tenker jeg at man i det minste bør være klar over at det sannsynligvis vil lekke ett eller annet ila en 45 min lang mesking selv fra PP. Koking blir enda verre. Kanskje i små mengder, men da får det være opp til den enkelte om man da, nå bevisst, vil utsette seg for en ukjent risiko.

Så er det at man ikke kjører vannkokere og kaffetraktere i tre kvarter om gangen. Lang mesking og koking er ganske optimalt for utlesking. Det var jo en sak i media i fjor høst der mange stavmiksere i PP frigjorde klorparafiner etter bare 1 minutt ved romtemperatur(!).

Får du litt angst? Bra!

Foreslår heller å RDWHABFSS :D
 
Hei
Ble linket vidre til denne tråden.
Jeg har jobbet med slanger oss Tess kan litt om temaet.
Jeg hadde gått til Tess eller konkurrenten Hydrscan, begge selger næringsmidel godkjente slanger.
Her får du kjøpt slanger i den lengden du øsker da blir ikke prisen dyr.
Disse bedriften levere slager til produksjon i Norge, da er den ingen diskusjon om kvalitet og materialer.
På nette har jeg enda ikke sett et næringsmidel sertifikat det får du om du ønsker det oss disse leverandørene.

Bare min mening i saken ;-)
 
Tilbake
Topp